חדשות היום

איחוד ופישוט הקישוריות והאבטחה באינטרנט של הדברים

עד 2020 צפוי שוק האינטרנט של הדברים (IoT) להגיע להיקף של מולטי-טריליון דולר עם 50 מיליארד מכשירים מחוברים. יחד עם ה-‘ביג-דטה’ מדובר בשינוי טכנולוגי שיהיה הבסיס ליצירת שירותים ותזרימי הכנסה חדשים, ומכיוון שהוא יספק יכולת קבלת החלטות אינטליגנטית ואוטונומית בזמן אמת, הוא גם יעזור לשפר את הפרודוקטיביות והיעילות בתשתיות נוכחיות. עם זאת, יש מספר תחומי מפתח קריטיים להצלחה של ה-IoT והם כוללים אבטחה, תאימות, קישוריות ויכולת גדילה. אינטל מתייחסת לדרישות הללו עם פלטפורמת ה-IoT של אינטל (Intel IoT Platform) – מודל קצה-לקצה ומהקצה-לענן – שמאפשר לחברות לספק בזריזות פתרונות מאובטחים וברי התאמה שרותמים את העוצמה של הביג-דטה וה-IoT.

האינטרנט של הדברים הוא ההתפתחות הבאה בעולם המחשוב – מעבר לאיסוף וניהול נתונים בקצוות וניתוח המידע בענן. עם הגדלת מספר המכשירים המחוברים לאינטרנט, ויצירת כמויות מידע הולכות וגדלות, נוצר צורך לשלב יכולת מחשוב במכשירים המחוברים הללו מהקצה ועד לענן, וגדל השימוש באנליטיקה כדי לחלץ נתונים מכל המידע שנאסף. כל הדברים הללו ב-IoT ידרשו אבטחה מובנית וקישוריות הדדית אינטליגנטית, ומדובר בצרכים קריטיים. היכולת להתחבר מקצה-לקצה ולחלץ נתונים בזמן אמת היא זו שתניע את השינוי בעסקים במטרה להשיג פרודוקטיביות ויעילות משופרים, תאפשר הקטנת הוצאות התפעול, וכן תגדיל את תזרימי ההכנסה עם יצירת שירותים ומוצרים חדשים.

אתגרים ויסודות

פוטנציאל של ה-IoT גדול מאוד, אבל מדובר גם ביקום שמורכב מהרבה מאוד רסיסים. הצורך להתמודד עם סוגיות שמתפתחות לאורך מגוון רחב של שווקים ומגזרים ורטיקאליים שונים יכול להוביל להאטה משמעותית בקצב החדשנות והאימוץ. כשמתייחסים לדרך בה מחברים את מכשירי הקצה למרכז הנתונים ולענן מגלים אתגרים רבים. במגזר התעשייתי, במיוחד, יש עלייה בכינוס בין ה-IT לטכנולוגיות התפעול (OT) בהן משתמשים בייצור ובתעשיית תהליכי הבקרה. כמו כן יש גידול בתמיכה הנדרשת עבור השילוב של תשתית ופרוטוקולים מיושנים. וכשוק שנמצא בעיקרון בתחילת ההתפתחות שלו, יש חוסר בתאימות או סטנדרטים עבור ה-IoT, ולא פחות במונחי קישוריות בכל הרמות מהמכשיר ועד לענן. והאתגר האחרון, ובוודאות לא הקטן ביותר, הוא ההתייחסות לאבטחה ולפרטיות.

יש צורך במספר יסודות עיקריים לפיתוח פתרונות קצה-לקצה קצה-לענן עבור ה-IoT. הראשון והמהותי הוא הצורך באבטחה בבסיס. יהיה צורך בהגנה משובצת ברמת התוכנה והחומרה כולל אתחול מאובטח, הגנת זהות, שימוש ברשימות לבנות וכן הצפנה מהמכשיר ועד לענן. בנוסף, מספר גדול של מכשירים שונים ידברו בפרוטוקולים שונים וייצרו סוגי נתונים שונים, כך שנרמול המידע יהיה מפתח – מה שידרוש קליטת מידע חלקה וכוח מחשוב משולב מקצה-לקצה. זה אומר תמיכה רחבה בנרמול פרוטוקולים, הזרמת מידע בזמן אמת, מערכות בקרה בלולאה סגורה וניהול מכשירים באמצעות תקשורת אלחוטית.

