חדשות היום

מונחים ביין שכדאי שחובבי יין (ולא רק) יכירו

כאשר לוגמים יין מהכוס קיימות מספר אפשרויות:
א) ליהנות ממנו
ב) להיות אדיש ולא אכפתי ממנו
ג) לשנוא אותו
היין אינו משקה המובן מאליו שטעמו ידוע ומוכר מראש ותמיד הוא פחות או יותר זהה, כמו מיץ מנגו, למשל, שטעמו בדיוק כמו של פרי מנגו, מוכר. חייבים להתייחס למונחים המתאימים לתאורו של היין הנלגם כדי להגדיר לעצמנו איזה יין אנו באמת אוהבים, ולהעביר מונחים אלה למוכר היין. במונחי שפת היין משתמשים גם אנשים רגילים וגם כאלה המגדירים עצמם כמומחי יין. בחירת היין המתאים לכם תוקל אם תדעו להשתמש נכון במילים הנכונות והמתאימות ליין שאתם אכן אוהבים..
להלן מספר מילים ומונחים שכדאי לדעת.
1. הפרי נמצא בחזית הטעמים העיקריים הבולטים ביינות פירותיים הם של פירות מתוקים. אם אלה טעמי פטל, אוכמניות, דובדבנים, דומדמניות (אכלתם פעם דומדמניות?), הטעמים הפירותיים משתלטים בדרך כלל על הטעם של היין. אבל גם זה לא תמיד כך.
יין הוא משקה המותסס באמצעות שמרים המוספים לו ויש הרבה טעמים מעניינים אחרים שיכולים להופיע בו בהתאם לשיטות ולדרכים בהם הוא מופק. למרות זאת אפשר לומר, באופן כללי, שאזורים מסוימים ידועים ביכולתם לייצר יינות בהם הפרי נמצא בחזית הטעם. אזורי פרי-קדימה מפורסמים הם: קליפורניה, וושינגטון, ארגנטינה, אוסטרליה, ספרד, ודרום איטליה.
2. טעם אדמתי
הניגוד של טעם פרי הנמצא בחזית הוא טעם אדמתי מתובל. הטעמים העיקריים של יין עפרי הם הכל חוץ מטעמי וריחות פירות מתוקים. משהו מקורב לציפורן וריח שעוות דבורים וסלעים (כמו אבן צור או גיר), שוקולד, ואפילו טעם של בשר משומר ניתן למצוא ביינות מסוימים.
אפשר גם למצוא לעיתים ביינות כמה טעמי פירות שבדרך כלל לא מתוקים. כמו: תות שדה בר, דובדבן חמוץ, או דומדמניות שחורות, המשמשים בדרך כלל בתאור יינות יותר אדמתיים. ישנם כמה אזורים המפורסמים בייצור יינות אדמתיים טובים (במיוחד יין אדום) והם: צ’ילה, צרפת, צפון ומרכז איטליה, אוסטריה, אורגון, וניו יורק.
אם אתם לא יכולים לשתות קפה (או תה) ללא סוכר וחלב, אז אתם בהחלט על קצה ספקטרום היין הפירותי.
3. גוף: קל, בינוני, או מלא
גוף היין מתייחס לכמות השפעת היין על החיך והלשון (בפה) שלכם. גוף אינו תוצאה של מאפיינים מסוימים ביין, אלא תוצאה של מספר מאפייני תוצאות תהליכים יחד המשפיעים על הלשון.
לדוגמא, יינות עם רמות אלכוהול גבוהות (14% ויותר) או בעלי מתיקות גבוהה נותנים את הרושם של בעלי גוף מלא יותר. בהתאם להעדפתכם ומצב הרוח שלכם, אולי תעדיפו יין קל, בינוני, או בעל גוף מלא. הדבר גם תלוי מתי תלגמו מהיין הנרכש ובאיזו אווירה סביבתית. בהתאם לזה מומלץ לנווט את הבחירה המושלמת, להנאה עתידית מלאה.
4. יבש, לא מתוק
כשמציינים שהיין יבש לא מתכוונים שהיין התאדה, אלא שהיין אינו מתוק.
מתיקות ביין הוא תכונה מיוחדת מאוד מכיוון שלעיתים יש יינות טעימים באמת הצריכים שיהיה בהם רק מעט מאוד סוכר שיורי (ממיץ הענבים).
כאשר מדברים על יין, רוב האנשים מתייחסים אל הרגשת מתיקות באמצעות אחת מתוך שלושת התכונות: יבש, חצי יבש (מעט מתקתק), או מתוק. מומלץ לבחור את היין המתאים בהתאם לדרישה, לאירוע הלגימה ולאנשים שיטעמו ממנו.
5. טאנין – עפיצות
