חדשות היום

יין כחלק בריא מהתזונה –יין ודיאטה

שנה חדשה בפתח ולכולנו יש בוודאי תוכניות לגבי עצמנו לשנה החדשה. אני בטוח שעבור רבים מכם, כולל אותי, בין התוכניות נמצאת גם התכנית לטפל טוב יותר בעצמנו.

פעמים רבות כשאני מציע לחברים ללגום יין הם אומרים לי שיין הוא דבר משמין מפני שיש בו לא מעט קלוריות ועדיף להם ללגום משקאות דלי קלוריות מאשר יין.
יש כאלה הממליצים (וממליצות)  שבגלל הדיאטה והרצון לחסוך בקלוריות מיותרות יש בכלל להוציא את היין עתיר הקלוריות מהתפריט הקבוע.

אני חושב שמומלץ לשקול היטב לפני נקיטה בצעד קיצוני כזה. צמצום צריכת האלכוהול אולי עשוי לא להזיק, אבל יש הרבה ראיות רפואיות המוכיחות שצריכת אלכוהול מתונה יכולה להיות דווקא חלק מתזונה בריאה ושמירה על גוף בריא. נוסף להשלכות הרפואיות החיוביות המוכחות של צריכת יין, עליהם כבר נכתב רבות ובאריכות, כולל התבססות על תוצאות מחקרים שונים שנערכו בנושא, יש מספר נקודות לטובת שילוב יין דווקא כחלק מדיאטה להפחתת קלוריות בצריכת המזון.

הטאנינים הם אחד ממרכיבי היסוד של יין, והיינות אדומים במיוחד.  הטאנינים היא קבוצת חומרים טבעיים, המהווים תרכובות פשוטות ומורכבות של פנול, פוליפנול ופלבונואידים. הטאנינים נוצרים בצמחים ומהווים חומרי הגנה כלליים המצויים ברקמותיהם החיצוניות והפנימיות. הטאנינים נמצאים בשפע בקליפות (זגים)  ובחרצני הענבים.  השפעתם על הערכים התזונתיים של היין ועל תחושתו בפה בעת צריכתו גדולה. הם מוסיפים מבנה ליין ועפיצותם נותנת מין כיווץ, ייבוש הפה.  איכות הכיווץ  (כתוצאה מהעפיצות) היא פעולתם של הטאנינים על רירית הפה, דבר המושך את העור בחוזקה.

נסו לדמיין מה קורה בבטן שלכם כאשר אתם נהנים מכוס היין לפני ארוחת ערב.  אותם טאנינים מפעילים את קסמיהם על רירית הקיבה ודבר זה נותן תחושה ראשונה של שובע  לפני שנגסתם את הביס הראשון שלכם מארוחת הערב  כלומר כבר כאן, תקטינו את המנה שלכם הודות להרגשת שובע זו, וכן את מנת הקלוריות הנכנסות לגוף.

כולנו מכירים את העובדה שעינינו הן יותר גדולות מקיבתנו.
בדרך כלל, זהו חלק מתסריט הודעה על ארוחה מוגזמת שבה אנו אוכלים לשובע והרבה מדי  ללא התאמה בין המוח לבין מצב המקום בבטן. כלומר, אוכלים יותר ממה שנחוץ לנו.
המפתח לעזור לסנכרן בין המוח למצבה האמיתי של הקיבה הוא להאט את קצב האכילה.
ישנן דרכים רבות לעשות זאת, החל בלעיסת המזון באריכות  וביסודיות עם כמה ביסים קטנים במהלך ארוחה במקום בביס אחד הגדול.  שילוב כוס יין אדום לארוחה הטעימה יכול לסייע בידכם להקטין את צריכת המזון.
אין כאן הצעה להוסיף יין למען הנוזל בלבד, כעוד משקה שיסייע לשטוף את הארוחה לבטן.  הוספת כוס היין והקצאת זמן כדי ללמוד על היין במהלך הארוחה, לטעום אותו, ולהשוותו ליינות אחרים והשפעתם על הארוחה נותנים זמן נוסף לאיכול ולהרגשת שובע ובכך לעזור בדיאטה המקווה והרצויה.  בדרך זו , כאמור, מוסיפים  מספיק זמן כדי לתת למוח זמן ואפשרות לבתאום עם התחושה בבטן לתת פקודה להפסיק לאכול לפני שאכלתם אותה.


