חדשות היום

טעינה אלחוטית למערכות צבאיות טעינה בהשראה מאפשרת טעינה אל-חוטית בו זמנית של כל הסוללות הנטענות של הלוחם ושל הצוות

טעינה אלחוטית למערכות צבאיותיגאל שניידר, אלכסנדר שניידר. משקל הציוד שנושא עליו הלוחם הוא נושא כאוב. בחילות מתקדמים נושא הלוחם ציוד רב הזקוק לאנרגיה חשמלית המסופקת באמצעות סוללות: מכשירי ניווט לווייני, ראיית לילה, כוונות מתוחכמות, מכשירי קשר, מחשוב נישא ומוקשח, זיהוי עמית/טורף, פנסים ועוד כיד הדמיון הטובה על המהנדסים עת הם באים לתכנן את ציוד החייל העתידי.
על משקל הציוד, יש להוסיף את משקל הסוללות להחלפה שעל הלוחמים לשאת ומדובר בקילוגרמים רבים. הלוגיסטיקה, גם היא שיקול כבד: כיצד לשנע את הסוללות להחלפה אל הכוח הלוחם בזמן ובאופן בטוח.
ניתן כמובן להשתמש בסוללות נטענות, טכנולוגיה זמינה מזה שנים רבות המאפשרת חיסכון רב ברכש, אחסנה ושינוע. עם זאת, טעינה של מערכות צבאיות מוקשחות אינה פשוטה כלל ועיקר בתנאי סביבה קשים של חול, מים ומליחות בדרגות שונות. חשיפת המגעים החשמליים לתנאי סביבה קשים גורמת לתקלות טכניות וזו הסיבה העיקרית מדוע השימוש בסוללות חד פעמיות (ראשוניות) הוא עדיין הסטנדרט המבצעי. כל זאת, מבלי שנתנו עדיין את דעתנו על הריבוי הבלתי אפשרי של המטענים/ספקי כוח למכשירים השונים.
ריבוי הציוד המתוחכם של הכוחות המיוחדים כמו גם של לוחמי החי”ר, גרם לצבא ארה”ב להשקיע במציאת פתרון טעינה אלחוטי, או, כפי שנקראת הטכנולוגיה בפי המהנדסים, טעינה בהשראה (Inductive Charging). על פי הפרסום של צבא ארה”ב שביקש הצעות מהיצרנים, הרעיון בשלב ראשון הוא להציב מטענים השראתיים בכלי הרכב המבצעיים שיטענו בו זמנית ובאופן אל חוטי את כל המכשור הנטען באפודי הלוחמים ברכב, עד 10 וואט ללוחם, המצוי במרחק של
כ-60-70 ס”מ מהמטען.
התוצאה המבורכת של שימוש בטעינה אל-חוטית של סוללות שהלוחמים לא יאלצו להוציא את המכשור מהאפוד ולא יזדקקו לספקי כוח מרובים ושימוש בכבלים ומחברים.
כבר היום, טעינה בהשראה אינה טכנולוגיה אקזוטית. על פי הארגון לחשמל אלחוטי Wireless Power Consortium, יש כבר למעלה מ-120 מוצרים אזרחיים, ביניהם 34 טלפונים סלולריים שבהם מוטמעת טכנולוגיה זו. במדיה הישראלית מתפרסמים בימים אלו הטלפונים החדשים של נוקיה (LUMIA) הנטענים באופן השראתי. חב’ מקדונלדס, בודקת בימים אלו שולחנות למסעדותיה שבהם יוטמעו מטעני השראה שיטעינו את הטלפונים של הסועדים. אינטל הציגה מערכת טעינה אלחוטית של מחשב נייד הטוענת טלפון סלולרי המוצב בצמוד למחשב. בתערוכת האלקטרוניקה בלאס וגאס בינואר השנה הראתה קוואלקום מערכת טעינה אלחוטית לרכב חשמלי (רולס רויס במקרה זה).
ביישומי רפואה, טעינה בהשראה מאפשרת ניקוי וסטריליזציה אפקטיביים של מחשוב רפואי ואף טעינה של סוללות מושתלות בגוף החולה באופן בטוח וללא צורך באקט חודרני לצורך החלפה של סוללה (של קוצב לב למשל).
כיצד זה עובד? מטען השראתי עובד באמצעות סליל הנמצא בתחנת העגינה (בסיס) היוצר שדה חשמלי מסביב לתחנה. כאשר מכשור מתאים, כדוגמת טלפון נייד, נמצא בקרבה מספקת לתחנת העגינה, סליל הנמצא בסוללת המכשיר הנייד יוצר תהודה עם השדה החשמלי של הבסיס והופך את ההספק לאנרגיה חשמלית בסוללה.
מעבר לחופש מחוטים ומחברים, הטעינה ההשראתית היא בטוחה יותר לציוד וגם בסביבה נפיצה בה לא מומלץ להסתכן בניצוצות בעת מגע חשמלי. בעת טעינה השראתית אין צורך במגעים היכולים להישחק או להינזק עם הזמן והשימוש. טעינה השראתית מאפשרת תכנון ושימוש במכשור אטום הרמטית העמיד בתנאי סביבה קשים.
האתגרים הטכנולוגיים של הטעינה האלחוטית היא מרחק המכשיר הנטען מהבסיס, אובדני האנרגיה וגודל ההספק. חברת אלכסנדר שניידר הישראלית, עובדת יחד עם שותפתה הגרמנית RRC, על פיתוח מערכות טעינה בהשראה ליישומי צבא ורפואה. מערכות אלו נעות בין 5 וואט
ל-120 וואט לפתרונות סטנדרטיים ועד
ל-500 וואט ליישומים מיוחדים.

יגאל שניידר הוא מנכ”ל חב’ אלכסנדר שניידר הישראלית.

טעינה אלחוטית למערכות צבאיות

תגובות סגורות