חדשות היום

אלטע זאכיין (רכיבי אובסוליט)

רונן לינג, גניר-טק

כשאנו שומעים את המילה אלטע זאכיין הקונוטציה הראשונה שלנו היא מישהוא עם טנדר ברחוב שאוסף רהיטים ישנים לשימוש חוזר.
מסתבר שתופעת האלטע זאכיין קיימת גם בחברות ההייטק המובילות בארץ ובעולם ובולטת במיוחד בחברות צבאיות.
אורך החיים של מוצרים בשוק הצבאי נע בין 10-20 שנה, כאשר אורך החיים של רכיבים אלקטרונים נע בסדרי גודל של 5-10 שנים. מצב זה גורם לתופעה חברות צבאיות מתמודדות בדילמה מה עושים? האם להצטייד לכמות גדולה של רכיבים? מה הכמות שיש להצטייד? האם לפתח טכנולוגיה חלופית?
כל חברה/פרויקט מבצע את הערכות שלו להתמודדות בהודעת EOL של יצרני הרכיבים ולמרות כל התכנונים וההערכות נוצרים מצבים שבהם חברות מוצאות את עצמם נאלצות לפנות לגופים חיצונים שיאתרו עבורם רכיבי OBSOLITE שנדרשים לפרויקט.
כלל אצבע הוא שבחברות צבאיות אחוז רכיבי האובסוליט נע בין 5%-10% מכמות הרכיבים הכוללת.
התופעה גם קיימת בחברות שפונות לשוק הטלקום/רפואי שגם שם אורך החיים של המוצרים הוא למעלה מ-5 שנים. אם כי בצורה קטנה הרבה יותר.
מציאת רכיבי אובסוליט תקינים מספקים אמינים היא משימה לא פשוטה. מאחר וכמות רכיבי האובסוליט מוגבלת, ברגע שיש ביקוש לפריטים (אשר נמצאים בכמות מוגבלת) ישנה תופעה של עליית מחירים של רכיבי האובסוליט. מצב זה יצר תופעה אחרת מסוכנת במיוחד של זיוף רכיבים על ידי אנשים שמנצלים את המצוקה של יצרני הציוד וזקוקים לרכיבי אובסוליט.
הזיופים של הרכיבים נעשים על ידי זייפנים מקצועניים שמשנים את הכיתוב על הרכיבים ומנסים לשוות להם מראה אותנטי.
במקרים מסוימים הזייפנים משנים כיתוב של הרכיב מרכיב דומה לרכיב הרצוי, לפעמים הם לוקחים אריזות ריקות וכותבים עליהם את המק”ט הדרוש.
תופעה זו גורמת לנזקים אדירים לתעשייה בסדרי גודל של מיליארדים. נתקלנו במקרים בהם על האריזה היה רשום מק”ט כלשהוא, וכאשר ביצענו לרכיב בדיקת DECAP (בבדיקה מורידים את החלק העליון של הרכיב (בדיקת הרס) ובודקים מהו
ה-DIE שנמצא ברכיב עצמו) הסתבר שהמק”ט על ה-DIE שונה מהמק”ט על האריזה.
דוגמה לזיוף פשוט היא לקיחת רכיב זיכרון במהירות 100 ננו שניות לדוגמה ושינוי הכיתוב ל-60 ננו, שינוי הפרמטר שמגדיר רכיב בטמפרטורה אזרחית C700Cלרכיב בטמפרטורה תעשיית -400-800C.