חישבו על כך שאכילת  ריבוע טבלת  שוקולד משובח מספקת יותר הנאה  מאשר נגיסה בלבנה כבדה של שוקולד נמוך בטעמו.  כמה פרוסות דקות של נקניק או פסטרמה מעולים טובים לנו וטעימים יותר מאכילת מספר ק”ג של נקניק שמן ומריח לא טוב . בראש ובראשונה אנחנו אוכלים בעיקר כדי לשרוד.  סיבה נוספת שאנו אוכלים היא לספק את רגשותינו .  אין לשכוח שאנו דנים עתה על עשיית דיאטה.  אנחנו לא רוצים לשרוד רק עם שיבולת שועל, אנחנו רוצים לאכול גם דברים מהנים והוספת כוס יין טעימה משדרגת את הארוחה שיכולה להיות מופחתת קלוריות. היין יכול להפוך את ארוחה להיות מיוחדת ולהוסיף משהו עמוק יותר מעצם קיומה לתזונה שלנו בלבד, מפני שנגרמת לנו הרגשה טובה עם מה שאנחנו אוכלים ובכמות הקטנה שמוכנסת לקרבנו ולא מדובר כאן רק על ההנאה רק מעצם קיומו של האלכוהול, כמרכיב ביין.

התיאום הנכון בין היין למנות הארוחה יכול לגרום לכם לחשוב מצד אחד בזהירות רבה יותר על מה שאתם שותים, אבל אתם יכולים גם לחשוב ביותר השקעת מחשבה על איך ומה אתם אוכלים ובאיזה כמויות. אם אתם רק שותים משקאות קלים, אתם לא חושבים לרוב על איך התאום הזה יכול להשפיע.

הצרפתים, אגב, חושבים גם על זה. ישבתי עם צרפתי במסעדה סינית והזמנתי יחד עם המנה העיקרית סיידר לא מוגז, קר. הצרפתי כעס עלי ואמר לי לבטל מיד את ההזמנה ובמקום זה להזמין כוס תה סיני חם שישתלב היטב עם המנה העיקרית החמה והטעימה. כך עשיתי ונהניתי.

כאשר אתם מכניסים את היין לתוך המשוואה, יין-אוכל,  הדינמיות נוטה להשתנות. אם אתם מבלים במסעדה ברוגע  זמן משמעותי במחשבה על ההתאמה הנכונה כולל בחירת היין,  בנוסף לבדיקת תפריט האוכל, הדבר מניב הבנה טובה יותר של מה בדיוק הולך להיכנס לבטן.  זה מועיל מידית בחזיתות שונות.  הראשונה מביאה לתוצאה של שימוש בחומרים טובים יותר ובריאים יותר.  נידרש מכם יותר מאמץ ואתם חייבים לחשוב יותר לעומק על מה שאתם עומדים להכניס לגוף שלכם, ולא רק באיכות אלא גם בכמות של כל פריט נתון בתפריט. הזמן הוא גורם חשוב לפני ההחלטה.

מתוצאות מחקר שפורסם בכתב עת Archives of Internal Medicine, עולה כי נשים במשקל תקין שצרכו קל עד מתון כמות האלכוהול במשך השבוע  צברו פחות משקל והיו בסיכון נמוך יותר של סבל מעודף משקל ו/או השמנת יתר במהלך 13 שנים של מעקב. כמובן שיש עוד מספר גורמים שהשפיעו על מסקנה זו.
מעניין, שתוצאות האלה חלו רק על לנשים ולא על גברים, אם כי כנראה יש גם לגברים יותר לעשות בהתחשבות באלכוהול בתזונה שלהם.  נראה כי נשים נוטות להחליף קלוריות הבאות ממזון עם קלוריות מאלכוהול יותר בקלות מאשר גברים עושים זאת.

מומלץ לא לוותר על יין בעת הארוחה למרות שיש כאלה המטפטפים לכם שיין ודיאטה לא הולכים ביחד. יש לשתות במתינות לא יותר מממנת יין אחת או שתיים ביום, ולשאול את עצמכם אם אכן זה עובד חיובי עבורכם. האם גם אתם יכולים לרדת במשקל וגם ליהנות מיין באופן קבוע, ואל תתנו לעיניים ולעצות לתעתע במוח שלכם.

לחיים !!!  ורצוי שיהיה עם ישראלי משובח !!!

ישראל פרקר  www.wines-israel.co.il

תגובות סגורות