המוסך בידיים שלך

כששאלתי את אלון הנדלמן, סמנכ”ל מוצר ואחד ממייסדי חברת אנג’י, על החברה והטכנולוגיה הוא סיפר לי ראשית על תוכנית יזמות אשר מתקיימת במרכז הבינתחומי בהרצליה: Zell Entrepreneurship Program. בתוכנית מרוכזים סטודנטים מצטיינים מתחומים שונים ושם פגש אלון לראשונה את ירדן גרוס וגל אהרון שותפיו לאנג’י. “השלב הראשון בתוכנית נקרא ideation (יצירת רעיונות)” מספר אלון, “ובו חקרנו שווקים וטכנולוגיות שונות על מנת להגיע לצורך של אנשים או חברות אותו אנו מעוניינים לפתור. במהלך אותה תקופה נזכרתי בחוויה שהייתה לי במוסך, בה אני ממש זוכר רגע של חוסר אונים ותסכול. בהמשך הבנתי שיש פה בעיה ויחד איתי יש עוד כ-700 מיליון נהגים בשנה מרגישים אותו דבר. כשבדקנו עוד קצת לעומק וראינו ששוק תיקוני הרכב מוערך במילארדים של דולרים, הבנו שיש פה הזדמנות ואנחנו הולכים על זה! ככה נולדה אנג׳י”. במהלך התוכנית חברי הצוות פגשו את אורי לוין (מייסד וייז) שליווה אותם כמנטור. אלון מספר: “החיבור היה מיידי והכימיה מצויינת. אורי אהב מאד את המיזם והחלטנו להגדיל את הצוות ולצרף אותו כמייסד משותף ומשקיע ראשון בחברה”.

אז מה עושה אנג’י?

“אנג׳י היא אפליקציה חינמית שמאתרת תקלות ברכב ולאחר זיהוי התקלה אומרת למשתמש מה בדיוק הבעיה ושולחת הצעות מחיר ממוסכים עבור התיקון. האפליקציה מתחברת למחשב הרכב דרך רכיב בלוטות׳ (Bluetooth) הנמצא בכל טלפון נייד ומתקשרת באמצעותו כדי לקבל נתונים על מצב הרכב. “מחשב הרכב” מורכב מעשרות מחשבונים האחראים למערכות שונות ברכב, יודעים להתריע על תקלות ומאפשרים גישה לפרמטרים רבים המגיעים מחיישנים הנמצאים ברכב. בעזרת המידע הזה אנו מאבחנים את מצב הרכב, בדיוק כמו שעושה המוסכניק המשתמש בציוד ייעודי כאשר הרכב מגיע למוסך. לאחר ביצוע האבחון אנו אומרים למשתמש מה הבעיה, ממה היא נובעת ואיך צריך לטפל בה. את המידע הזה אנו שולחים למוסכים והם מחזירים הצעות מחיר למשתמש עבור התיקון. כך נחשף המשתמש לכל המידע עוד לפני הגעתו למוסך ובהגיעו למוסך הכל כבר מסודר ואין ויכוחים ודאגות”.

מהו הרכיב עליו מתבססת האפליקציה?

“הרכיב המחבר בין מחשב הרכב לאפליקציה הוא רכיב הקרוי (On Board Diagnostic). זהו רכיב סטנדרטי אשר פותח לראשונה בשנות השמונים ונועד במקור לזהות בעיות של זיהום אוויר. הטכנולוגיה הלכה והתפתחה ועל גביו הלבישו יצרני הרכב מידע נוסף המשמש את המוסכים לאבחון הרכב. בשנת 1996 הפכה הטכנולוגיה לתקן בארה״ב וב-2001 באירופה. ברכבים שונים ישנם פרוטוקולים שונים בהם ניתן לקבל מידע ממערכת המחשוב של הרכב באמצעות רכיב OBD. חברת ELM Electronics פיתחה שבב המאגד את הפרוטוקולים השונים תחתיו ומאפשר גישה למידע בצורה גנרית שמתאימה לכל הרכבים. על ידי שימוש ברכיב העוטף את שבב ה-ELM-327, ניתן לקבל מידע אודות קודי תקלה ופרמטרים רבים כמו מהירות, סיבובי מנוע, טמפרטורת המנוע ועוד. בסך הכל קיימים המון פרמטרים המשקפים את המידע מהחיישנים ברכב”.

