סוף המשבר הכלכלי? הצצה למטוס המנהלים הבא של התעשייה האווירית

אמיר בר-שלום

“תחום מטוסי המנהלים הוא תחום צומח, שני רק למטוסי הנוסעים”, אומר גדי כהן, סמנכ”ל בתעשייה האווירית ומנהל חטיבת הנדסה ופיתוח. כהן אומר את הדברים עם תחילת שיווקו בחודש שעבר, של המטוס החדש של התעשייה האווירית וגאלפסטרים האמריקנית, ה-G280.
המטוס החדש קיבל בתחילת ספטמבר, אחרי שנתיים של ניסויים, את תעודת הרישוי האזרחי מרשות התעופה האמריקאית FAA . בימים אלה, על מנת לאפשר אספקת מטוסים ללקוחות נוספים פועלות, במקביל, התע”א וגאלפסטרים לרישוי המטוס גם מול רשויות התעופה האירופאית EASA European Aviation Safet Agency, הקנדית TCCA-Transport Canada Civil Aviation והסינית CAAC – Civil Aviation Administration of China.
מטוס ה-G280 נמנה על קטגוריית מטוסי מנהלים בגודל בינוני- גדול, Super Midsize כאשר תוכנית הפיתוח, הייצור וסדרת הניסויים נערכו בישראל עבור חברת גאלפסטרים אירוספייס האמריקאית, חברה בת של ג’נראל דינמיקס (General Dynamics). גאלפסטרים רכשה בתחילת שנות ה-2000 חלק מחיבת כלי הטיס האזרחיים של התעשייה האווירית ומאז מיוצרים חלק ממטוסי החברה בישראל. התעשייה האווירית היא זו למעשה שמפתחת, בונה ומטפלת בכל הליך הרישיון של המטוס. המטוסים נשלחים אחר כך מישראל לארצות הברית, שם אחראית גאלפסרים לקשר עם הלקוח ולעיצוב הסופי של פנים המטוס, בהתאם לדרישת הלקוח.
“הידע שבבניית מטוסי מנהלים קיים בתעשייה האווירית עוד מראשית שנות ה-70”, מספר כהן, שמונה לעמוד בראש חטיבת כלי הטיס האזרחיים ב-2002. “המטוס הראשון היה הווסטווינד WESTWIND. ייצרנו ממנו כחמש מאות מטוסים במספר דגמים. אחר כך במהלך שנות ה-80 פיתחנו את האסטרא, ועשור אחר כך את הגלאקסי. בעסקה עם גאלפסטרים בראשית שנות ה-2000, הפכו שני הדגמים הללו למטוסי גאלפסטרים תחת השמות G-100 ו-G200”.
ה-G280 החדש מוגדר כאמור כמטוס Super Midsize. טווח הטיסה של המטוס עומד על 3600 מייל ימי (6,667 ק”מ) במהירות שיוט של M0.80. “תוספת ה-200 מייל ימיים מעבר לתחזית הראשונית, משפרת את תצרוכת הדלק ומוזילה את עלויות התפעול ללקוחותינו”, אמר אמר לארי פלין נשיא חברת גאלפסטרים בטקס ההשקה של המטוס. ה-G280 הוא המטוס היחיד בקטגורית Super Midsize שיכול לטוס ללא הפסקה מלונדון לניו יורק. “לקוחותינו יגלו כי לעיצוב החדשני של מטוס ה-G280, הרבה במשותף עם מטוסי גאלפסטרים בקטגוריית מטוסי המנהלים הגדולים מבחינת בטיחות, אמינות, נוחות ועיצוב” ציין פלין.
במהלך תוכנית הפיתוח, ביצעו שלושה מטוסי הניסוי של G280 יותר מ-700 טיסות ונצברו כ-2000 שעות טיסה. תעודת הרישוי שהתקבלה עתה עבור המטוס “הירוק” (ללא ריהוט פנים, צבע ומערכות שמע ובידור בתא הנוסעים) מאפשרת לגאלפסטרים להשלים את הרישוי לעיצוב הפנים של המטוס
