יין טנאט מיקב תבור

הצטרפתי לאחרונה לאנשי קבוצת חובבי היין “שיעור סיור”, של עופר יוכלמן, שהצפינו הפעם ליקב תבור שבכפר תבור.
שיעור מעניין היה לי הפעם בהדרכת האגרונומית, מיכל אקרמן, והיינן אור נדבך. טעמנו יין חדש, מענבי בציר 2013 שעוד לא יצא לשוק, אך הוא כבר בבקבוק – טנאט 2013. טרם הוחלט לאיזה ממשפחות יינות תבור ישוייך.
אנשי היקב שמעו מרופא חוקר, שיין זה מכיל פי עשר חומרים אנטי מחמצנים מאלה הנמצאים ביינות אדומים אחרים, ומיכל טסה במהירות לצרפת כדי ללמוד את הזן טנאט ולדאוג להבאת זמורות לצורך הכנת שתילים שנשתלו בכרם שבצפון רמת הגולן.
“הגפן צומחת בצורה מהירה ופראית עם המון יבול”, מספרת האגרונומית. “הייתי, כנראה, צריכה לנטוע אותו במקום יותר נמוך עם פחות משקעים, כדי לרסנו” , היא מוסיפה.
והיינן מספר שהיין המקורי מכיל הרבה טאנינים, בצורה מוגזמת והיה צריך לעמול קשה כדי לרכך אותו ולהרגיעו.
התקבל יין בעל צבע אדום חזק ועמוק. המבנה מאוזן, רגוע, עם טעם מיוחד וטוב, בלתי מוכר מיינות אחרים.
הטאנינים היו רכים וכלל לא תפסו לי את הפה כפי שבטח עשו אלה שהיו ביין המקורי שלא טופל.
ניראה שהיין יהיה להיט בעקבות תכונותיו הבריאותיות.
ליקטתי חומר ממקורות שונים על מעללי הזן והיין ברחבי העולם.
Tannat הוא זן יין ענבים אדום, גידולו ההיסטורי החל בדרום מערב צרפת, באזור Madiran, וכיום הוא אחד מזני הענבים הבולטים באורוגוואי , שם הוא נחשב כ”ענב הלאומי”. כמו כן, הוא גדל בארגנטינה, אוסטרליה, ברזיל, פרו, דרום אפריקה, בוליביה, ובאיטליה באזור Apulia, שם הוא משמש כענב לבלנדים. במדינות מרילנד ווירג’יניה, בארה”ב יש נטיעות ניסיוניות קטן של זן גפן זה, והנטיעות בקליפורניה גדלו באופן משמעותי בשנים הראשונות של המאה ה-21. יש גם ניסיונות מוצלחים באריזונה.
יינות Tannat המיוצרים באורוגוואי הם שונים באופים מיינות Madiran. הם יותר קלי גוף ומועטים יותר בטאנינים.
בצרפת, נעשים מאמצים ע”י הייננים כדי לפתור את בעיית הטאנינים הקשים והבולטים, והנושא הוביל לפיתוח טכניקה המכונה – חמצון מיקרו (Micro-oxygenation-) החדרת חמצן מבוקרת ליין.
ביין המיוצר מזן זה יש כמות גבוהה של חומרים נוגדי חימצון, ויש האומרים שפי 10 מאלה הנמצאים בקברנה סוביניון.

ענבי Tannat בצרפת
ענבי Tannat גדלים היום באזור הבסקים, קרוב לפירינאים.
רמת הטאנינים גבוהה והם מעורבבים בדרך כלל לבלנד עם קברנה סוביניון, קברנה פרנק ופר. כדי לרכך את העפיצות ולעשות את היין יותר נגיש. הייננים משתדלים להדגיש יותר את הפירותיות ומיישנים את היין כ-20 חודשים בחביות עץ.
יינות ה-Tannat צרפתיים מאופיינים במבנה הטאני עם ארומות פטל ניחוחות ויכולת התיישנות טובה לאורך זמן.
יש להם לעתים קרובות צבע כהה עמוק עם רמה גבוהה של אלכוהול.
בשנת 1990, יינן Madiran פטריק Ducournau ערך ניסויים של הוספת כמויות מבוקרות של חמצן לתוך Tannat בזמן תסיסה, לצורך ריכוך היין. כך פותח תהליך עשיית היין המודרני של-חמצון מייקרו.

יין Tannat מאורוגוואי
גפן Tannat הגיעה לאורוגוואי על ידי הבסקים המתנחלים, במאה ה-19. הגפן נחלה הצלחה במהירות בבית החדש שלה. היום ענבי ה-Tannat מעורבבים בדרך כלל לבלנדים עם פינו נואר ומרלו ויינות עשויים במגוון סגנונות כולל אלה המזכירים יינות פורט ובוז’ולה. מאורוגוואי הגפן התפשטה לארגנטינה ומשם ייננים קדמו את גידול הזן של הענבים בקליפורניה בסוף המאה ה-20.
כמות הנטיעות של Tannat (הזן ידוע באורוגוואי גם כ-Harriague) גדלה באורוגוואי מדי שנה. יינות Tannat המיוצרים כאן מתאפיינים בטאנינים אלגנטיים, יותר רכים, עם טעם אוכמניות ורמזים לפירות.
בכרמים באורוגוואי החלו להבחין בין “הגפנים הישנות” שהם הצאצאים ממקור הקלונים שהגיעו מאירופה לבין הקלונים החדשים שפותחו באורוגוואי. הגפנים החדשות נוטות לייצר יינות עם גוף מלא יותר ורמות אלכוהול גבוהות, אבל עם פחות חומציות ומאפייני פירות מורכבים. יקבים מסוימים משתמשים בשני סוגי הענבים לבלנד ביניהם.

בארצות הברית
בסוף המאה ה-19, באוניברסיטת קליפורניה-ברקלי בפקולטה לחקלאות פרופסור Hilgard ייבא שתילי גפן Tannat מדרום-מערב צרפת והחל לגדל אותו בכרמים של האוניברסיטה. הענבים לא קיבלו תשומת לב רבה עד סוף המאה ה-20, כאשר הזן והיינות מדרום אמריקה החלו לקבל הכרה בינלאומית. בשנת 1990 מספר נטיעות החלו להופיע בקליפורניה, בפאסו רובלס ובסנטה קרוז. השימוש בענבים היה בבלנדים עם קברנה פרנק. ביקב Kaz יצרו מהם יין זני.
עוד יקבים הצטרפו ועשו בלנדים עם סנג’ובזה וסירה. יינות. כורמים מטקסס, אריזונה, אורגון, מרילנד ווירג’יניה החלו לייבא שתילים מקליפורניה.
בשנת 2002, המשרד הממונה בארה”ב אישר להוסיף את זן ה-Tannat לרשימת זני ענבים שיכולים להפוך להיות יין זנים.
ב-2005, כבר היו נטועים כ-500 דונם כרמים עם הזן.

ישראל פרקר, מהנדס מכירות ויישומים בחברת אלימק.
ישראל יזם, הקים ומפעיל בזמנו החופשי את אתר השער לעולם יינות ישראל
www.winesisrael.com
המתעדכן מדי יום

ישראל פרקר www.winesisrael.com

תגובות סגורות