אין ספור מכשירים הופכים למחוברים, ואת כל זה צריך לספק ולנהל, וכל זה קריטי בכדי לאפשר יכולת התאמת גודל. גלאים, התקני קצה ושערים (Gateway) יצטרכו להית מאותרים בידי הענן, ובאופן מאובטח, תוך מספר שניות וזה אומר תמיכה רחבה במערכות הפעלה ותקשורת, זיהוי ברמת החומרה, ממשקי תכנות יישומים (API) ברמה עולמית וניהול API. בנוסף, ההגדרה של שערים ומכשירים תצטרך להתבצע במהירות, דבר שיאופשר באמצעות שימוש בארכיטקטורה מבוססת אבני בניין שמסוגלות לעבוד יחדיו כמו גם שימוש בממשקים יעילים ויציבים.

לסיום, מפתחים יזדקקו לתשתית שמאפשרת להם להגיב לדרישות לקוח תוך שינוי הפתרונות והשירותים שלהם, עם חומרה, תוכנה וניהול מידע מהקצה-לענן. לא פחות חשוב להדגיש שהצרכנים יצטרכו לראות את הערך של תשתית קצה-לענן המספקת אנליטיקה מלאת תובנה ומאובטחת בזמן אמת, כזו שיכולה לספק שינוי אמיתי לעסק שלהם.

שערים (Gateway) ופלטפורמות

פלטפורמת שער (Gateway) ה-IoT של אינטל כבר פרוסה בשווקים מגוונים רבים עבור יישומים שונים, כולל ניהול מערכות אנרגיה, מסחר קמעונאי, בניינים חכמים, תחבורה, וכן במגזר התעשייתי והיצרני. שערים נפרשים בכמות גדלה והולכת בעיקר כדי לאפשר חיבור ציוד ומכשירים מיושנים לאינטרנט ולהשיג מידע רב-ערך אותו ניתן לנתח במטרה לחלץ נתונים בעלי משמעות שמובילים לפעולה, כמו הבנת התועלות של תחזוקה המשתמשת בתהליכי חיזוי (Predictive Maintenance), לדוגמה. ניתן להבחין בצמיחת מגמה של פריסת שערים חכמים יותר המספקים יותר ויותר כוח מחשוב המשמש לסינון, צבירה וניתוח מידע בקצה, כשכך הם תורמים לחיסכון בעלויות השימוש במידע. בנוסף, שערים אלו צריכים להיות מאובטחים עם הגידול בקבצים בינאריים חדשים שהינם זדוניים למרות שהם חתומים, ועם איומים חדשים הצצים בכל דקה.

אינטל קיבצה את טכנולוגיות ויכולות הקצה, השערים והענן המתקדמות שלה לרוחב ההתעשיה והשותפים בכדי להתייחס לאתגרי המפתח עמם מתמודדות חברות בעת שהן מיישמות IoT, כולל יכולה תאימות, אבטחה, קישוריות ויכולת התאמת גודל. פלטפורמת ה-IoT החדשה של אינטל מהווה מודל קצה-לקצה שמתוכנן לאחד ולפשט את הקישוריות והאבטחה ב-IoT. כמו כן מספקת החברה מפת דרכים של מוצרי חומרה ותוכנה משולבים שיתמכו בפלטפורמה, כשבמקביל היא מפתחת אקו-סיסטם רחב של אינטגרטורים ומפתחי מערכות שיכולים להתאים פתרונות ולעזור להניע את ה-IoT משלב הינקות לפריסה מסיבית. לדוגמה, אינטל הכריזה לאחרונה על סדרת יחסי עבודה עם חברות מובילות בעולם לצורך פיתוח ופריסת פתרונות המבוססים על הפלטפורמה.

מפת הדרכים של ה-IoT מבחינת אינטל משתרעת מתקני קצה ומעלה עד לענן וכללת ניהול API ותוכנה ליצירת שירותים, קישוריות ואנליטיקה קצה-לענן, שערים חכמים, וקו שלם של מעבדי ארכיטקטורת אינטל (IA) בעלי יכולות עיבוד נתונים שונות.

