חדשות היום

קפיצה לרוחק- קפיצה לגובה המל”טים הגדולים נכנסים למשחק

במהלך מבצע “צוק איתן ” הפעיל חיל האוויר לראשונה את את ה”כוכב”, מל”ט הרמס 900 של חברת אלביט , שרק שבועות קודם לכן , נמסר לחיל האוויר ועדיין לא עבר שם את תהליך ההטמעה המבצעית .

” ה’כוכב’ מוכוון במהלך המבצע למשימות שאותן הוא יכול לבצע בצורה טובה יותר מאשר ההרמס 450″ , סיפר  סרן גרישה, שימש עד לפני מספר שבועות כקצין הקליטה של ה”כוכב” ,  לאתר חיל האוויר . “מה גם שתמיד כדאי שיהיה כטב”ם נוסף באוויר במידה וזה אפשרי”.  במהלך המבצע הפך סרן גרישה למנהל לחימה.  “מלבד המטוס עצמו, גם הקוקפיט ומערכת ההפעלה שלו הם מתקדמים יותר ומאפשרים גמישות הפעלה בתוך הצוות. מפקד המשימה והמפעיל יכולים לעבוד ביחד בצורה טובה יותר. יש עוד אבני דרך שלא התקיימו עדיין ומהותיות לתהליך הקליטה – למשל ההסבה האווירית, למידת תפעול במצבי חירום והבנה טובה יותר של יכולות ה’כוכב’ מבחינת מזג-אוויר, גובה טיסה ועוד. את כל  אלה נשלים  אחרי סיום המבצע”.

קליטת ההרמס 900 במהלך הלחימה הייתה תוספת כוח משמעותית למערך כלי הטיס הבלתי מאויישים של צה”ל שליווה לכל אורך המבצע את הכוחות. ההרמס 900 נחשב למל”ט גדול ממשפחת   MALE –    Medium Altitude Long Endurance   (רום בינוני, שהיה ממושכת).  עד כה הוא צבר בעולם כ 500,000 שעות טיסה, 85,000 מהן במסגרת הפעילות המבצעית של חיל האוויר הבריטי באפגניסטן.  בשל גודלו יכול ההרמס 900 לשאת מספר רב של מטע”דים ( מטענים יעודיים) בהם  מטע”ד אלקטרו אופטי לצילום  יום ולילה, מטע”ד מכ”ם מסוג SAR  ,ציין לייזר, מתקנים למשימות  מודיעין   ואותות  (SIGINT) ותקשורת (COMINT) . לגבי יכולות תקיפה, בחיל האוויר ובאלביט לא מוסרים כל פרטים בעניין אבל פרסום מתחילת השנה באתר “וואלה”  לגבי הגרסה הימית של ההרמס 900 יכול לרמז על היכולות המגוונות שלו : ” בין היתר, המל”ט מסוגל לשאת מטע”דים (מטעני ייעוד, כמו פצצות וטילים) במשקל של עד 350 קילוגרמים, מערכת מכ”ם מסוג AIS, מטע”ד אלקטרו-אופטי רב-חיישן ומערכות מעקב אלקטרוניות. שילוב הסנסורים והמטע”דים מהווה שיפור משמעותי ביכולות איסוף המודיעין של המערכת בתווך הימי. כמו כן, התקשורת הלוויינית מאפשרת טיסה לאזורי משימה בטווחים ארוכים של כ-1,600 קילומטרים מהחוף”.  ההרמס 900 מצטרף למעשה למערך הולך וגדל של חיל האוויר ,  בכל הקשור למל”טים אסטרטגיים. לאחרונה חידש חיל האוויר את הפעילות המבצעית של ההרון TP , “איתן”, מל”ט ענק מתוצרת התעשייה האווירית ,  בעל טווח טיסה מוגדל ויכולת שהייה באוויר של מספר ימים.

