חדשות היום
הגנה היקפית

הגנה היקפית

הגנה היקפיתמאת: אמיר בר שלום. רב טוראי רוס קוקס מהצבא האמריקני יצא לעוד סיור באפגניסטן. זה היה אמור להיות סיור שגרתי באחד האזורים הכפריים שבהם פעלו לוחמי הטאליבן. “הדבר הראשון שאני זוכר היה פיצוץ, ואז אני שוכב על הגב ושקט מסביב”, הוא סיפר, “החובש שטיפל בי תיאר לי את הפציעה, רגל אחת קטועה מתחת לברך, רגל שנייה שבורה ופצע פתוח ביד. שאלתי את החובש, אבל מה עם האגן ואזור החלציים? אני לא מרגיש אותם? תשובתו של החובש הרגיעה אותי. אתה בסדר גמור שם…”.
למזלו של קוקס הוא הקפיד להצטייד לפני הסיור בערכת המיגון החדשה של הצבא האמריקני שהוכנסה לשירות אצל הכוחות הקרקעיים שפעלו באפגניסטן. הערכה
PPS – PELVIC PROTECTIOM SYSTEM, כוללת שני מרכיבים: תחתוני כותנה המכילים סיבי מתכת גמישים, וערכת הגנה מתפרקת על אזור החלציים. התחתונים מזכירים במראה שלהם את מכנסי הרכיבה על אופניים, ואילו ערכת ההגנה המתפרקת היא מעין “חיתול” חיצוני שעוטף את אזור החלציים.
“המחקרים שלנו במהלך הפעילות האמריקנית בעיראק ואחר כך באפגניסטן הצביעו באופן ברור על פציעות קטלניות של חיילים באזור החלציים”, מספר לוטנט קולונל פרנק לוזאנו ממחלקת הפיתוח של הצבא האמריקני שעומד בראש פרוייקט PPS”. במקרים מסוימים כאשר החייל לא מת מפצעיו הוא איבד את הפוריות שלו. כאשר מדובר בחיילים צעירים בשנות העשרים שלמעשה לא יוכלו להקים משפחה, מדובר בטראומה גדולה. לכן החלטנו לפתח פתרון הגנה יעיל וקל משקל שיצמצם באופן משמעותי את סיכויי ההיפגעות הקטלנית והקשה”.
חליפת ההגנה פותחה במעבדות הצבא האמריקני במרילנד. במהלך המחקר התברר לחוקרים כי הרבה מאד פציעות נגרמות גם מרגבי אדמה שחודרים לרקמות וגורמים לפציעות קשות לא פחות. מלכתחילה מערכת המיגון האישית PPS לא תוכננה לעמוד בפני חומרי נפץ תקניים, שכן במקרים אלו לא ניתן לפתח מיגון במשקל שיאפשר תנועה. חליפת המיגון הותאמה לחומרי נפץ לא תקניים, בהם משתמשים בדרך כלל פעילי הטאליבן באפגניסטן. מתברר שלא רק חלקיקי המתכת הטרידו את המפתחים, אלא גם רגבי אדמה שעפים ופוגעים בזמן פיצוץ. כדי לבדוק את מידת החדירות של רגבי האדמה, הובאו למעבדות גושי עפר שנלקחו מזירות מטענים באפגניסטן. במהלך הניסוי הוכנסו רגבי האדמה לתותח חול ונורו לעבר לוח גמיש שדימה את גוף האדם. בהתאם לחדירות הגופים הותאמה קשיחותה של חליפת המיגון לאזור החלציים.
“בהרבה מאד פציעות של חיילים הצוותים הרפואיים נתנו מענה קודם כל להצלת חיים”, מספר לוטנט קולונל לוזאנו. “אחרי פרק זמן של שיקום, החלו רבים מהפצועים לסבול מזיהומים כתוצאה מחדירת רגבי האדמה לגוף. בשלב הראשון של פציעה טראומטית אתה לא שם לב לכך, אבל אחר כך זה מתחיל להשפיע”. במחקר עלה כי הטיפול בהוצאת רגבי האדמה וחלקיקי המתכת הקטנים הצריך בין 15 ל-20 ניתוחים. זה המון, בהתחשב בפציעה הראשונית והליך השיקום שהפצוע כבר נמצא בו. לכן החלטנו לשלב בחליפת המיגון גם הגנה מפני חלקיקים קטנים, בין אם הם ממתכת ובין אם הם כתוצאה מסביבת הפיצוץ עצמו”.
