פורום ניו-טק למנהלי הרכש בתעשיות הביטחוניות התכנס במסגרת הכנס והתערוכה לפיתוח טכנולוגיות צבאיות תעופתיות והגנה מפני טילים

לפורום בשנת 2015 בכנס ניו טק לפיתוח טכנולוגיות צבאיות תעופתיות והגנה מפני טילים הגיעו עשרות אנשי מנהלי רכש ושרשרת האספקה. הפאנל התאפיין בעניין רב סביב שולחן הדיונים. “חבל שלא היה לנו יותר זמן, לא מיצינו את הדיון בנושאים המעניינים את כולנו” – אלו חלק מהתגובות של עשרות ממנהלי הרכש והעוסקים בניהול ספקים בתעשיות הביטחוניות שהתכנסו באולם ערוך ויפה שהוכן עבורם במיוחד במסגרת הכנס השנתי לתעשיות הצבאיות שמנוהל ומאורגן ע”י New-tech event ושהתקיים באולמי אווניו בקריית שדה התעופה.

הפורום המתקיים מסורתית מדי שנה כינס את העוסקים במקצוע הרכש הביטחוני סביב שולחנות לדיון בנושאים עדכניים המעסיקים לא מעט מאנשי המקצוע. נשמעו סקירות בנושא והתקיים דיון ער מסביב לשולחן. את הפורום פתח מנחה הפאנל מר דורון רותם, לשעבר מנהל הרכש והלוגיסטיקה במטה תעשיה אווירית ולפני כן מנהל אחד ממפעלי החברה שעוסק כיום בייעוץ בנושאי הרכש ובפיתוח עסקים בחו”ל עם מיקוד על הודו. בסקירתו אמר כי התעשיות הביטחוניות נאבקות להשגת יעדי מכירות ושווקים חדשים, קיים לחץ על מנהלי הרכש לתרום לחיסכון על ידי איתור מקורות רכש חליפיים ואיכותיים.

מערכת הביטחון משתמשת בכספי הסיוע האמריקאי לרכישות מוצרים וקבלנות משנה ולא רק לרכש מערכות לחימה עיקריות. כתוצאה מכך התעשיות הבינוניות והקטנות מפסידות נתחי עבודה, וגם מנהלי הרכש נאלצים לפעול לפיתוח מקורות אספקה חליפיים עם יצרנים אמריקאים. גם במישור שיתוף הפעולה ההודי הנושא מורכב. המכירות הביטחוניות להודו גדלות – וזה טוב לתעשיות ולכלכלה הישראלית, תערוכת ה Aero-India בשבוע שעבר מראה להיכן חותרות כל יצרניות הביטחון והתעופה בעולם – למקום בו תקציבי הביטחון גדלים וההזדמנויות קורצות. עם זאת מחויבות קניות הגומלין עולות משנה לשנה וקבלנות משנה מהארץ עוברת לחברות הודיות. מבחינת מנהלי הרכש נדרשת התמחות בשוק הספקים בהודו, ידע להתמודד עם תרבות אחרת, נהלים ותהליכי איכות הדורשים התאמה לסטנדרטים הישראליים.

בפורום התקיימו שלושה דיונים סביב שלושה שולחנות:

מר נדב כספי, היערכות הרכש בתעש לאתגרים חדשים

נדב כספי, מנהל הרכש הארצי של התעשייה הצבאית סקר את היערכות הרכש בתעש לאתגרים חדשים: “כיצד נערך ארגון הרכש לתמוך באסטרטגיית החברה לשנים הקרובות, תוך שינוי ארגוני מקיף והפיכת הרכש הארצי המבוזר לרכש מרכזי. נדב ציין כי עמידה ביעדיה האגרסיביים של החברה ל-2015-2017, במקביל לתהליכי הפרטה, מעבר עתידי לנגב, שינויים ארגוניים מקיפים ותהליכי התייעלות חוצי חברה, לצד צבר הזמנות גבוה, מהווים אתגר אדיר ומחייבים שינוי דרמטי בהיערכות מערך הרכש בתעשייה הצבאית.

