כוח עליון

“הבנו שקיים היום פלח שוק גדול מאד שאין לו מענה״, כך פותח צח ולקינסקי, את שיחתנו על הרחפן החדש שהציגה חברת אירונאוטיקס הישראלית בסלון האווירי בלה בורג׳ה. הרחפן  ״פגסוס 120״, נחשב לייחודי בתחומו בכל הקשור לנשיאת מטען וגמישות משימתית.

״שוק הרחפנים בעולם נחלק למעשה לשתי קבוצות, שתיהן משני צידי ספקטרום הביצועים״, מספר ולקינסקי, סמנכ״ל ישראל באירונאוטיקס.  ״בקצה אחד  יש את הרחפנים הקטנים, בין אם לשוק הצרכני האישי ובין אם לשוק הביטחוני. הרחפנים הללו יכולים לשאת מטענים של עד 2-3 ק״ג. מהעבר השני יש את החברות שמנסות לפתח רחפנים גדולים היכולים לשאת אדם. בין שני הקצוות הללו אין כמעט אף מוצר וזו בדיוק הנישה שאליה אנחנו מכוונים עם הפגסוס 120״.

ה״פגסוס 120״ הוא הרחפן הראשון מתוצרת אירונאוטיקס  שהתמחתה עד כה במל״טים ובלוני תצפית. ה״פגסוס 120״ נבנה במיוחד למשימות הגנה ובטחון, והוא יכול לשאת מטען במשקל של עד 75 ק”ג לאורך זמן, וכן לשלב בין מספר מטענים שונים מסוג COMINT ,VISINT וכן לשאת מטענים לוגיסטיים. היכולות האלה מבדלות אותו מרחפנים שנועדו לשימוש אזרחי, והופכות אותו לפתרון ייחודי עבור כוחות הגנה ובטחון במשימות צבאיות, משימות של בטחון פנים ופעולות של כוחות מיוחדים. טווח הטיסה של ה״פגסוס 120״ יכול להגיע עד 15 ק״מ, כשהרחפן  נע עצמאית ונוחת בדיוק של מטר בנקודה שהוזנה לו מראש. מערכות הטיסה שלו מבוססות GPS ומשולבות בסנסורים ויזואליים המאפשרות לו לבחור את  מקום הנחיתה בשטח נקי ממכשולים קרקעיים.

״די להביט בלקחים של מלחמת לבנון השנייה כדי להבין את הייחודיות שמביא ה״פגסוס 120״, אומר דני אשחר, סמנכ״ל השיווק של אירונאוטיקס. ״מספיק שמטען שמוצנח מהאוויר נוחת במרחק של 100 מטר מהכוח הלוחם, כדי להפוך אותו ללא רלוונטי. ה״פגסוס 120״  יודע להגיע עצמאית אל הכוח ולנחות לבד. מעבר לזה הוא עצמאי לחלוטין. מיד עם הנחיתה הוא משחרר את המטען, ויכול להמריא מחדש לנקודת ציון שהוזנה לו מראש: בין אם זו נקודת ההמראה ההתחלתית מהעורף, או כל נקודה חדשה בשטח כמו למשל, אתר לוגיסטי קדמי ממנו ירכיבו עליו  מחדש מטען. מעבר לזה, אנחנו רואים כיום בעולם מגמה של הפחתת משקל הציוד שנושא עליו חייל החי״ר. כך למשל, המארינס האמריקניים ניסו לפתח בשנים האחרונות רובוט דמוי בעל חיים המשמש כסבל ונע עם הכוח המתמרן רגלית (פרויקט ״Mule״). הפרויקט נכשל ונגנז בשל אי התאמה לתנאי שטח קשים, סירבול ורעש. ה״פגסוס 120״  נותן כאן מענה בדיוק צורך הזה  עם הגעה אנכית״.

אירונאוטיקס הציגה את ה״פגסוס 120״ בכמה מדינות ולמיגוון לקוחות. על פי מקורות בחברה הוא עומד להימכר לצרכים מגונים: משימות צבאיות, משימות בטחון המולדת – HLS, ומשימות אזרחיות לחלוטין.

