רואים רחוק רואים ברור

אין ספק שמאז מלחמת לבנון השנייה ניכר שינוי יסודי בתפיסת הלחימה של צה”ל. במסגרת הלקחים שהופקו מהמלחמה ההיא , הוחלט בצה”ל להעמיק את הטמעת המודיעין הטקטי לכוחות היבשה המתמרנים. התכנית זכתה לכינוי ,לוחמ”מ – לוחמה מבוססת מודיעין. אחד התחומים העיקריים בתכנית הוא המודיעין החזותי, כלומר כל מה שניתן לגלות בצילום ומעקב ולתרגם אותו למודיעין רלוונטי לכוח הקרקעי.

עולם המודיעין החזותי הוא אחד התחומים המתפתחים ביותר בכל הקשור ליכולות המודיעין המתקדמות. כך למשל, במהלך מבצע “צוק איתן” ברצוועת עזה , קיבלו כוחות הקרקע תיקי מודיעין מפורטים לכל גזרת פעולה עד רמת הגדוד ולעיתים גם לרמת הפלוגה.

” מעולם לא הייה לי מודיעין כל כך טוב ,מגוון ומדוייק  ” סיפר מפקד חטיבה 401, אלוף משנה סער צור  לכתבים באחת ממסיבות העיתונאים במהלך המבצע. ראש אמ”ן, האלוף אביב כוכבי ,  הגדיר את מבצע “צוק איתן” כ” מבצע מבוסס המודיעין הגדול ביותר אי פעם” .

אלא שאיסוף מודיעין חזותי מעל רצועת עזה שונה לחלוטין מאיסוף מודיעין מול סוריה או לבנון. גיחת צילום מעל הרצועה אינה מאויימת בנ.מ כמו כזו מעל סוריה. לצורך כך עושה חיל האוויר שימוש באמצעי צילום מיוחדים בעלי יכולת צילום אלכסונית ברמה גבוהה. בחודשים האחרונים ערך מפעל תמ”מ של התעשייה האווירית סדרת ניסויים מתקדמת במטע”ד ה  M 19 HD , מטע”ד  צילום חדש לטווח ארוך ברזולוציה גבוהה.

” אנו נמצאים בעיצומן של טיסות ניסוי מוצלחות של מערכת ה- M-19 HD. זוהי מערכת אידיאלית למשימות ארוכות טווח לסיור, מודיעין ואחיזת שטח. מדובר במטע”ד גדול וחזק במיוחד, שעתיד להוביל מהפכה בתחומו. המערכת מיועדת למשימות אסטרטגיות של מטוסים ללא טייס מתקדמים כמו “הרון” ו”הרון TP”, והשימוש בה יספק ללקוחותינו יכולות תצפית מהמתקדמות בעולם וביצועים משופרים”, אומרים בתמ”מ.

M-19 HD  היא מערכת אלקטרו-אופטית ארוכת טווח מתקדמת בעלת יכולות ראייה בחדות גבוהה HD))  המשלבת עד -7 חיישנים בו זמנית, ומאפשרת פעילות רציפה ביום ובלילה, בכל תנאי מזג אוויר. הודות לחיישנים ארוכי טווח, מערכת ייצוב מתקדמת ויכולות עיבוד תמונהייחודיות, מספקת המערכת טווחי תצפית יוצאי דופן.

M-19 HD  מפחיתה את עומס העבודה של המפעיל ומשפרת את יכולת הפעולה בזכות מנגנון עקיבה אוטומטי (Automatic Video Tracker). כמו כן, מספקת המערכת מיקום גיאוגרפי מדויק באמצעות מערכת IMU/GPS (Inertial Measurement Unit/ Global Positioning System).

אין זה סוד שחיל האוויר הישראלי לוטש עיניים ליכולת הזאת בשל השימוש הנרחב שהוא עושה במל”טים מסוג הרון – “שובל”  והרון  – TP”איתן”. כיום משמשים שני המל”טים האלה כחוט השדרה של מערך האיסוף והצילום החזוותי של חיל האוויר , בנוסף כמובן למערך ה”הנץ” ה F 15  הותיק.

