חדשות היום

סקירה כללית – משפחת מערכות ההפעלה Windows Embedded

אבי ורטהיימר ודני מורים, Arrow OCS

בכל מקום בו דרושה מערכת משובצת מחשב עתירת תוכנה, סביר להניח שמאחוריה עומדת מערכת הפעלה Windows. יהיה זה מכשיר כספומט, עמדה לרכישת כרטיסי קולנוע, עמדת מידע בקופת חולים, משאבת דלק, מערכת מולטימדיה לרכב, מכשיר רפואי, מערכת מזל”ט, בכולם ובעוד מאות ואלפי יישומים, מערכת ההפעלה שרצה מאחורי הקלעים, תהה Windows. עובדה זו כשלעצמה אינה מהווה מידע חדשותי מרעיש, כי אם העובדה שברוב הפרוייקטים עדיין בוחרים מאפייני הפרוייקטים בגרסה המסחרית של Windows ולא בגרסת

ה-Embedded.
את הסיבות וההסברים לכך, כבר מנינו במאמר הקודם שפורסם במהדורת מרץ 2014 של מגזין New-Tech. במאמר זה נציג את מערכות ההפעלה השונות שמשפחת Windows Embedded מציעה.
מיקרוסופט מציעה כאמור מספר מערכות הפעלה שונות עבור מערכות משובצות מחשב, כאשר כל אחת, מתאימה לסוג אחר של מערכת משובצת מחשב, כאשר המכנה המשותף לכלום הוא אורך חיים של 15 שנים למערכת ההפעלה ועלות נמוכה באופן משמעותי ביחס למקבילותיה המסחריות.

Windows Embedded Compact 2013
מערכת הפעלה זו מוכרת לרוב אנשי התוכנה בשם Windows CE. מערכת הפעלה זו משמשת כגרסת המשך לWindows Embedded Compact 7 ,Windows CE 6.0 וכו’.
מערכת הפעלה זו, בשונה מכל מערכות ההפעלה האחרות היא מערכת הפעלה Real-Time, אשר בנוסף לארכיטקטורת X86 הוותיקה היא תומכת גם במשפחת מעבדי ARM. תכונה בולטת וייחודית למערכת הפעלה זו היא זמן עלייה מהיר של כ-2 שניות מזמן הדלקת המחשב.
מערכת זו כוללת גרסה מותאמת של WIN32API ותמיכה בסביבת עבודה של DOT NET Compact.
Windows Embedded Compact, אינה מבוססת על הקוד של מערכות הפעלה Windows הרגילות ולמעשה נכתבה מחדש ועל ידי כך מערכת הפעלה זו בעלת Foot Print קטן ביותר (עשרות בודדות של מגה בייט, לעומת מספר נאה של ג’יגה בייט במערכות ההפעלה האחרות), ומיועדת למחשבים בעלי משאבים מוגבלים ולסביבות הדורשות צריכת זרם נמוכה במיוחד.
בניית מערכת הפעלה, כתיבת תוכנה ודרייברים נעשית באמצעות כלי הנקרא Platform Builder שהחל מגרסה זו, ניתן להורדה חינם. רישיונות שימוש, יש לרכוש רק עבור מערכות הפעלה עצמן. כלי זה הינו תוסף לסביבת הפיתוח Visual studio 2012/13, אשר ניתן כחלק מתכנית
ה-MSDN, או לרכישה באופן נפרד.

Windows Embedded 8 Standard
ברוב המכריע של המקרים, בהם פותח היישום על גבי Windows עבור מערכות משובצות מחשב, Windows Embedded 8 Standard (או קודמתה Windows Embedded Standard 7), זו גרסת מערכת ההפעלה הנכונה להתקנה במחשב של מערכת האמבדד.
מערכת הפעלה זו היא למעשה גרסה מודולרית של מערכת הפעלה Windows 8 הרגילה ומורכבת מאותם הקבצים הבינאריים שמהם מורכבת מערכת הפעלה Windows 8. משמעות הדבר היא שכל יישום ודרייבר שרץ על מערכת הפעלה Windows 8 הרגילה, ירוץ על מערכת הפעלה Windows Embedded 8 Standard, ובלבד שהותקנה והוגדרה כראוי. בנוסף לכך, למערכת הפעלה זו מספר תכונות ייחודיות אשר תומכות בצרכים המיוחדים של מערכות משובצות מחשב. מערכת הפעלה זו, על תכונותיה הייחודיות, באות לענות על נושאים כגון, מיתוג המערכת באופן שלא תראה כמערכת מבוססת Windows. הגדלת אמינות ושיפור אבטחת המידע וקלות תחזוקה שלאחר המסירה ללקוח.
Windows Embedded 8 Standard מגיע עם סט כלים לקונפיגורציה, התקנה, פריסה ותחזוקה. החל מגרסה 8, סט הכלים הינו חינמי וניתן להורדה חופשית מאתר מיקרוסופט. לאחר יצירת מערכת הפעלה, יש לרכוש רישיונות שימוש במערכת ההפעלה עבור כל מחשב באמצעות ערוץ ההפצה Embedded של מיקרוסופט. מעבר ליתרונות הרבים בשימוש ב-windows Embedded לעומת הגרסה הרגילה, אחד הבולטים שלהם הוא המחיר הנמוך של מערכת הפעלה זו.
מאמר מורחב על תכונותיה ויתרונותיה פורסם במהדורת מרץ 2014 של מגזין
New-Tech.

