GuardBot – רובוט מודיעין אמפיבי לחיל הנחתים האמריקני

בשישה ביוני 2014, מלאו 70 שנה לנחיתה ההיסטורית של בעלות הברית על חופי נורמנדי בצפון צרפת. הפלישה לנורמנדי נחשבת עד היום למהלך המכריע של מלחמת העולם השנייה. המהלך הזה שהדאיג מאד את היטלר עוד שנים קודם לכן, הביא לבניית קו המוצבים בצפון מערב צרפת, שזכה לכינוי “החומה האטלנטית”. הנחיתה המוצלחת הביאה את הצבא הגרמני להתמודד עם חזית לחימה שנייה, נוספת לזו שבמזרח אירופה. אחד הקשיים הגדולים של בעלות הברית היה מאמץ ההסתרה של המהלך, מחשש שהגרמנים יזהו זאת וירכזו כוח מספיק כדי להדוף את אלפי החיילים עוד בים. במהלך המקדים להנחתת כוחות בעורף הגרמני, השתמשו בעלות הברית בדאוני עץ שהתחמקו מהמכ”מ הגרמני, והנחיתו כוחות קומנדו בצירים המובילים לחופי הנחיתה. את תפיסת החוף, תיעד בפרוטרוט הבמאי סטיבן ספילברג בסרטו “להציל את טוראי ראיין”. במשך שעות הומטרה אש תופת על הכוחות הנוחתים, עד שאלה הצליחו לתפוס רצועת חוף קטנה, “ראש חוף” בשפה המקצועית, כדי לאפשר את הנחתת המסה הקריטית של כוחות השיריון והחי”ר. עד היום הנחתת כוחות קומנדו הפועלים מן הים נחשבת למשימה מסוכנת מאד. ישראל ביצעה מהלך דומה במלחמת לבנון הראשונה, כאשר כוחות הקומנדו הימי הישראלי, תפסו ראש חוף באזור נהר האוואלי בלבנון, ואיפשרו את הנחתת כוחות השיריון והחי”ר כדי שאלה יאגפו מצפון את בסיסי המחבלים בצור וצידון.

חיל הנחתים האמריקני שמתאמן גם הוא באופן קבוע על נחיתה מהים, מפתח בשנים האחרונות מספר אמצעים חדשניים לאיסוף מודיעין לצורך תפיסת ראש חוף. אחד הפרויקטים הללו הוא רובוט עגול הנוחת מהים, ומצוייד במערכות חיישנים.

חברת GuardBot, מסטמפורד קונטיקט המפתחת רובוט בשם זהה, רובוט שהוא בעצם כדור מתגלגל שיכול לשייט בים פתוח במהירות של 6.4 קמ”ש ואז לעלות על החוף ולנוע במעלה של עד 30 מעלות. בקרת הכדור מבוססת על ייצוב בתשעה צירים והנעתו מבוססת על תנועת מטוטלת שמזיזה את מרכז הכובד שלו קדימה ואחורה. הפיתוח של כלי זה נמשך כבר שבע שנים והחברה אומרת כי ניתן ליישם את הרעיון במגוון גדלים מקוטר של 10 ס”מ עד 2.7 מטרים.

הדגמות ראשונות נערכו לחיל הנחתים כבר בשנת 2012. במהלך ניסויי ההפעלה הודגמה יכולת להוריד רובוט GuardBot מרכב נחיתה ולהעלות אותו בחזרה מיד אחרי ביצוע המשימה האמפיבית. הרובוט נשלט מרחוק באמצעות ערוץ תקשורת ונושא מספר חיישנים הצופים דרך חצאי כדור שקופים. חיישנים אלה כוללים מצלמות ואף גלאים של חומרי נפץ המבוססים על ספקטרוסקופית לייזר ראמן (של חברת Smith Detection).

הפרויקט שמנוהל על ידי פיטר מולהארד, נערך במסגרת שיתוף פעולה מסחרי של הצי האמריקני עם חברות סטארט אפ צעירות. הפרויקט הזה שנקרא CRADA, מאפשר לחברות לבצע ניסויים בתנאי שטח אמיתיים במתקנים של הצבא האמריקני ובתנאי שהפיתוח נעשה בהתאם לצרכים עתידיים של כוחות הביטחון האמריקניים. זכויות הפטנט מעוגנות בהסכם הגנה של עד חמש שנים לטובת החברה המפתחת.

בעתיד אמור ה-GuardBot, להיות בעל יכולת ניווט אוטונומית על בסיס מאגר מפות דיגיטאלי שיוטמע בו. התכנית של מולארד היא לאפשר למפעיל ה-GuardBot, יכולת לסמן נקודה על מפה וירטואלית וה-GuardBot, ינווט לנקודה באופן עצמאי. “כרגע יש לנו את הרעיון והיכולת הראשונית, עם מימון מיידי, נוכל להדגים את היכולת המלאה למארינס בתוך שמונה חודשים”, הוא סיפר למגזין DEFENCE ONE.

הדגם הראשוני של המערכת שתוכנן מלכתחילה להיות אמפיבי, אמור היה להישלח למאדים במסגרת חללית מחקר של NASA. לצורך כך הוא תוכנן לנוע על סוגים שונים של משטחים, ולהיות בעל יכולת עבירות גבוהה. כאשר פרויקט המאדים של החברה הצעירה נפל, הוחלט להפנות את מאמצי הפיתוח לצרכים צבאיים.

מעבר ליכולות הימיות של ה-GuardBot הציגה החברה גם את היכולות היבשתיות שלו, לצורכי בטחון פנים (HOME LAND SECURITY – ). ה-GuardBot יכול לנוע בצורה רציפה במשטחים גדולים ולשדר תמונה יציבה של מסלול נסיעתו. טווח הנסיעה שלו הוא עד שמונה שעות עבודה רציפה, ויכולת העבירות שלו מגוונת מאד: חול, דשא, משטחים בוציים ואפילו שלג. המהירות המרבית של ה-GuardBot היא 6 מייל לשעה (כ-10 קמ”ש) מה שמאפשר לו העברת תנועה חדה וברורה למפעיל. במים מהירותו של ה-GuardBot, יורדת לכ-4 מייל בשעה, כולל בתנאי ים גבוה.

הפרויקט החדשני הזה נמצא עדיין בשלב הניסוי המבצעי, אבל ללא ספק הוא מעורר עניין רב בצי האמריקני. ה-NAVY העביר לאחרונה דרישה לפנטגון לזרז את קצב ההצטיידות שלו במערכות מתקדמות. בכנס מיוחד של הצי האמריקני שנערך בוושינגטון אמר אדמירל גונתן גרינרט, מפקד הצי: “אנחנו מחפשים להביא את הטכנולוגיות החדשות מהר יותר אל הכוחות בשטח. המאמצים לזירוז הפיתוח מתמקדים בתשעה תחומים: הגעה בטוחה לשדה קרב; כלים לא מאוישים; לחימה מתמרנת אלקטרומגנטית; לחימה מעבר לים ולא-סימטרית; סייבר; תכנון ושרידות של פלטפורמות; אנרגיה; הקרנת עוצמה והגנה משולבת ולבסוף – שיפור ביצועי הלוחמים”.

תמונת הכותרת: צילום מסך מאתר GuardBot

אמיר בר שלום

תגובות סגורות