” אין ספק שמדובר כאן במטע”ד אסטרטגי פורץ דרך”, אומר לניו טק יגאל מבורך מנהל השיווק והפיתוח העיסקי במפעל תמ”מ בתעשייה האווירית. ” בהשוואה למטע”דים דומים שהצבא האמריקני מפעיל על פלטפורמת הפרדאטור  – PREDATOR   (מל”ט גדול המשמש גם כמל”ט התקיפה העיקרי של הצבא האמריקני),   ה M-19 HD  עולה עליו בכל פרמטר. טווח הצילום שלו גדול יותר אייכות  הצילום טובה יותר ומערכת הייצוב מדוייקת מאד.  מעבר לכך הצלחנו להקטין את משקל המטע”ד מבלי לגרוע ביכולות הצילום.”

בתעשייה האווירית לא מסגירים מספרים ויכולות בכל הקשור ל M-19 HD  החדש שהותאם למספר גדול של פלטפורמות אוויריות. מעבר להתאמתו למל”טי ההרון לסוגיהם, ניתן לשלב את ה M-19 HD גם על מטוסי משימה, מטוסים קלים ומסוקי סיור וסער.

” היכולות המגוונות של המתע”ד , פותחת בפני המפעיל קשת שלמה של אפשורויות עקיבה בגיחת צילום אחת.”, אומר מבורך. ” המבנה האליפטי הייחודי של ה  M-19 HD איפשר לנו לשלב בו שבע מערכות שונות: מצלמת HD IR  בעלת עדשה קבועה לצילום שדה רחב ועדשת זום. בנוסף שילבנו ב M-19 HD מצלמות טלוויזיה  FULL HD , עם עדשת זום טלסקופית ועדשת שדה צר. מעבר ליכולת החוזי והצילום שילבנו גם חבילת לייזר הכוללת מד טווח לייזר, מציין לייזר ומאיר לייזר. זו למעשה הקונפיגורציה הבסיסית. על פי דרישת הלקוח ניתן להחליף מערכות ב M-19 HD ולשלב בו גם מצלמת LOW LIGHT LEVEL TV  לצילום באור נמוך ומערכת ד’ןר המאפשרת לגלות ירי ושיגורים בזמן אמת”.

כאמור המערכת נמצאת בימים אלה בשלבי אבלואציה מתקדמים. הטיסה הראשונה נמשכה כשעתיים וחצי, במהלכה נבדקו בהצלחה פעולות הסנסורים, ייצוב המטע”ד (מטען ייעודי) ויכולות העקיבה. בשבועות האחרונים עברה המערכת לסדרת ניסויי טיסה על גבי מל”ט הרון וכן על גבי מטוסים מאויישים.

” מבלי להיכנס לפרטים , ניתן בהחלט לומר שהניסויים היו מוצלחים מאד ובחלק מהפרמטרים התוצאות עלו על הצפוי”, אומר מבורך. כאשר אני מנסה ללחוץ אותו לגבי פרטים הוא מסכים לומר את המשפט הבא : ” בוא נאמר שטווחי הגילוי של המערכת הפתיעו לטובה ב 10  עד 20 אחוז ממה שצפינו”.

אחת המערכות שנבחנה בקפידה במהלך הניסויים , היא מערכת הייצוב של ה M-19 HD. בשל טווח הראייה והגילוי הגדולים,כל סטייה קטנה בזווית המטע”ד יכולה להיות קריטית בכל הקשור לקו הראייה לעבר המטרה. בניסויי הטיסה עד כה, על שני סוגי הפלטפורמות הצליחה מערכת הייצוב להישאר ברמת דיוק של מיקרו מ”מ. “יצוב פנומינלי”, כינו זאת במפעל תמ”מ.

מתברר שלא רק בחיל האוויר עוקבים אחרי ה M-19 HD. בתחילת הדרך הותאם  מערכת ה M-19 HD למל”טי הרון בלבד. כאשר התקבלו תוצאות הניסויי הראשונות, התבקשה התעשייה האווירית לבצע התאמות גם לפלטפורמות נוספות, כך שרכישת המערכת לא תצריך מהלקוח לרכוש מערך פלטפורמות חדש.

” אין ספק שמדובר כאן במערכת מתקדמת בעלת ביצועים ייחודיים ” מסכם מבורך. ” מערכת שמאפשרת למפעיל שלה לראות רחוק יותר, טוב יותר וכל זה מבלי להפר ריבונות  של מדינה ו/או להכניס את כלי הטייס לאיזור מאויים טילים”.

אמיר בר שלום

תגובות סגורות