חדשות היום

תלת מימד – ובגדול

בימים אלה הושלמה גירסת ביתא ראשונה של מדפסת תלת ממד של חברת Massivit, סטארטאפ ישראלי צעיר ומבטיח, שמביא איתו בשורה חדשה לשוק התלת ממד. על רקע ההיצע הגדול של מדפסות  לצרכים שונים, ל”מאסיבית תלת מימד” יש מוצר חדשני וייחודי שפותח בארץ על ידי צוות החברה ובשיתוף פעולה עם חברת “זיו אב הנדסה”, מחברות הפיתוח הטכנולוגי הגדולות בישראל, המפתחת עשרות מערכות ומוצרים חדשים עבור סטארטאפים וחברות ותיקות, רובן בתחום ההייטק.

“במכונה אנחנו מיישמים מספר המצאות שלנו, לחברה כבר שני פטנטים רשומים ועוד שבעה הוגשו לבחינה. בנוסף, יש בה הרבה הנדסה יצירתית ונכונה”, אומר איגור יעקובוב, סמנכ”ל המו”פ של החברה. איגור הוא גם אחד משלושת המייסדים של החברה, יחד עם: משה אוזן המשמש כמנכ”ל החברה, וגרשון מילר שמסייע לחברה כמנטור, כולם מבכירי טכנולוגיות הדפוס בישראל.

בשורה חדשה לשוק התלת ממד

בשורה חדשה לשוק התלת ממד

מה חדש במערכת ההדפסה שלכם?

“מערכת ההדפסה שפיתחנו מאפשרת הדפסה תלת ממדית בגדלים עצומים ובעיקר במהירות מאוד גבוהה. מהירות שגבוהה עשרות מונים מרוב מערכות ההדפסה התלת ממדית הקיימות היום בשוק”. עונה יעקובוב, “המערכת מאפשרת להדפיס גופים בגודל מקסימלי של 1.2X1.5X1.8 מ’, אך למעשה אין מגבלה לייצר גם גופים שגדולים מהגודל הזה, על ידי הרכבת מספר חלקים שהודפסו. ההדפסה נעשית בעזרת ג’ל שפותח על ידי מאסיבית. זהו חומר פלסטי, מבוסס על פולימרים אשר מתקשחים בחשיפה לאור UV. המערכת מאפשרת ליצור מרחב עצום של גופים – החל מגופים לפרסום ולשיווק, דרך גופים שיכולים לשמש בעיצוב מקומות ואירועים ועד לגופים שישמשו כמודל או כאב טיפוס. בהתאם, המערכת, שממדיה הפיסיים גדולים יחסית (קצת כמו חדר קטן), מיועדת לדפסים ומפעלים מקצועיים – אלה יכולים להיות בתי דפוס שמדפיסים היום בדו-ממד שמחפשים דרך להוסיף שירות חדשני ויצירתי למגוון השירותים שהם נותנים, או יכולים להיות מרכזי שירות להדפסה תלת ממדית, שכבר היום מדפיסים גופים תלת ממדיים לצרכים שונים על מערכות שונות ויכולים אלה להיות מפעלים או בתי מלאכה שבהם עוסקים בהקמת ביתני תערוכות, הקמת תפאורות, פיסול בקלקר או בפיברגלס לצרכים שונים ועוד.”

שוק התלת מימד רווי מתחרים, במה אתם שונים?

שוק התלת ממד עשוי להיראות למתבונן מהצד כשוק מאוד רווי ומלא חברות – אך למעשה, רבות מהחברות אינן מתחרות האחת בשנייה ואינן מתחרות באותו שוק. ישנן חברות שפונות לשימושים שונים. לא ניתן לומר שחברה שמייצרת מדפסת תלת ממד להדפסת שתלים דנטליים פועלת באותו השוק שבו חברה שמפתחת מדפסת תלת ממד לשימוש ביתי וכך הלאה. השוק שמאסיבית תלת ממד פונה אליו, הוא שוק שנכון להיום אין בו פתרונות הדפסה תלת ממדית.

ספר לי על המכונה עצמה

במידה ורוצים לתאר באופן מפושט יש לנו במכונה 2 ראשי הדפסה שכל אחד מהם מסוגל לנוע בשלושה צירים X-Y-Z באופן עצמאי במהירות עד מטר לשנייה ותאוצה של 1G ושולחן שעליו המודלים שעם סיומה של כל הדפסת שכבה נע כלפי מטה כעובי השכבה. כל ראש יכול להדפיס דגם אחר או חלקים שונים של אותו הדגם כדי לקבל את ההדפסה האופטימאלית תוך שמירת קצב הדפסה מהיר. כל ראש הדפסה מוציא גליל של הג’ל במהירות המסונכרנת לקצב התנועה ותאורת UV באיפיון ייחודי הממצקת את הג’ל מיד עם צאתו למצב מוצק מה שמאפשר לנו להדפיס קירות משופעים ותקרות של גופים מרחביים מורכבים דקי דופי ללא צורך בתמיכות. על מנת להגיע ליכולת להדפיס במקביל 2 גופים גדולים (שכל אחד מהם בכל מדפסת תלת מימד אחרת לוקח ימים) במספר שעות תוך שמירה על דיוקים והנדסת ערך נדרשה רמת מיומנות מאד גבוהה בתכנון המכאני של המכונה.

עם מי פותחה גרסת הביתא?

