המל”ט הלבנוני

אמיר בר שלום

המל”ט הלבנוני/אירני שחדר בתחילת חודש אוקטובר למרחב האווירי של ישראל והופל בידי מטוסי חיל האוויר בדרום הארץ חשף שוב את העצבים הרגישים. לא אלו של ישראל, אלא אלה של לבנון הניצבת בפני פרשת דרכים, אולי החשובה ביותר מבחינתה בשני העשורים האחרונים. מיד לאחר דברי הלהג של נאסרללה וה”חגיגה” שערוץ הבית אל מנאר עשה עם חדירת המל”ט, הגיעה התגובה המאזנת, תגובתו של המחנה הסוני בלבנון שמביט בדאגה על הנעשה. על כולם להבין אחת ולתמיד: לבנון אינה מטוס ללא טייס. זה ברור שחיזבאללה מחפש לגרור את ישראל להרפתקה צבאית שתצית את האזור כדי להסיט את תשומת הלב ממה שקורה בסוריה, ומהתפקיד של חיזבאללה בעניין”, אמר חרירי לעיתון א-נהאר. הדברים האלה מציפים למעשה תהליך שמתרחש מתחת לרדאר התקשורתי הישראלי, אבל זוכים להד גדול בלבנון. אין ספק שחיזבאללה משדר לאחרונה סימני מצוקה. הסנקציות המתהדקות על איראן פגעו לא מעט ביכולותיו של הארגון שנהנה עד לא מזמן מ”ארנק פתוח”. המהומות בסוריה גולשות לעיתים לתחום לבנון, וזה מדאיג מאד את חיזבאללה. שכן, הסונים הסורים שנלחמים עד חורמה באסד הם איום ממשי על השיעה הלבנונית שהקפידה בשנים האחרונות להבהיר לסונים בלבנון מי בעל הכוח ומי כאן גם בעל הדעה. מעבר לכך סיבה נוספת לדאגה היא חשיפת חלקו של חיזבאללה כקבלן הביצוע ברצח רפיק א-חרירי, ראש הממשלה האהוד מהמחנה הסורי. נקמות במזרח התיכון הן לא עניין של מה בכך, בין משפחות, כל שכן בין עדות. נקודה נוספת לדאגה עבור חיזבאללה היא איבוד העורף הלוגיסטי שבתוך סוריה. משלוחי הנשק שנחתו בדמשק ומצאו דרכם ללבנון היו ה”נתיב הבטוח” מבחינת נאסראללה, שמבין שבסיטואציה מסוימת, עם התהדקות הסנקציות על איראן ונפילת אסאד, הוא יכול להישאר מבודד מאד בשכונה. לכן נשאלת השאלה מה גרם לו לשלוח את המל”ט לישראל ועוד להתהדר בכך אחר כך. יש לפעולה הזו כמה הסברים, כולם אגב הגיוניים. ראשית היות ומדובר במל”ט איראני, יש כאן מסר ברור מטהרן לישראל. אל תשכחו את הזרוע הארוכה של משמרות המהפכה שניצבת מעבר לגדר הגבול בצפון. מעבר לכך יש כאן מסר ברור של חיזבאללה ואיראן לחברה הלבנונית ובעיקר לפלגים הסונים שמריחים את היחלשות חיזבאללה. המסר ברור מאד, איראן על כל יכולתה עדיין עומדת מאחורי חיזבאללה. השאלה היא האם הפעולה נכפתה על נאסראללה? שלטון האייתולות שעוקב מקרוב אחר המצב הפנימי בלבנון, שמע בעבר מספר התבטאויות שלא בהכרח תאמו את האינטרס האירני. לכן יש בשליחת המל”ט גם מסר לנסראללה, אתה עדיין עובד אצלנו גם אם העניין לא תמיד תואם את האינטרס שלך.
כאן המקום להדגיש כי נאסראללה נזהר מאד בפעולות כלפי ישראל מאז מלחמת לבנון השנייה, זו שהוגדרה על ידי האירנים ככדור שנורה מוקדם מידי. לכן סביר להניח שבעת הזאת כאשר משטר האייתולות נמצא בלחץ, אף אחד לא יתן לטעות נוספת לקרות. כלומר, ההוראה סביר להניח הגיעה מאיראן.
בשלושה באוקטובר השנה דווח בתקשורת הלבנונית על פיצוץ במחסן תחמושת בדרום המדינה, בכפר נבי שית. בדיווח נאמר כי שלושה אנשי חיזבאללה נהרגו, אולם למקום לא הותרה כניסה של כוחות צבא לבנון. מי שסגר, בודד וניקה את האזור היו אנשי חיזבאללה באזור. האם מישהו החליט כי מדובר בפעילות ישראלית ורצה להוכיח יכולות משלו? יכול להיות, אלא שניסיון העבר הוכיח כי במקרים דומים בעבר העדיף חיזבאללה להפנות אצבע מאשימה ולהבליג. האם יכול להיות שהמל”ט הוא מסר לישראל? גם בעניין הזה סביר להניח שיכולת אסטרטגית מבחינת חיזבאללה, לא הייתה נחשפת בשל אירוע אחד, אלא אם ההוראה הגיעה מגבוה. כמו שנוהג אחד הקצינים הבכירים בצה”ל לומר “אם ב-2006 נאסראללה היה מרים ראש ורואה שמיים, היום הוא מרים ראש ורואה גג של בונקר ומעליו את איראן”. משמע, אף אחד לא יתן לו לרקוד שלא לפי החליל האירני.
כאן המקום להפנות את המבט לסוריה. שכן עתידו של נאסראללה שזור בעתידה של סוריה. נפילת אסאד משמעותה אולי לא נפילתו של נאסראללה, אבל בהחלט היחלשות משמעותית. לכן, מנסה נאסראללה עד כמה שניתן לעזור לשלטון העלאווי. אלא שהעזרה הזו לא נעלמה מעיני המורדים שהצליחו להרוג בחודש שעבר את עלי חוסיין נאסיף, המכונה אבו עבאס, מפקד כוח המשימה המיוחד של חיזבאללה בסוריה. מבחינת חיזבאללה מדובר באסון לא בשל בכירותו של האיש בארגון אלא באקדח מעשן המוכיח את ההתערבות איראן/חיזבאללה בנעשה בלבנון. וכמו שאמרנו קודם, במזרח התיכון יש מי שזוכר, גם אם לפעמים עובר דור.

תגובות סגורות