תמונת כותרת ולעיל: ה״פגסוס 120 ״, הרחפן החדש של ״אירונאוטיקס״ צילום: אירונאוטקיס

״אחד היתרונות הגדולים של ה״פגסוס 120״ הוא הוורסטיליות שלו״, מספר ולקינסקי. למעשה ניתן להרכיב עליו כל מערכת שתתאים למעטפת הטיסה ותותאם למערכת התקשורת שלו. בהדגמות שעשינו, תלינו עליו מצלמות יום ולילה ששידרו תמונה בזמן אמת לאחור דרך תקשורת מוצפנת. מעבר לכך הארכיטקטורה הפתוחה מאפשרת שילוב מיגון מטע״דים רחב. לדוגמא: אחד הייעודיים שלו הוא למשימות אחזקה בפרויקטים גדולים. למשל, סריקה של פסי רכבת. בארצות הברית חברות הרכבות אמורות לפרסם דוח מצב של תקינות המסילות  כל חצי שנה. מדובר במאות אלפי קילומטרים של מסילות. כדי לעשות זאת הן מניעות קטר מיוחד עם סנסורים, שמנטר את מצב המסילה בנסיעה פיסית. בעזרת הרחפן ניתן לסרוק את המסילות מהר יותר, זול יותר ועדיין להשאיר את המסילה פנויה לתעבורת רכבות. שימוש אפשרי נוסף הוא ניטור סכרים. כיום מתבצעת העבודה הזאת בעזרת מנופים מיוחדים שמצריכים הכנה לוגיסטית ארוכה. בעזרת ה״פגסוס 120״, ניתן לקצר את הסריקה משבועות לימים ולהוזיל את הבדיקה בצורה משמעותית״.

ייעוד נוסף של הרחפן הוא פעולה באזורי אסון. כדוגמא מביאים באירונאוטיקס את השימוש שעשו היפנים במסוקים מאוישים בקריסת הכור הגרעיני בפוקושימה. אז, כדי לנטר את הדליפות של החומר הרדיואקטיבי מהכורים הפגועים, טסו המסוקים עם מכשירי המעקב מעל הכור עצמו בתוך הענן הרדיואקטיבי שנוצר. עם מעטפת הביצועים של ה״פגסוס 120״,  ניתן לעשות את אותה משימה מרחוק ללא סיכון בחשיפה לקרינה גבוהה. מעבר לכך, במהלך הניסויים נתלו על ה״פגסוס 120״ יחידות ממסר סלולאריות היוצרות רשת תקשורת – ענן סלולארי –  בטווח של עשרות קילומטרים. כרגע מונע הרחפן על ידי סוללות חשמליות. בחברה  מפתחים בימים אלה  את הדגם הבא,  שיהיה מבוסס על הנעה היברידית. ברחפן החדש ישולב מנוע בנזין קטן שיותנע באופן עצמאי בכל פעם שהמתח בסוללות החשמליות ירד.  מעבר לזה בחברה בוחנים מספר אפליקציות נוספות בתחום הצבאי כמו מערכות ציון לייזר ונשיאה של מערכות נשק מגוונות.

״השימוש הצבאי של ה״פגסוס 120״ בהחלט מביא יכולות חדשות לשוק״, מסכם אשחר. ״ראשית מדובר בפלטפורמה ניידת קטנה וקלה, היכולה להיפרס בתוך דקות. בראיית שדה הקרב המודרני היא יכולה לשמש מרמת החטיבה ומטה, למשימות טקטיות של אספקה ואיסוף מודיעין. כך למשל, באיתור שדות מוקשים על ידי מכ״מ היפר ספקטראלי. כיום הפלטפורמות האוויריות שבהן משתמשים טסות בגובה בינוני ותלויות במזג אוויר ותנאי ראות. בעזרת ה״פגסוס 120״, ניתן לעשות את אותה משימה בגובה נמוך וברמת אמינות גבוהה מאד״.

 

אמיר בר שלום

תגובות סגורות