עמוק ומסוכן

בעוד עולם התעופה נמצא עמוק מאד בעולם כלי הטיס הבלתי מאוישים, המימד הימי עדיין נמצא בשלבי ניסוי ותהייה, במיוחד בכל הקשור לכלי שייט צוללים בלתי מאוישות – כצב״מ. חברת General Dynamics פיתחה לאחרונה את הצוללת הזעירה Knifefish – “דג הסכין”, כלי צולל בלתי מאויש לזיהוי ואיתור מוקשים ימיים. לכלי הרובוטי חבילת חיישנים המיועדת לגלות ולסווג מוקשים, כאשר ההפעלה שלו מבוצעת מרחוק בטווח בטוח מהאזור המאויים. החיישנים יכולים לזהות מוקשים בעומקים שונים ובנוסף לאתר ולמפות מוקשים המונחים על קרקעית הים וגם כאלה הקבורים מתחת לקרקעית. בסדרת הניסויים האחרונה שנערכה בשיתוף עם הצי האמריקני, מול חופי בוסטון, הצליחה המערכת לזהות מוקשים דמה שונים. ״אין ספק שמדובר בניסוי מוצלח מאד״, אומר מייג׳ור ג׳ון רוקר מנהל הפרויקט לאתר newatlas.com. ״בדקנו את המערכת מול מספר רב של חימושים והיא תפקדה בהתאם למצופה. אין ספק שאם המערכת תמשיך להציג ביצועים כאלה, נעמוד בתאריך היעד להצטיידות, עד סוף שנת 2017״. על פי הודעת General Dynamics, בקרוב צפויים ניסויים נוספים, לפני מסירת המערכת ל-Navy לצורך סדרת ניסויי הטמעה מבצעיים.

תמונת כותרת ולעיל: Bluefin – כלי שיט צולל, 21 צילום: Bluefin Robotics

“דג הסכין” הוא כצב”ם אוטונומי כבד המיועד למשימת איתור מוקשים ימיים, Surface Mine Counter Measure כלומר הגנה על ספינות שטח, במיוחד כאלה הפועלות במים קרובים (littoral). הוא מבוסס על פלטפורמת ה-Bluefin-21 של חברת Bluefin Robotics שנמצאת בבעלות ג’נרל דיינמיקס. ה”דג הסכין” מיועד להפעלה מספינות ה-LCS  להגנת חופים. הוא בנוי כפלטפורמה בעלת ארכיטקטורה פתוחה, והוא יכול לשאת גם מערכות אחרות מלבד גילוי המוקשים. אורכו של ה-,7 מטרים והוא מצויד בסונר בעל מפתח סינתטי בתדר נמוך לאיתור מטרות תת מימיות. ה-Knifefish מאפשר לכלי שטח מאויש לשהות מחוץ לאזור הסכנה של המוקשים הימיים בעוד הכצב”ם עצמו מבצע חיפוש אחרי מוקשים צפים ותת מימיים, כולל בסביבה רוויית רעשים. ה-Knifefish מסוגל בתצורה מסוימת גם לאסוף נתוני סביבה לצרכי מודיעין. הוא תוכנן במקור כחלק מחליפת הלוחמה במוקשים של ספינות LCS האמריקניות שנבנו לפעול באזורים סמוכי חוף. ה-Navy האמריקני הודיע לאחר הניסוי האחרון כי ה-Knifefish יהיה מסוגל לפעול בעתיד מכל ספינת שטח אמריקנית. ה-Knifefish נועד להחליף את המערכת הקיימת לאיתור מוקשים ימיים (RMS), המבוססת על כלי נשלט מרחוק (ROV). בנוסף לכך, ה-Knifefish הוא בעל יכולת לתקשר עם פלטפורמות תת מימיות ועל מימיות אחרות או לחילופין לעבוד איתן בלהק באזור נתון.

פתרון מעניין נוסף לזיהוי ומיפוי שדות מוקשים מפותח בימים אלה בחברת Arete Associates מאריזונה. החברה בונה מערכת מכ״מ מולטי ספקטראלי המיועד לכלי טיס בלתי מאויש בתצורת מסוק. מטרת המערכת היא לזהות מהאוויר שדות מוקשים שהונחו על חופים במטרה למנוע נחיתה מהים. המערכת שמכונה cobra – Coastal Battlefield Reconnaissance and Analysis אמורה לשדרג או להחליף מערכת ישנה שנמצאת כיום בשימוש. ה-Cobra נמצאת בשלבי פיתוח ראשוני במימון מנהל הלוחמה הימי של הצי (Naval Surface Warfare Center). המערכת הנוכחית, מתוצרת Northrop Grumman מופעלת ממסוק ללא טייס MQ-8B המוצב באופן קבוע על ספינת ה-LCS ומשמש למשימות תצפית ומודיעין. בנוסף לאיתור מוקשים על בסיס סנסורים המודדים החזרי אור, תוכל המערכת החדשה למפות גם מכשולים על קרקעיים כמו גדרות תיל ועמודים לפני נחיתה של כלים אמפיביים המובילים כוחות מארינס. ה-Cobra כוללת מייצב דיגיטלי, מצלמה ברזולוציה גבוהה עם יכולת הפרדה של עד שישה צבעים, יחידת עיבוד נתונים ויחידת איחסון אינפורמציה. בדגם הנוכחי שנמצא בשימוש אין שידור נתונים לתחנת האם על הספינה, רק לאחר נחיתת המסוק נתוני הגיחה נשלפים מיחידת האיחסון הפנימית ומפוענחים על ידי המפעיל. על פי פרסומים שאושרו על ידי גורמים בצי האמריקני, הדגמים הבאים אמורים לכלול שידור תמונה בזמן אמיתי לתחנת האם.

פיתוח נוסף של הצי האמריקני שנמצא בימים אלה בשלבי ניסוי מתקדמים הוא כלי שיט עצמאי צולל המוטל ממסוק ימי. בסוף חודש מרץ האחרון השלים הצי האמריקני ניסוי פורץ דרך שבו הוטל ממסוק מדגם mh-60s, גרסה ימית של הבלק הוק, כלי צולל אוטונומי לגילוי מוקשים מסוג MK18 MOD2 . הכלי הצולל הורכב על מתקן חיצוני בצידי המסוק ושולשל בעזרת כבל למי הים, תוך כדי ריחוף של המסוק בגובה נמוך. מעבר לבדיקת היכולת המבצעית בדק הצי האמריקני גם את מסגרת הזמנים משלב הטעינה של המערכת על המסוק, חיבורה להתקן המיוחד ועד שחרור הכצב״מ במים. בניסוי שנערך בחופי פלורידה ארך התהליך כולו 18 דקות. מרגע ההגעה לאזור החשוד במיקוש ויד תחילת העבודה של הכצב״מ עברו בסך הכל 3 דקות. עד כה נהג הצי לגרור את הכצב״מ על מזחלת לאורך האזור החשוד, מה שהצריך טיסה אורכה ומורכבת ומיומנות גבוהה של הטייסים.

אמיר בר שלום

תגובות סגורות