עד כה עבד מערך הרכש כארגון מבוזר (9 יחידות רכש שונות) כשכל מנהל הרכש עומד לימין מנהל המפעל או החטיבה ומסייע בפרויקטים ובמכלול הצרכים המקומיים של המפעל, אך לא התבצע מינוף ויתרון לגודל החברה. הספקים רואים מולם לקוחות שונים, לא תמיד עם אחידות בדרישות ואין באפשרותם לתת תמורה כמו שיכולה להינתן ללקוח אחד גדול. ההחלטה שהתקבלה הינה לעבור מביזור לריכוז, הרכש יהיה מעורב בכל הפרויקטים דבר המחייב מערכת מרכזית שתתמוך בפעילות ארגון הרכש. כמו כן, ההיערכות המקומית עברה מפעילות ממוקדת גאוגרפיה/חטיבה, קרי פיזור במפעלי החברה בכל הארץ, למיקוד והתמתחות לפי מספר טכנולוגיות בניהול מטריציוני.

מר אלכס שקלאר, רכש גומלין במדינות יעד- אתגר משותף

אלכס שקלאר, ראש מינהל רכש ולוגיסטיקה של חטיבת מע’ טילים וחלל בתעשייה האווירית דיבר על רכש גומלין במדינות יעד – אתגר משותף. לדבריו במדינות רבות בהן מוכרת התעשייה האווירית את מוצריה, נדרש רכש גומלין. הדגש העיקרי כיום הינו על הודו שהינה לקוח גדול של התעשיות הביטחוניות. ארגון הרכש חייב להיערך לאתגרים שבאיתור ספקים חדשים, הסמכתם וניהולם. הנושא אינו פשוט כיוון שנדרשת הכרה עם הרגולציה המקומית ומיסוי, נושאי שינוע ולוגיסטיקה ותרבות עסקית שונה. אלכס קרא לשיתוף פעולה בין החברות בארץ המתמודדות בנושא לתועלת כולם. לדבריו יש בהודו פתיחות רבה לשיתוף פעולה עם תעשיות ישראליות וקיימת הערכה גדולה לטכנולוגיה הישראלית, ועל ארגוני הרכש לנצל פוטנציאל זה.

מר אלי שטייר, יחסי גומלין בין הרכש ובין בעלי העניין מחוץ ליחידת הרכש

אלי שטייר, ראש היחידה לתכנון ובקרת פרויקטים באגף התפעול בהנהלת רפאל ושניהל עד לאחרונה את אחת מיחידת הרכש החשובות ברפאל דיבר על יחסי גומלין (שותפות, מידע, שקיפות וכד’) בין הרכש ובין בעלי העניין מחוץ ליחידת הרכש. נושא חשוב זה מהותי ברפאל שעברה שינוי ארגוני מהותי ובין היתר עברה למודל של רכש מרוכז התומך בכל יחידות החברה.

ברפאל, שהינה עתירת עבודה עם ספקים, כאשר למעלה מ 90% מערך המוצר מיוצר בקבלנות משנה יש חשיבות גדולה ליחסים עם ספקיה כפי שיש חשיבות ליחסי הגומלין עם הפרויקטים בתוך החברה ועם אנשי הרכש. באופן טבעי קיימים אינטרסים שונים לבעלי התפקידים השונים, כאשר מנהל הפרויקט המעוניין לקדם את מטרותיו ומעדיף לעבוד עם ספקים קרובים ומוכרים לא תמיד מסכים עם גוף הרכש השואף לגוון את מקורותיו, או חייב לחפש ספקים במדינות להם יש מחויבות של רכש גומלין.

בדיונים שהתפתחו סביב כל שולחן עלו סוגיות מעניינות וויכוחים בין המשתתפים המייצגים השקפות שונות. בשולחן התעש הועלו שאלות לגבי יכולת אנשי הרכש להתמודד טכנולוגית עם מגוון נושאים הנדסיים כאשר לא בהכרח השכלתם טכנולוגית. בשולחן תע”א נשאל האם מגמת רכש הגומלין לא גורמת לפגיעה קשה מאד בתעשיות הביניים הישראליות, ובשולחן רפאל עלו שאלות לגבי יכולת הרכש לסגור את הפערים בין אינטרס הפרויקט לאינטרסי הספקים.

עם פיזור הפורום, ולא לפני שכל משתתף קיבל תעודה ממוסגרת לאות השתתפותו בפורום, המשיכו דיונים ערים בין המשתתפים ובקשות לקיים דיונים בנושאים אלו ואחרים בעומק רב יותר. פורום מנהלי רכש הבא יתקיים בתערוכת ניו-טק 2015 בחודש מאי כחלק מאירועי הלווין סביב התערוכה.

מנהלי רכש מוזמנים להירשם באתר ניו-טק בכתובת: www.new-techevents.com.

שירלי מייזליש ודורון רותם, מערכת ניו טק

תגובות סגורות