תוספת חדשה לפלטפורמה היא Intel Wind River Edge Management System

(), שכבה מבוססת ענן שפועלת ממכשירי הקצה מעלה דרך הענן, ומאפשרת למכשירים להתחבר באופן מאובטח לקונסולה המרכזית. אשף EMS מאפשר לקישוריות הענן לקדם יכולות כמו קבלת מידע, והתבססות על חוקים כדי לבצע ניתוח נתונים ולהגיב בהתאם, לקבוע הגדרות וכן להעביר קבצים. הטכנולוגיה המשולבת מראש מאפשרת ללקוחות לבנות במהירות פתרונות IoT ספציפיים לתעשייה ולשלב מערכות IT שונות לחלוטין על ידי שימוש בניהול API.

פלטפורמת שערי ה-IoT של אינטל משלבת כעת את כלי ה-EMS של WindRiver מאפשרת פריסה, הקצאה וניהול מהיר של שערים למשך חיי המערכת, וזאת במטרה להקטין עלויות ולקצר את הזמן לשוק. בנוסף, השער כולל משפרי ביצועים, תמיכה באפשרויות זיכרון בעלות נמוכה ובחירה רחבה יותר של אפשרויות תקשורת זמינות. ללקוחות של פלטפורמת ה-IoT של אינטל יש בנוסף גישה ל-Intel Mashery, כלי ניהול API, במטרה ליצור API של מידע שניתן לשתף באופן פנימי, חיצוני (עם שותפים) או לצורך בניית שירותי מידע ללקוחות שייצרו הכנסה.

מכיוון שלאבטחה חלק חשוב בכל פתרון IoT, ל-McAfee Enhanced Security יש תפקיד חשוב בפלטפורמת הפיתוח, והוא כלול מראש בפלטפורמת שערי ה-IoT של אינטל כפתרון שמוסיף ניהול אבטחה מתקדם להתקני שער. בנוסף פיתחה אינטל טכנולוגיה מתקדמת בשם Enhanced Privacy Identity () לה יש תכונות שמירת זהויות בנוסף לאכפת גישה באמצעות חומרה. טכנולוגיית ה-EPID תועבר בצורת הרשאות ליצרניות סיליקון אחרות, וחשוב לא פחות, היא גם מאפשרת למכשירים אחרים להתחבר באופן מאובטח לפלטפורמת ה-IoT של אינטל.

בניית העתיד

האינטרנט של הדברים נמצא בשלב יחסית מוקדם ומתפתח, לכן הוא יזדקק למידה רבה של תיקנון ויצירת יכולת תאימות לצורך נרמול הקישוריות והמידע, יחד עם פתרונות פיתוח ברמת הלוח והמעבד שהינם מותאמים לעמוד בדרישות צריכת הכוח הנמוכה עבור פריסה בשטח. בנוסף הוא יזדקק לכלי ניהול API ומידע ברמה עולמית, ומעל לכל, הוא יצטרך להעניק את ההרגשה שנעשה שימוש בטכנולוגיות האבטחה וההצפנה ברמות הגבוהות ביותר, ושהן מובנות בו מההתחלה.

פלטפורמת ה-IoT של אינטל מספקת מודל ייחוס שמאחד את מרכיבי השער (Gateway), הקישוריות והאבטחה כדי להקל על הלקוחות באופן משמעותי את תהליך הפיתוח, ההתאמה והיישום של פתרונות קצה-לענן משלהם, פתרונות שהינם מאובטחים, ניתנים להתאמת גודל וקלים לתחזוקה. יחד עם ניתוח מידע בזמן אמת, פלטפורמת הייחוס מאפשרת לחברות להשיג חדשנות ברמה גבוהה יותר, להקטין הוצאות תפעוליות ולהשיג החזר גבוה יותר עבור ההשקעה שלהן בנכסים שהן פורסות.

איור 1 : Logical Definition of Intel® IoT Platform

איור 1 : Logical Definition of Intel® IoT Platform

אורן בניסטי, אינטל

תגובות סגורות