הטאנין (Tannin) הוא פוליפנול הנמצא בצמחים, ובין השאר בקליפות ענבים, בחרצניהם ובשריגי הגפן. הטאנין גורם לשימור טבעי ארוך יותר של יין. בגלל שיין אדום מותסס עם הקליפות והחרצנים, חומר זה מצוי בו, ולכן יש הממליצים לשתות כוס יין אדום ביום מטעמי בריאות.
טאנין אינו החומר הגורם לכאבי ראש בלגימת יינות אדומים, כפי שיש החושבים בטעות.
הטאנין מעניק ליין תכונה מעניינת התורמת משמעותית לטעם והגוף של יין אדום.
ביין אדום מגדירים עפיצות בעוצמה: נמוך, בינוני או גבוה.
הטאנין כחומר גלם ראשוני הוא מאוד עפיץ וקצת מריר. זה כמו ללקק שקית תה רטובה או לשים חתיכת גיר בפה.
הייננים דואגים לרככו בעת תהליך ייצור היין. ביין אדום, הטאנין מגיע בכמויות עדינות ומוסיף תחושת יובש קוצנית על הלשון ובתקרת החיך (הרבה אנשים מייחסים בטעות לטאנין כאחראי “יובש”).
יין אדום ידוע עם טאנין נמוך הוא הפינו נואר ועם טאנין גבוה הוא הקברנה סוביניון.
נשים רגישות למרירות יינות מטאנינים גבוהים יותר מגברים.
6. סיומת: מריר, מתוק, עשן
הסיומת של יין מתייחסת לתחושות בפה לאחר שבולעים את כל היין שבפה.
יין בדרך כלל משאיר טעם שיורי בפה שיכול להיות: מתוק, חמוץ, מריר, מעושן, או שילוב כלשהו בין חלקם.
ביינות משובחים הסיומת הארוכה והטעימה בפה מעניקה להם תוספת בניקוד רמת איכותם.
בעקבות הרגשה עצמית וניסיון אישי, כל אחד יכול להגדיר לעצמו איזו סיומת הוא אוהב ביותר. איש מכירות היין בחנות ומלצר יין טוב ידעו בדיוק איזה יין להציע לכם כשתגדירו מהי הסיומת המועדפת עליכם.
7. טיפוסיות
טיפוסיות הוא איזו השפעה יש לטעם היין מהאזור בו גדלו הענבים, מהם נעשה היין.
אולי בעיני אחדים דבר זה נשמע כשטויות, אך זו בעצם עוד דרך חכמה לצאת מורווח ממלכודת יינות זולים במבצעים הממלאים מדפים במכולות.
האמת שבאמת יש הבדל בטעמים למשל בין יינות ענבים שגדלו בצפון רמת הגולן לאלה שגדלו בנגב.
לכן, מומלץ מדי פעם לחקור באופן אישי את הנושא ולקבוע איזה יינות, ומאיזה אזורים מתאימים לכם יותר.
8. מורכבות
דרך נוספת לנווט את עצמכם בבטחה ליין טוב היא לחפש יינות עם מורכבות.
יין מורכב הוא יין כזה שיש לו מספר טעמים שונים שמתפתחים לאורך זמן בפה. אנשים מתייחסים ליינות כאלה כאילו שיש בהם שכבות המתקלפות ומתפרקות אחת אחרי השניה. המורכבות נגרמת מענבים באיכות גבוהה ההופכים יינות לשכבתיים עם שפע של טעמים. למרבה המזל, יש הרבה יינות סבירים, מורכבים, וכל מה שאתה צריך לעשות הוא לבקש אותם, תוך שימוש במילה הנכונה.
9. המוני, נדרש
אם קשה לכם להשתמש במילים ובתאורים המוגדרים למעלה, אז אפשר לבקש יין בבטחה תוך שימוש בהגדרה “יינות הנאהבים ביותר ע”י ציבור הקונים”. זה אולי נשמע מוזר, אבל עובדה שיש יינות שפותח להם פרופיל הנאהב ביותר ע”י אנשים רבים יותר, ביינות לבנים ואדומים. יינות נדרשים כאלה הם בדרך כלל בעלי גוף מלא, עם מאפייני פרי מודגשים, וסיומות נעימות לאף ולפה.
בהצלחה, ואני מקווה שעתה יהיה לכם יותר קל לדבר בשפה יותר משותפת ומוכרת עם המוכרים בחנויות ועם מלצרי יין, מבינים במסעדות. כך אין כל ספק שתהנו יותר מלגימת יין שנמזג לגם לכוס. אגב, לכל סוג יין יש את הכוס המתאימה לו, וזאת כדי לקבל בפה ובאף את מירב תכונותיו הטובות.
ע”פ WINE FOLLY

ישראל פרקר, מהנדס מכירות ויישומים בחברת אלימק.
ישראל יזם, הקים ומפעיל בזמנו החופשי את אתר השער לעולם יינות ישראל
www.winesisrael.com
המתעדכן מדי יום

ישראל פרקר www.winesisrael.com

תגובות סגורות