תחשבו אם הייתם רוצים להיות על מטוס שמכיל את הפריט הזה באחת מהמערכות שלו?
כאשר אנו עובדים עם רכיבים מזויפים יכולים להיגרם מספר בעיות קשות לחברה היצרנית. האחת היא הרכבת הרכיבים המזויפים במעגל ואז גילוי שהמעגלים לא עובדים, במקרה זה אין אפשרות לספק את הסחורה ללקוח הסופי, בזמן הוצאת הרכיבים המזויפים מהמעגל יכול להיגרם נזק למעגל מודפס שהרכיב המזויף התגלה בו.
מקרה נוסף (גרוע יותר) יכול להיות שהרכיב עובד פונקציונלית אבל אחרי מספר חודשי עבודה הוא מתקלקל והמעגל מפסיק לעבוד.
זכור לי מקרה על לקוח שקנה קבלים מזויפים שהורכבו במעגלים עבר את הבדיקות הסופיות והמוצרים סופקו ללקוח, ולאחר מספר חודשים הקבלים התפוצצו במערכת והיצרן נאלץ להחזיר את כל המוצרים חזרה לתקן את הבעיה (נזק אדיר)
תופעה מדאיגה זו הביאה לקביעת סטנדרטים כמו, AS5553A ,AS6081 שמגדירים איזה בדיקות ויזואליות/חשמליות יש לבצע עבור רכיבי אובסוליט זיהוי מקורות האספקה לרכיבים אלו (איסור קניה מחברות שנמצאות ברשימה שחורה), מה עושים במקרה של גילוי פריטים מזויפים ועוד.
הממשל האמריקאי קבע עונשים כבדים (מאסר בכלא לשנים רבות) על כל מי שעוסק בזיוף רכיבים אלקטרונים, אולם למרות זאת נראה ששוק זיופי הרכיבים פורח וזאת בגלל הרווח העצום שהוא מגלגל. תחשבו על רכיב אובסוליט צבאי שעולה 200 דולר ועלות הזיוף שלו היא 10 דולרים בלבד.
חלק מהרכיבים שמתקבלים יכולים גם “לסבול” תופעת קורוזיה, בעיות הלחמה, (תופעות של “הזדקנות” של הרכיבים).
בשוק זה ישנם מספר חברות מובילות בעולם שתפקידם הוא לבצע עבודות “בילוש” בעזרת ציוד בדיקה בעלויות של מליוני דולרים לבחון את הרכיבים המתקבלים לבדוק את שרשת האספקה שדרכם הרכיבים הגיעו ולבסוף לקבל את ההחלטה האם הרכיב מקורי ותקין.
במידה וכן החברה גם תספק אחריות על הרכיבים שיסופקו על ידה (אחריות עד 10 שנים)
כל אותם חברות עומדות לפי הסטנדרטים המחמירים AS5553A ,AS6081 שהולכים ומתעדכנים מפעם לפעם במטרה לחסום את הרכיבים המזויפים מלהגיע ללקוחות הסופיים.
ההחלטות מתקבלות על סמך הבדיקות הוויזואליות/חשמליות.
בחינת מקור הרכיבים המתקבלים/מסמכים שמתקבלים יחד עם הרכיבים והכי חשוב ניסיון וידע שנצבר במשך שנים שמאפשר לאותם ספקים מובילים לקבל את ההחלטה.
ישנם מספר רב של בדיקות שמבוצעות על הרכיבים המתקבלים (סדר גודל של 15 בדיקות על מדגם של רכיבים) על חלק מהרכיבים מבוצעות בדיקות הרסניות שבודקות את ה-DIE אותנטיות של הרכיב לדוגמא בדיקת DECAP. (ראה דוגמא מצ”ב)
בסוף תהליך הבדיקה מתקבלת החלטה האם הרכיב אותנטי ומקורי, האם הרכיב ניתן לשימוש (אינו פגום) או שהפריט פגום והוא נפסל לשימוש על ידי מחלקת AQ של החברה.
ASTUTE ELECTRONICS היא אחת החברות הבולטות בתחום אשר מתמקדות במציאת רכיבי אובסוליט לשוק הצבאי.
שוק רכיבי האובסוליט בישראל הוא בסדר גודל של עשרות מליוני דולרים בשנה, בעבר הרבה חברות ברוקרים/ספקים עבדו בתחום שהיה פרוץ וכל אדם עם מחשב וגישה לאינטרנט היה יכול לספק רכיבים שמצא בגוגל או באתרים כמו ברוקר
פורם … אולם היום עקב המודעות לבעיות הרכיבים המזויפים הרבה מאוד חברות צבאיות צמצמו בצורה משמעותית את כמות הספקים שלהם לתחום זה ונשארו רק עם החברות המובילות בתחום שעומדות בכל הסטנדרטים על מנת להבטיח קבלת רכיבים איכותיים/מקוריים.

המאמר נכתב על ידי רונן לינג מחברת גניר טק.

רכיבי אובסוליט

תגובות סגורות