חדשות היום

מבחן בגרות – האם צץ איום חדש על המשוריינים של צה”ל

האם במערכת הביטחון הישראלית צריכים להתחיל לדאוג מתעשיית הנשק הרוסית שהצליחה לפתח רקטת RPG חדשה היכולה להתגבר על מיגון אקטיבי של כלים משוריינים?

Bazalt, גוף המחקר והפיתוח של משרד ההגנה הרוסי, המקביל למפא”ת הישראלית ו-DARPA האמריקנית, הציג לראשונה בתערוכת LAAD 2015 (תערוכת נשק שנערכה בחודש אפריל בריו דה ז’נרו), את ה-RPG 30, טיל/רקטה נגד טנקים בעל מנגנון שיגור כפול. בסקירה החודשית האחרונה של משרד הביטחון הישראלי העוקב אחרי מחקר ופיתוח בעולם, נכתב: “מדובר ברקטה עם צינור שיגור כפול ממנו נורה תחילה חימוש דמה ומיד אחריו המטען העיקרי. הקונספט מבוסס על העובדה שבמיגון האקטיבי של כלים משוריינים קיים פיגור זמן של בין 0.4 ל 0.2 שניות בין הגילוי ופיצוץ המיירט שאמור להשמיד/לנטרל את האיום של RPG”.

בכדי להבין את החידוש של התעשייה הרוסית, צריך להבין תחילה את העיקרון עליו פותחה מערכת “מעיל רוח” של רפאל. “מעיל רוח” – “TROPHY”, מבוסס על מכ”ם של חברת אלתא, הנמצא בסריקה אקטיבית קבועה כדי לזהות ירי של טילי נ”ט או רקטות RPG לעבר הכלי המשוריין. עם זיהוי האיום, המערכת פועלת באופן אוטומטי, גם בלי שצוות הכלי המשוריין יהיה ער להפעלתה בזמן אמת. היא מחשבת את מסלול המעוף של הרקטה או הטיל, ואם החישוב מראה כי הוא עומד לפגוע בכלי שעליו היא מותקנת – המערכת משגרת באופן עצמאי מיירט לעבר האיום. המיירט גורם לפיצוצו או הסטתו של האיום במרחק בטוח מהכלי. בתכנון של RPG 30 המטען העיקרי של הרקטה נורה חלקיקי שנייה אחרי מטען הדמה ובכך מצליחה הרקטה לעקוף בעשיריות שנייה את מכ”מ הגילוי. עד שזה נכנס לפעולה שוב, הרקטה עם חומר הנפץ כבר נמצאת קרוב מאד לגוף הכלי המשוריין.

בראיון למגזין JANES הבריטי סיפר אלכסנדר ליין, סגן מנהל Bazalt, כי השלטונות הרוסיים לא התירו בתחילה להציג את הנשק החדש בתערוכה. “רק בערב האחרון לפני שיצאנו קיבלנו את אישור היצוא ממשרד ההגנה הרוסי, ועכשיו אנחנו למעשה יכולים למכור את הנשק הזה לכל העולם…”.

אין ספק שמבחינת צה”ל יש כאן מוצר שמאיים על אחת היכולות המתקדמות של זרוע היבשה. כחלק מלקחי מלחמת לבנון השנייה, שבה נפגעו עשרות טנקים של צה”ל מירי טילי נ.ט של חיזבאללה, הוחלט על הצטיידות מסיבית במערכות “מעיל רוח” מתוצרת רפאל. המערכות הוצבו תחילה על טנקי מרכבה סימן 4 של צה”ל, ועברו את ההתנסות המבצעית הראשונה שלהם ברצועת עזה מול רקטות RPG 29 בעלי ראש קרב טרמוברי. אחר כך, במהלך מבצע “צוק איתן”, עמדה המערכת מול טילי נ.ט שונים בהם גם ה”קורנט”, “המאטיס” וה “פאגוט”.

רפאל הציגה בשנה שעברה גרסה חדשה של מערכת “מעיל רוח” Trophy LV המותאמת לשימוש והרכבה ברכבים קלים. הTrophy-LV הותאם לפלטפורמות קטנות מבלי שהדבר יפגע בביצועי המערכת. בדיוק כמו הגרסה הכבדה יותר לכלי רכב משוריינים, גם גרסת ה-Trophy-LV מספקת הגנה של 360 מעלות לרכב. במהלך ניסויי המערכת הוכחה יכולת זיהוי והשמדה של כל האיומים הנמצאים בזירה כולל פגזי טנקים. בשונה מהמערכות המוצבות על גבי כלים משוריינים, ב-Trophy-LV הותאמה נקודת היירוט של האיום רחוק ככל האפשר מהרכב עצמו, כדי למנוע נפגעים ברכב עצמו. בצה”ל עדיין לא רכשו את הגרסה הזאת בשל הרצון להתמקד קודם בכוחות המשוריינים, שאמורים לתמרן ראשונים.

מיד אחרי הלחימה ב”צוק איתן”, החליט צה”ל להצטייד במאות מערכות נוספות של מעיל רוח שאמורות להיות מוצבות על טנקי חטיבות השריון הסדירות וכן בכל מערך ה “נמר”, הנגמש החדש של חיל הרגלים. ההחלטה על ההצטיידות הנרחבת התקבלה בעקבות ההבנה של מערכת הביטחון כי בכל תרחיש מבצעי שבו צה”ל יצטרך לפעול בעתיד, לתנועה המהירה של כוחות משוריינים תהיה משמעות מכרעת. בין אם זה מבצע נוסף בעזה ובין אם זו תהיה פעולה בחזית הצפונית, לבנון או סוריה. כל אחת מהזירות הללו רוויה בטילי נ.ט מתקדמים, ולכן הכוח המתמרן חייב להיות מוגן במערכות הגנה אקטיביות.

ה-RPG 30 החדש שהוצג בברזיל הוא בעל יכולת חדירות משופרת, מה שמעמיד בפני ההגנה האקטיבית אתגר לא פשוט. כושר החדירות שלו שופר מאד ביחס לדגמי ה RPG הקודמים והוא עומד על 600 מ”מ פלדה שריון, 1.5 מטר בטון מזוין או 2 מטר קיר לבנים. הפיתוח שלו החל

ב-2008, ומשנת 2012 הוא נמצא בשירות הצבא הרוסי. עד כה נמנעה הממשלה הרוסית מלהציגו בתערוכות בינלאומיות, אם כי לא בטוח שהוא לא סופק בהסתר למספר בנות ברית של הקרמלין. במהלך השנים האחרונות הופיעו מספר פרסומים בתקשורת העולמית על כך שחיזבאללה מנסה להצטייד ב-RPG 30, אבל אף אחד מהדיווחים לא ציין זאת בוודאות. ההערכה בישראל היא כי מערכות “מעיל רוח” יוכלו להתמודד עם איום ה-RPG 30, בשל העובדה שהמערכת מפזרת למעשה ענן גדול של רסיסי מתכת לאוויר ואלה אמורים לפגוע גם בטיל האמיתי, גם אם זה משוגר עשיריות שנייה אחרי זיהוי הטיל המטעה.

תמונה שצילמו אזרחים אוקראיינים ובהם נראים הכוחות המיוחדים של רוסיה מצויידים במטולי RPG 30

תמונה שצילמו אזרחים אוקראיינים ובהם
נראים הכוחות המיוחדים של רוסיה
מצויידים במטולי RPG 30

אמיר בר שלום

תגובות סגורות