חדשות היום

הרי הטטרה בסלובקיה: טבע פראי בלב אירופה

הרי הטטרה בסלובקיה מציעים את כל מה שהתייר הישראלי מחפש בעיצומו של הקיץ הישראלי הלוהט: נוף ירוק מלוא העין של יערות עבותים עצומים וכרי מרעה רחבי ידיים, מים בשפע – באגמים, בנהרות ובמפלים, והמון מערות קרירות –  בסלובקיה יש אלפי מערות, בהן מערות קרח, מערות נטיפים ייחודיות ועוד. לאלה יש להוסיף את שפע הפעילויות בחיק הטבע והאטרקציות המשפחתיות שהופכות את סלובקיה ליעד אידיאלי לחופשה אקטיבית בטבע לכל המשפחה.

הרי הטטרה (Tatra) הם רכס הררי אירופאי אשר מהווה חלק משרשרת הרי הקרפטים וגובל בין פולין לסלובקיה. אזור הרי הטטרה מושך אליו מבקרים רבים במהלך כל השנה והיתרון הוא גם בעלויות הנוחות למטיילים. יש כאן שפע של אפשרויות לספורט ימי ואתגרי, טיולי ג’יפים, שייט, טיולים ומסלולי הליכה שונים. באזור גם מספר פארקי שעשועים ומגלשות הרים.

מזג האויר: בדרך כלל משתנה. ימים אביביים וחמים הופכים באמצע היום לימי גשם רטובים (והפוך). לכן יש להצטייד בהתאם מבחינת לבוש.

גן העדן הסלובקי (Slovensky Raj)

בגן העדן הסלובקי משלמים עבור כניסה יומית לשמורה. כוחו של הכרטיס יפה לביקור בכל המסלולים שתבצעו באותו יום.

באזור 2 מסלולים עיקריים:

Sucha Bela –

כ-5 שעות הליכה, כ-10 ק”מ, ערוץ מדהים ומרתק. מתחיל בעיירה Podlesok, שם גם נמצאת תחנת מידע. הולכים לאורך זרימת המים. הערוץ מדהים ביופיו, גם ביום שטוף גשם, עצים מחטניים עולים לגובה רב מבקשים להם את השמש, גזעים גדולים שלא עמדו בלחץ הרוחות והשלג, קרסו אל תוך הערוץ, מונחים שם באי סדר, המים שוחקים בהם צורות ומחליקים את קליפתם המסוקסת.

מסלול מהישוב צ`ינגוב –

כ-7 שעות הליכה, כ-14 ק”מ. יוצאים במסלול הצהוב אל נקודת תצפית מרהיבה (Tomasovsky Vyhlad) הצופה על נהר Hornand. הדרך ממשיכה בין בקתות עץ הפזורות בין העצים, עוברת דרך אתר הקמפינג באזור, ומובילה אל תוך יער עבות. ממשיכים במסלול הצהוב עד שנפגשים במסלול הכחול המגיע אל גדתו של נהר ה-Hornand. לא חוצים את הנהר וממשיכים במסלול הכחול נגד כיוון הזרימה נעזרים בגשרים התלויים, מהלכים כמעט באוויר וחוצים את הנהר מגדה לגדה על גשרים תלויים, עד שמגיעים לשרידי המצודה Klastorisko, מבצר נטוש וחרב שנבנה בשנת 700 לספירה. במרכז העמק המנקז אליו מסלולים רבים ניתן למצוא מסעדה שתספק מרק, שתיה ואתנחתא טובה לפני המשך המסלול.

לכיוון הרי הטטרה העיליים – לא להחמיץ את הכניסה לעיר הקטנה והחביבה Levoca, יש להכנס לעיר העתיקה ולבקר במקומות שהיא מציעה… הכל במרחק נגיעה. כדאי גם לשוטט כך סתם ברחובותיה.

בהרי הטטרה הגבוהים יש מסלולים רבים ומגוונים. את חלקם ניתן לבצע גם בשילוב עם הקרוניות והרכבלים, על מנת לחסוך הליכה טכנית.