מתברר שגם בחיל האוויר האמריקני עוסקים לאחרונה בהגדלת טווח הטיסה של המל”טים, אולי כחלק מההיערכות ליציאה מאפגניסטן והצורך המבצעי העתידי לפעול מרחוק. חיל האוויר האמריקני מפעיל כבר יותר מעשור מערך מל”טים תוקפים מסוג PREDATOR  מתוצרת ג’נרל אטומיקס – GENERAL ATOMICS .  בסלון האווירי האחרון בפארנבורו, בריטניה הציגה ג’נרל אטומיקס גרסה ניסיונית חדשה של ה  PREDATOR,  Predator B Extended Range (ER). במהלך טיסת ההדגמה נשא ה  PREDATOR B ER שני מיכלי דלק חיצוניים על הכנפיים.בנוסף,  הופעלה בדגם החדש מערכת הזרקת דלק חדשה שמאפשרת איזון וייצוב באוויר, על ידי וויסות  צריכת הדלק בין המיכלים הפנימיים בכנפיים למיכלים החיצוניים התלויים .בדגם החדש הציגה ג’נרל אטומיקס גם את  מערכת ה  Alcohol Water Injection (AWI). המערכת מאפשרת ל  PREDATOR B ER  לקצר את מרחק ההמראה שלו,  במיוחד במסלולים שבהם החמצן דליל יחסית או הטמפרטורה גבוהה  ומשקל ההמראה גדול. בנוסף מאפשרת מערכת AWI לPREDATOR B ER  טיפוס מהיר יותר  לגובה , אחרי המראה.

מל”ט ה  PREDATOR הראשון נכנס לשירות מבצעי בשנת 2001, בלחימה בעיראק. מאז הוא צבר יותר מ 800,000 שעות טיסה, והפך למעשה למל”ט החיסולים  של צבא ארצות הברית בעיראק, אפגניסטן ואזור המפרץ. כמו ההרמס 900  ןההרון TP של חיל האוויר , גם הוא נחשב למל”ט ממשפחת MALE.  בשנת 2012 הציגה ג’נרל אטומיקס תכנית  להרחיב את טווח הפעולה של ה  PREDATOR לנוכח הצרכים המבצעיים החדשים של הצבא האמריקני. לאחר הניסוי המוצלח העביר חיל האוויר האמריקני לג’נרל אטומיקס הזמנה ל 38 מל”טים ממשפחת ה   Predator B. מיכלי הדלק החיצונים  שנוסו לראשונה על גבי ה  PREDATOR,  הגדילו את יכולת השהייה באוויר מ 27 שעות בתצורה מבצעית מלאה ל 33-35 שעות , בהתאם לזירת הפעילות. במסגרת השדרוג שונתה גם מערכת המתלים והנחיתה של ה    PREDATOR, כדי שזו תתאים למשקל גדול יותר. ג’נרל אטומיקס הודיעה כי במקביל לטיסות הניסוי היא נמצאת בתהליך מחקר ופיתוח  של חלק ממערכות המל”ט ,  כדי להגדיל את זמן השהייה שלו ל 42 שעות במשימות מודיעין בלבד (ISR – Intelligence, Surveillance, and Reconnaissance  ) . במסגרת השדרוג מתכננים בג’נרל אטומיקס להגדיל את אורך הכנף מ 20.1 מטרים ( 66רגל)    ל 24 מטרים ( 79 רגל).

” הטיסה הזאת של ה  PREDATOR B ER  היא בבחינת ציון דרך בתהליך השידורג של משפחת ה  PREDATOR”,  אומר פרנק פייס , מ ג’נרל אטומיקס. ” כל המערכות עבדו כמצופה לכל אורך טיסת הניסוי, שהייתה כולה בתרחיש מבצעי,  ארוך טווח של עקיבה ,שידור וחזרה לבסיס האם”.

הניסוי הבא מתוכנן לשנת 2015 , אז אולי תנוסה גם מערכת הנשק בטיסה לטווח ארוך .

אמיר בר שלום

תגובות סגורות