החליפה עצמה מורכבת מחומרים חדשניים. התחתונים מכילים סיבי מתכת קלה שנשזרים יחד עם סיבי כותנה למעין תחתוני מתכת, המאפשרים לחייל תנועה רציפה ללא מגבלות כובד או נוחות.
במהלך הניסוי נבדקה מידת הנוחות של התחתונים, כדי לבדוק שסיבי המתכת אינם יוצרים שפשפות על העור. בנוסף נבדקו סיבי המתכת בחום גבוה כדי לוודא שבשעת פיצוץ לא יגרמו לכוויה קשה במגע הישיר שלהם עם העור.
“אחרי שסיימנו את הפיתוח בכל הקשור לעצירת הרסיסים עברנו לניסויי ההתאמה לחיילים”, מספר לוזאנו. “אתה יכול לפתח מוצר מעולה, אבל הוא לא יהיה ישים בשטח. ההנחה הזו נכונה שבעתיים כאשר אתה מפתח לחיילי חי”ר, שם כל גרם חשוב ולא פחות מכך גם הנוחות. בניסויי ההתאמה הבאנו כמה חיילים עם ניסיון קרבי ובמשך תשעה חודשים ערכנו איתם את הניסויים. במשך הזמן הזה הכנסנו הרבה שינויים לחליפת המיגון בהתאם לרשמים שהעבירו לנו החיילים”.
את ערכת “החיתול” החיצונית הרכיבו מהנדסי המוצר מלוח מתכת גמיש יחסית המאפשר עצירת רסיסים ואפילו קליעים בקוטר נמוך. “אני יכול לומר שאם חייל לובש את חליפת המיגון הבנויה מתחתוני הגנה וחיתול הגנה, הוא מוריד באופן משמעותי את סיכויי ההיפגעות שלו, ובמידה והוא נפגע, הוא מוריד באופן משמעותי את חומרת הפציעה שלו”, מסכם לוזאנו.
כיום נמצאות 15,000 ערכות מיגון אישיות מדגם PPS אצל החיילים האמריקנים הפועלים באפגניסטן, גם הכוחות הבריטיים הצטיידו בחליפות PPS. מתברר שמשרד ההגנה הבריטי השתתף במימון הפיתוח בארצות הברית, גם הוא לנוכח ריבוי הפציעות הקטלניות של חייליו בפעילות בעיראק ואפגניסטן.
בשלב השני של הפיתוח הציג צבא ארצות הברית חליפת מיגון רחבה יותר למקצועות ייעודיים, כמו למשל חבלנים ומומחי מטענים. בחליפה הייעודית הזו מוגנים אזורים נוספים של החלק התחתון של הגוף, כמו שוק וירך. החבלן לובש סט של 4 מעין גרבי גומי נפרדות, אחת על כל שוק ואחת על כל ירך. הגרביים הללו מכילות סיבי מתכת ופאנל מתכת גמיש להגנה על הרקמות הרכות. מטבע הדברים החליפה הזו כבדה יותר בהשוואה לערכה האישית ולכן היא מגבילה יחסית את תנועת החייל. ההיגיון מאחוריה הוא כי חבלן אינו נדרש להליכה רבה או פעילות אינטנסיבית למרחקים, אלא פועל בתא שטח קטן יתרונה של החליפה הוא כי היא קלה ונישאת. כלומר סיור יכול לקחת עימו ערכת חבלן ניידת וברגע שהוא ניתקל באזור המצריך טיפול של מומחה חבלה, אחד החיילים יכול לחבוש את הערכה ולטפל באזור החשוד במיקוש או מטענים.
בצבא האמריקני ממשיכים בפיתוח חליפת המיגון, כאשר הכוונה היא למתוח אותה גם לחלקים החשופים בפלג הגוף העליון, שעליהם השכפ”ץ הקרמי אינו מגן.

הגנה היקפית

תגובות סגורות