הרי הטטרה העיליים (Vyoske Tatry)

מסלול מ-Hrebienok עד ל-Teryo Chata לאורך Studena Dolina. כ-7 שעות הליכה של כ-17 ק”מ. מאחורי מלון גרנד יש קרונית (בעונה הקרוניות עולות בין השעות 07:30-19:30) העולה ל-Hrebienok. מנקודה זו לחפש את המסלול הירוק המתחבר לצהוב המוריד אל ערוץ הנהר Studerovdske Vo Dopady ושרשרת מפליו השוצפים. המראה משובב את הנפש. עוצמת הזרימה מרהיבה, ראשית בשל הפרש הגבהים של הערוץ העושה דרכו אל עמק ולקה שלמרגלות הטטרה, ושנית עקב הפשרת השלגים. המים צלולים וקרים עד אימה.

המסלולים מתחברים בסופו של דבר אל שביל מסומן אדום המוביל אל בקתת ההרים בגובה 1300 מטר, Rainerova Chata, ממנה ממשיכים באדום לבקתה השניה – Zamkovakeho Chata. בה ניתן לעצור לקנות משקה קל או צלחת מרק או כל דבר אחר שתחפצו. כמובן שזהו מקום טוב לנוח. מבקתה זו מתחברים למסלול הירוק לאורך Studena Dolina. עולים ומטפסים. הנוף הנגלה עוצר נשימה. ככל שעולים הצמחיה הולכת ומנמיכה נותרת ברעננותה הירוקה ומרהיבה בפרחים ססגוניים, פלגי המים שוצפים פעם באון ופעם חותרים מינורית, פעמים יורדים בנפילה חזקה אל תוך קניון צר ועמוק ופעמים מתנהלים על מי מנוחות. הדרך הופכת תלולה יותר עד הגיעה ל-Teryo Chata בגובה 2015 מטר, שם נמצא שלושה אגמי קרחון, לא מומלץ לאף אחד להכנס…

רכבל ל-Lominicky Stit

עליה בגובה 2632 מטר מזמנת אגם קרחוני, תחנה מטאורולוגית ותצפיות נוף מרהיבות, בתנאי שיש ראות טובה. בחורף האתר חרוץ במסלולי סקי. יש לשים לב שהעליה מתבצעת בשני שלבים: עליה בקרונית של 4 מושבים עד לתחנה הסופית (יש תחנת קישור באמצע, לא יורדים בה). בתחנה הסופית קונים כרטיס עליה לקרון המעלה לפסגה. כדאי לרכוש מיד עם ההגעה כרטיס, שכן יש המתנה, מפני שמדובר רק בקרון אחד המעלה 15 נוסעים בלבד. עלות של כ-35 דולר לאדם. מהעליה בקרון אל לפסגה העליונה הנוף למטה הולך ומתרחק, העין נפתחת אל מלוא האופק, והאגם הקרחוני הופך להיות כתם כחול כמו עין כחולה בלב המצוקים (אגב, מבט אל הקרונית מלמטה מעניק פרספקטיבה על עוצמת הצוקים). בפסגת הרכבל מרפסת תצפית. ביום טוב בו הראות טובה, המראה עוצר נשימה.

אזור הקרסט הסלובקי (Slovensky Kras)

לא להחמיץ את מערת הנטיפים Domica, מצודת קרסנה הורקה (Krasna Horka) וערוץ הזיידל (Zadielaska Tresnava) – כשעתיים הליכה לאורך הערוץ (הלוך חזור), חביב. חסרונו הגדול הוא בכך שמסלול ההליכה הינו דרך אספלט (אומנם צרה ומשובשת אבל בכל זאת אספלט). אם תוכלו להתעלם ממנה ולהנות מהערוץ… הרווחתם מסלול קצר ונחמד שבסופו איך לא… מסעדה.

(באדיבות אתר: http:www.writing.co.il//)

לונה קרן

תגובות סגורות