Windows Embedded 8.1 Industry
מערכת הפעלה זו, הינה גרסה מיוחדת של מערכת הפעלה Windows 8.1 הכוללת יכולות הייחודיות לעולם של מערכות מכר ועמדות מידע, כגון, תאימות לתקנים המיוחדים לעולם זה. מערכת הפעלה זו מגיעה בדיסק עם אשף התקנה וללא כל צורך בכלי קונפיגורציה מיוחדים. מערכת הפעלה זו מיועדת למוצרים כגון קופות רושמות ממוחשבות, עמדות רישום ומכירה וכו’. גרסה זו הינה גרסת המשך למערכות הפעלה Windows POS Ready.

מערכות ההפעלה המיוחדות הנ”ל, מיקרוסופט עונות לצרכים של בניית מערכת משובצת מחשב סגורה ותפורה לצרכי המוצר, אולם חברת מיקרוסופט, מציע לשוק גם את מערכות ההפעלה הרגילות, אולם מבחינת רישיון השימוש הן מיועדות לשוק מערכות המשובצות מחשב.
המערכות הפעלה הבאות, הן אותן מערכות הפעלה הרגילות והמוכרות, רק זולות יותר, אך עם מגבלת רישוי לשימוש במערכות משובצות מחשב כאמור:
חשוב לציין, כי חלק מתנאי הרישוי של מיקרוסופט כוללים הרשאה למכירת המוצר לייצוא למדינות אחרות, דבר שאסור בערוצי רישוי מסחריים רגילים.

Windows Embedded 8.1 Pro
מערכת הפעלה זו זהה לחלוטין לגרסה המסחרית, דיסק ההתקנה הוא אותו הדיסק, אך עם רישוי למערכות משובצות מחשב בלבד, מחיר נמוך יותר וללא היתר להתקין תוכנות לשימוש כללי כגון Office. בנוסף לגירסה זו, שהיא האחרונה בסדרת מערכות ההפעלה של מיקרוסופט, ניתן עדיין לרכוש מהמפיצים בערוץ
ה-Embedded גם את מערכות ההפעלה הקודמות Win 7 ואפילו גם Windows XP.

Windows Server 2012 R2 for Embedded Systems
שרת Windows Server 2012 R2, זו גרסת המשך לגרסת 2012 ואשר נועדה ליישר קו עם גרסת Windows 8.1 מבחינת ממשק המשתמש ושאר התכונות החדשות של מערכת הפעלה זו. גם מערכת הפעלה זו, זהה לחלוטין למערכת ההפעלה המסחרית והשוני היחיד הוא רק ברישוי שמייעד את מערכת הפעלה זו להתקנה במערכות משובצות מחשב ולא כשרת לשימושים כללים במחלקת IT של הארגון. במסגרת ערוץ ההפצה Embedded של מיקרוסופט, ניתן גם לרכוש גרסאות של מערכות הפעלה לשרתים אשר אורך חייהם תם בערוץ המסחרי, כגן Windows Server 2008 ומטה.

Microsoft SQL Server 2014 for Embedded Systems
אמנם שרת SQL, אינו מערכת הפעלה, אך כפתרון משלים למערכת משובצת מחשב, מיקרוסופט מציעה גם את המוצר זה. כמו במקרים הנ”ל, מדובר במוצר זהה לחלוטין לשרת הSQL המסחרי, כאשר ההבדל היחיד הוא הרשות לשימוש במערכות משובצות מחשב בלבד וזאת במחירים מוזלים ביחס לגרסה המסחרית.

תכניות מיוחדות:
חלק ממערכות ההפעלה לשרתים של מיקרוסופט, משווקות על ידי מיקרוסופט לערוצי נישה בתכניות מיוחדות שמשמעותן העיקרית הוזלת עלויות משמעותית ביותר תוכנית הוזלה מיועדת לשוק Telecommunication ולשרתי CAL-Less.
הכותבים הינם מומחי מערכות הפעלה Windows Embedded, חברת Arrow OCS, מפיצת Windows Embedded.
המאמר באדיבות חברת Arrow OCS מפיצת מיקרוסופט בערוץ ה-Embedded בישראל.

תגובות סגורות