Nortec – פתרונות סימון ועקיבות לתעשייה

נורטקאריק וינשטיין

קבוצת Nortec מתמחה בפתרונות סימון מידע משתנה לסביבה קשה כפי שנדרש כיום בתעשיות רבות כגון תעשיית האלקטרוניקה, תעשיית הרכב, החלל והתעופה. Nortec, שתשתתף בתערוכת ניו-טק 2013, הציגה לכתב ניו-טק את הפתרונות שהיא מציעה בתחום הסימון והעקיבות (traceability).
Nortec, החוגגת בימים אלו 25 שנה להיווסדה, עוסקת בפיתוח חומרים מיוחדים למטרות סימון, תוך שימוש בטכנולוגיות חיתוך שונות, לצד ייבוא חומרים וכימיקלים. וכן משמשת כלשכת שירות בתחום החיתוך והסימון.
החברה הוקמה על ידי דורון לביא וכוללת את Nortec AMI, Nortec International ו-Nortec Inc. כאשר דורון משמש כיו”ר ונשיא הקבוצה.
דורון לביא: “מוצרים רבים בכל מגוון התעשיות נדרשים היום ליכולת עקיבות. הסימון של המידע המשתנה למוצרים אלו יכול להוות אתגר גדול, במיוחד באלו הפועלים בתנאי סביבה קשים כמו בתעשיית הרכב, האלקטרוניקה, החלל והתעשיות הרפואיות. בתעשיית הרכב למשל, אנו נדרשים להפיק תוויות סימון שיעמדו בתנאים הקשים בהם הרכב עומד, ומעבר לזה, אנו נדרשים שמערכת ייצור המדבקות תעבוד ב-100% אמינות – ואני מתכוון 100% ולא 99%, מאחר ולכל תקלה בסימון יכול להיות מחיר גבוה ביכולת העקיבות. תקני האיכות דורשים תיעוד מקיף ביותר גם לתהליך הסימון – למשל הרכב הדבקים שבהם משתמשים לסימון. דוגמה ללקוח בעל דרישות מחמירות היא חברת GE Medical Systems שהכריזה על נורטק כספק מאושר – כל רבעון אנו עוברים מבדק נוקשה מטעם GE כדי לבדוק את עמידתה של Nortec בתנאי העבודה ובתקנים הנדרשים”.
קובי שטרנברג, CTO של הקבוצה ומנכ”ל חברת International , מוביל את פעילות הפיתוח בקבוצה: “נושא הסימון והעקיבות הוא מנדטורי בתעשיות רבות. אם נחזור לתעשיית הרכב, היא מורכבת ממספר לא גדול של יצרני רכבים, אך מי שמייצר את החלקים עצמם הוא מספר די גדול של קבלני משנה שמפוזרים בעולם. כל חלק בתעשייה זו חייב להיות מסומן במידע רב: איפה יוצר, סדרת ייצור, תאריך ייצור, הרכב חומרי הגלם ועוד. במקרה של קריאה חזרה ע”י יצרן הרכב לתיקון (recall) יש משמעות כלכלית גדולה מאוד לסימון – בעזרתו ניתן לדעת במדויק אילו רכבים צריך להחזיר ואילו לא, אנו זוכרים שחברת טויוטה ידעה בדיוק אילו רכבים להחזיר למוסכים להחלפת חלק מסוים ב- recall שעשו לפני שנים ספורות. גם בתחום המערכות האלקטרוניות, הסימון מאפשר לעקוב אילו רכיבים הותקנו בכל סדרת ייצור של מערכת, גרסאות תוכנה או תכונות קריטיות אחרות. הדבר מאפשר מעקב הדוק במקרה ויתגלה פגם גורף. ככלל, יש היום התייחסות למדבקות הסימון כאל רכיב נוסף במערכת – הן צריכות לעמוד בתקנים כמו UL או ISO9002 ולהוכיח עמידות בתנאי סביבה קשים”.
גם בתחום הרפואי השימוש בסימון הפך הכרחי הן ברמת המערכות הרפואיות והן בסימון ישיר של כלים ותרופות. לאחר שקרו תקלות בחדרי ניתוח וכלים נשכחו במקומות שלא היו אמורים להישכח, נמצא הסימון כאמצעי יעיל במניעת התופעה. דוגמה לכך הוא ארגז כלים לניתוח מסומן על כל רכיביו בסימון לייזר שמאפשר לדעת במדויק אלו רכיבים נכנסו לחדר הניתוח ואילו יצאו וזאת לפני סיום הניתוח. קובי שטרנברג: “כיום ארגון ה-FDA מחמיר את הדרישות וקובע שכל שתל חייב להיות מסומן.”
סל המוצרים של Nortec כולל: מדבקות חלקות ומדבקות מודפסות בשיטת Thermal Transfer, סימון וחיתוך בטכנולוגית לייזר במקרים בהם נדרשת עמידות גבוהה במיוחד, וכן פתרונות ייעודיים התפורים לפי צרכי הלקוח. ב-Nortec הלכו צעד קדימה ואת טכנולוגיית הסימון והחיתוך קידמו ליישומים חדשים שדורשים חיתוך צורתי מדויק במיוחד בקנה מידה קטן כמו אטמי RFI/EMI, בידוד חשמלי ותרמי, חומרים להולכה תרמית ותהליכי מיסוך או ציפויי הגנה בייצור מעגלים (איור 2).
בתחום הסימון קיימים מספר חומרים עיקריים בהם Nortec עושה שימוש כמו: Polyimide, Polyester, Vinyl
וזאת בהתאם לדרישות הלקוח והתנאים הסביבתיים שבהם נדרשות המדבקות לעמוד.
אריאלה אדלר, מנהלת השיווק של הקבוצה: “אנו משמשים one-stop-shop ללקוחותינו ונותנים להם מענה כולל: חומרים מתכלים (מדבקות, מיסוכים, חומרי בידוד והולכה), חומרה (מדפסות, קוראי ברקוד, מצלמות חכמות), תוכנות (תוכנות מדף ותוכנות בהתאם לאפיון הלקוח) וכן לשכת שירות ללקוחות כגון מחלקה גראפית להדפסת מדבקות, מחלקה לסימון בלייזר ומחלקה טכנית להתקנת ותיקון מדפסות וקוראי ברקוד. אנו מספקים feeders למדבקות שמשתלבים במכונות ההרכבה אצל הלקוח כך שהסימון הוא חלק אינטגרלי מתהליך הייצור”.
במקביל לפיתוח טכנולוגיות הסימון, החברה מייבאת ציוד משלים כמו מדפסות בטכנולוגית Thermal Transfer, מצלמות חכמות לקריאת ברקוד בתנאי סביבה קשים, מייצרת מדבקות לתהליכים אוטומטיים ונותנת שרות תחזוקה לציוד סימון.
מדבקות ה-4X4 מ”מ של Nortec מהוות דוגמה ליכולות הייצור המקצועית והייחודית של חברת נורטק הן בחיתוך מדבקות קטנות בגודל 4×4 מ”מ (!!!) והן ליכולת ההדפסה המדויקת של ברקוד דו-מימדי עליהן.
את נציגי Nortec יהיה ניתן לפגוש בתערוכת ניו-טק 2013 שתערך ב-7/8 למאי בגני התערוכה בתל-אביב.

נורטק

תגובות סגורות