גל שנר, מנהל הפרויקט מטעם זיו אב הנדסה, עונה על השאלה: “גרסת הביתא של המוצר, פותחה בשיתוף עם “זיו אב הנדסה”. האתגרים בפרויקט היו תכנון בממדים גדולים, דיוק גבוה ועלות נמוכה. אנחנו פיתחנו וייצרנו עבור Massivit 3D את מערכות ההנעה, הזרמת הפולימר ומערכת החשמל והבקרה, הנשענות על דיסציפלינות של מכאניקה מדויקת ואלקטרוניקה, כאשר תחומי הליבה של המערכת, כמו אלגוריתמי התוכנה והכימיה, פותחו ע”י הסטארטאפ עצמו.” יעקובוב מוסיף: “כחברת סטארט-אפ הפונה לשוק חדש, מרגע סיום הוכחת ההיתכנות היה ברור לנו כי הזמן עד למוכנות לשוק קריטי ולכן העדפנו לפנות לחברת הנדסה ישראלית מאוד מיומנת ומנוסה כמו “זיו אב הנדסה” אשר תכננו לפי דרישות שלנו ומספקים לנו מערכת בשלה לביתא במינימום זמן. במידה והיינו מנסים להקים צוות פנימי ולתכנן בעצמנו הכל לא היינו יכולים כבר היום להיות במצב של מוכנות לביתא. סך הכל החוויה שלנו בעבודה עם קבלני משנה ישראלים בתחומי ההנדסה והטכנולוגיה טובה כאשר מקפידים על שלשה אלמנטים:

א. בחירת חברה מובילה ומנוסה בתחום.

ב. הגדרה מפורטת וברורה של הדרישות, תכולות העבודה הלו”ז ועלויות היעד.

ג. שמירת קשר ומעקב שוטפים”.

למה לא להמשיך ולייצר בשיטות הרגילות?

מדפסת תלת ממדית, בהיותה מכשיר דיגיטלי מונחה מחשב מאפשרת לייצר גופים מגוונים יותר – היא מאפשרת לעשות פרסונליזציות, לוקאליזציות ועוד שבייצור בשיטות שאינן דיגיטליות לא ניתן או יקר מאוד לעשות. לדוגמא, ניתן בעזרת המדפסת התלת ממדית לייצר אלמנט עיצובי ייחודי שכולל לוגו של חברה א’ עבור האירוע שלה, ולמחרת לעשות את האלמנט העיצובי הזה בשינויים קלים ועם לוגו אחר לחברה ב’. כיום – על מנת לייצר גופי פלסטיק גדולים שכאלה נדרשת תבנית שלתוכה יוזרק הפלסטיק. אבל עלות בניית התבנית היא עצומה והיא לא מאפשרת החלפת לוגו או שינוי צורה של האובייקט. בנוסף, מדפסת תלת ממד מאפשרת להדפיס אובייקטים שבתהליכי ייצור רגילים יהיה קשה עד בלתי אפשרי לעשות – לדוגמא, המדפסת שלנו יודעת להדפיס גופים חלולים וכך ניתן להכניס למשל תאורה לתוך הגוף (וכמובן גם להפחית משקל ועלויות חומר ושילוח). יצירה של פסל / גוף מעוצב גדול חלול שלא בעזרת הדפסה הוא מורכב מאוד ויקר מאוד.

מה החדשנות הטכנולוגית במוצר?

ההחלטה לפתח מערכת להדפסה בפורמט גדול מאוד חייבה למצוא פתרונות שיאפשרו גם להדפיס מהר מאוד. לפיכך, פותח חומר הדפסה שמתקשח במהירות עצומה בעת חשיפה לאור UV. בנוסף, היה ברור שעל מנת שההדפסה תהיה כלכלית ומהירה, יש למצוא פתרונות שיאפשרו להדפיס גופים חלולים וללא שימוש נרחב בהדפסת תמיכות (במערכות הדפסה תלת ממדיות רבות, הזמן הרב שאורכת הדפסה הוא תולדה ישירה של הדפסת תמיכות

ו/או הדפסה של גוף מלא לגמרי). מכאן צמחו מספר חידושים שהחברה פיתחה, בהם השימוש בחומר שהוא ג’ל ולא חומר נוזלי כפי שקיים במדפסות תלת ממדיות אחרות המשתמשות בחומרים הרגישים לאור UV וגם פיתוחי תוכנה ופיתוחים אחרים המאפשרים להדפיס את הגופים כשהם חלולים וללא תמיכות או בעזרת תמיכות חכמות בכל מיני שיטות. תמיכות שכמעט ואינן צורכות חומר ו/או זמן הדפסה יקר.

מה לגבי גיוס ממשקיעים?

החברה גייסה עד היום קצת יותר מ-5 מיליון דולר ממשקיעים פרטיים מהארץ ומחו”ל שברובם הגיעו להשקעה בחברה על בסיס היכרות אישית עם המייסדים ופועלם. כמו כן, קיבלה החברה תמיכה מהמדען הראשי, תמיכה המבוססת על החדשנות הטכנולוגית שהציגה החברה וכמובן גם על הפוטנציאל של החברה להפוך את אותה חדשנות טכנולוגית למוצרים בעלי ערך לשוק. החברה מגייסת עכשיו סכום נכבד נוסף שישמש אותה בעיקר לצורך בניית תשתיות תפעול וייצור, לצורך שיווק והקמת מערך מכירות ועמם מערך שירות ללקוחות שיאפשרו לחברה להפוך מחברת פיתוח לחברה גלובלית המוכרת בכל העולם את המדפסות ואת חומרי ההדפסה המתאימים. כמובן, שחלק מהכסף מיועד להמשך תהליך הפיתוח שיאפשר לחברה להמשיך ולשכלל את המערכת, להוסיף יכולות וגם לפתח חומרים נוספים בעלי תכונות שונות שיאפשרו להרחיב את מגוון האובייקטים שניתן להדפיס.

שירלי מייזליש, מערכת ניו-טק

תגובות סגורות