STC () בתקופה הקרובה ולהתחיל לספק מטוסים ללקוחותיה במהלך הרבעון האחרון של 2012. המטוס מצויד בשני מנועי Honeywell HTF250G, מערכת אוויוניקה המתקדמת ביותר (Fusion) מתוצרת חברת Rockwell Collins, מערכת בקרה רוחבית ומערכת בקרת טיסה מסוג fly-by-wire. המטוס מרושיין למעטפת טיסה עד גובה 45,000 רגל ומאך 0.85. בזכות המנועים החזקים והתיכון האווירודינמי החדשני, יכול המטוס להגיע לגובה טיפוס ראשוני של 41,000 רגל במשקל המראה מרבי של 39,600 ליברות.
האם לא חששתם לצאת דווקא עכשיו, בעיצומו של משבר כלכלי עולמי המטלטל מדינות שלמות, עם מטוס מנהלים חדש, לשוק שהוא בדרך כלל מבין הראשונים להיפגע בתקופת שפל?
“ממש לא חששנו”, אומר כהן בביטחון. אפילו אנליסטים בעולם העוקבים אחרי שוק מטוסי המנהלים חוזים צמיחה עקבית בתחום הזה, כך שמבחינתנו זה אולי העיתוי הטוב ביותר לצאת עם הדגם החדש. ההערכה היא שאנחנו נמצאים בחלקו האחרון של המשבר, לכן מבחינתנו זה ללא ספק עיתוי נכון ונוח לצאת לשוק עם מוצר חדש. נכון ששוק מטוסי המנהלים הוא שוק שמושפע מיד ממשבר, אבל ידענו בעבר משברים כאלה ועובדה שהתחזיות היו נכונות. בכלל שוק מטוסי מנהלים הוא תחום שנמדד לאורך שנים. אורך חיים של דגם הוא בין 10 ל-15 שנים כך שתמיד יהיה איזשהו משבר באמצע. השוק הזה ללא ספק נמצא בתחילת התאוששות, הצורך במטוסים פרטיים בשוק גלובאלי הופך להיות גדול ושם אנחנו רוצים להיות עם מוצר חדש וטוב”.
כאשר מדברים על פריצת דרך עם ה-G280, הכוונה בעיקר לביצועי המטוס. “ה-G280 הוא פיתוח של מטוס חדש לחלוטין ולכן תוכנית הרישוי הייתה נרחבת יותר וארוכה יותר מאשר ידענו בדגמים קודמים”, אומר דוד דגן, מנהל חטיבת כלי טיס אזרחיים.” יתרה מכך, המטוס עומד בכל היעדים שהוצבו בתחילת התוכנית, וביצועיו טובים יותר ממה שפורסם בתחילת הפיתוח. המטוס יוכל להמריא ממסלולים באורך של 4,750 רגל (1,448 מטר) במשקל המראה מרבי, שיפור של 250 רגל לעומת התחזית הראשונית” בדגם החדש קוצר באופן משמעותי מרחק ההמראה של המטוס, והמשמעות היא שהמטוס הזה “פותח” בפני הלקוחות הפוטנציאלים, יותר שדות תעופה לנחיתה. מעבר לכך הוכנסו במטוס שיפורי נוחות רבים, כמו למשל גישה לתא מטען מתוך תא הנוסעים.
“אחת הנקודות ששמנו לנו כמטרה במטוס החדש היא אמינות המערכות”, מספר כהן. “בתחום מטוסי המנהלים קיים מושג DISPATCH RELIABILITY. כלומר אמינות המטוס ביציאה למשימה. כל עיכוב של יותר מרבע שעה בהמראה, בשל תקלה טכנית כלשהיא מורידה ממדד DISPATCH RELIABILITY. אנחנו הגענו בניסויים של
ה-G280 למדד כמעט אבסולוטי 99.8%”.

תגובות סגורות