ואיך זה בא לידי ביטוי באנג’י?

“האפליקציה של אנג’י משתמשת בטכנולוגיה זו ומאפשר גישה לתקשורת סיריאלית בין האפליקציה לרכיב ה-ELM. ככה אנחנו שולחים פקודות לקבלת מידע מהרכיב על פי התקן ומקבלים בחזרה תשובות עם מידע טכני אותו אנחנו ממירים לתובנות שהמשתמש יכול להבין. בנוסף למידע הגנרי קיים מידע נוסף אליו ניתן להגיע בשאילתות אשר משתנות בין יצרן ליצרן ומאפשרות גישה למידע נוסף המשמש לאבחון. מעבר לאבחון תקלות אנו דואגים למשתמש בכל מה שקשור לתחזוקת הרכב. ניתן היום למצוא באפליקציה שירות טיפולים תקופתיים המאפשר לדעת מה הטיפול הבא שלך, מתי עליך לבצעו, מה הוא כולל וכמובן לקבל הצעות מחיר ממוסכים לביצוע הטיפול. דבר נוסף אותו אנו מציעים באפליקציה הוא מידע שוטף מהרכב על מצב האלטרנטור והמצבר ומידע אודות צריכת הדלק כגון כמה ק״מ לליטר אתה צורך וכמה כסף אתה משלם על דלק. אנחנו עובדים רבות עם המשתמשים, לומדים את הצרכים בשוק ומשפרים את האפליקציה כל הזמן. מתוכננים פיצ׳רים רבים נוספים שיתנו למשתמש עוד ידע והבנה על השימוש ברכב שלו, וכתוצאה כוח בביקור הבא במוסך, את הרכיב ניתן לרכוש דרך האפליקציה.”

איך היה להקים סטארטאפ בפעם הראשונה?

“עברנו אתגרים רבים, אחד האתגרים שחווים בכל סטארטאפ הוא הגעה להישגים במהירות ועם משאבים מינימלים. גיוס עובדים מצויינים בשלבים ראשונים של סטארטאפ מתבסס בעיקר על האמונה בצוות ובמוצר, ועל כל חברי הצוות להקריב עבור מטרה משותפת – האמונה באנג׳י. גם ברמה הטכנולוגית התמודדנו עם אתגרים, כמו למידה תוך כדי התקדמות של טכנולוגית ה-  OBDשלא הכרנו. טכנולוגיה זו טומנת בחובה אתגרים נוספים כמו השוני בין הרכבים אשר דרש מאיתנו לפתח מערכת חכמה שתדע לתקשר עם כל רכב ורכב, תמיכה בפרוטוקלים ונגישות למידע אותו אנו צריכים עבור אבחון הרכב, פענוח של המידע הטכני של הרכב והמרתו לתובנות עבור המשתמשים. לדוגמה, על מנת לחשב את צריכת הדלק אנו משתמשים במספר פרמטרים ממחשב הרכב ומבצעים חישוב המתבסס על יחס האוויר והדלק במנוע, גודל המנוע, מצב הרכב – נוסע/עומד, מהירות ועוד…”

מהו המודל העיסקי שלכם?

“המודל העסקי בחברה מבוסס על המוסכים אשר אנו מתכננים לגבות עמלה עבור משתמשים שאנחנו מפנים אליהם. ישנם מודלים עסקיים רבים האפשריים עבור אנג׳י אבל כרגע אנחנו לא ממשים את המודל העסקי ומתרכזים בלפתח מוצר שיתן ערך רב למשתמשים”. בנוגע ליציאה לשוק העולמי מוסיף אלון שזה אכן משהו שעומד על הפרק אבל יבוא לידי ביטוי רק בשנת 2016.

בתמונה הפותחת מימין לשמאל:

גל אהרון, מייסדת וסמנכ”לית שיווק

ירדן גרוס, מייסד ומנכ”ל

אלון הנדלמן, מייסד וסמנכ”ל מוצר

שירלי מייזליש, מערכת ניו-טק

תגובות סגורות