חדשות היום

ביקור וטעימות ביקב אדיר אדיר זה גם מחלבה וגם יקב. שם היקב והמחלבה – אדיר כולל את האות הראשונה של משפחות אשכנזי ורוזנברג, השותפים במחלבה, וגם את המילה דיר (עזים), ובכלל מקום אדיר ליין וגבינות איכות.

יקב אדיר הנמצא באזור התעשייה דלתון שבגליל העליון, חוגג 10 שנים של ייצור יין. זו הייתה סיבה נהדרת עבורי להתארח ביקב ובמבניו השונים, כאורחיהם של האחים יוסי ואבי רוזנברג, בעלי היקב. יוסי הוא המנכ”ל, אבי היינן.

כבר בארוחת הבוקר שסעדנו במרכז המבקרים היפה, ששפעה בגבינות עיזים, אפשר היה להבין שאדיר זה גם מחלבה וגם יקב. שם היקב והמחלבה – אדיר כולל את האות הראשונה של משפחות אשכנזי ורוזנברג, השותפים במחלבה, וגם את המילה דיר (עזים), ובכלל מקום אדיר ליין וגבינות איכות.

מרכז המבקרים של העסק מחולק לשני אגפים, האחד מוקדש ליין והשני לחלב עזים ומוצריו.

כ-2,000 עיזים חולבות המניבות כמיליון ליטר חלב בשנה, יש למשפחת רוזנברג במושב כרם בן זמרה. את עסקי החלב מנהלים החברים בשיתוף עם מפעל טרה.

נושא גידול העיזים והשימוש בחלבן החל באדיר ב1995 עם שימוש ידע שרכשו אנשי המחלבה בצרפת.

אנחנו, כאמור, הגענו הפעם כדי לחגוג עם היקב ויינותיו הקוצרים שבחים בארץ ובחו”ל. התחלנו את סיורינו בביקור בכרמי המשפחה שבשטחי המושב כרם בן זמרה, שענביהם היו עדיין רחוקים מהבחלה, בניגוד לענבי כרמי הדרום, שחלקם כבר היו מאוד קרובים להבשלה ולבציר, במועד ביקורנו.

הכרמים הראשונים של יקב אדיר ניטעו בסוף שנות השמונים ורק ב-2003 החליטו אנשי המשפחה לייצר בעצמם יין ולהקים יקב, שהלך והתפתח בגדול מאז. בשנים הראשונות שלטו בכרמים זני הענבים קברנה סוביניון, האדום, ושרדונה, הלבן, בלבד.

כיום היקב קולט כ200 טון ענבים בעונה, מכ-300 דונם כרמים. מייצרים מהם כ150,000 בקבוקי יין בשנה.

כרמי היקב נמצאים בשטחי המושב כרם בן זמרה, ובכפר שמאי, אלקוש ודישון. הזנים העיקריים בכרמים הם: קברנה סוביניון, שיראז, סוביניון בלאן, קברנה פרנק, פטיט וורדו, שרדונה ושאנין בלאן.

את היינות משווקת שמרית נחמיאס, מחברת ‏ש”יין שיווק מוצרי פרמיום בע”מ.

היקב השתדרג מאוד בשנה האחרונה. בבניין חדש שהוקם, במתחם המשפחתי שבדלתון, נבנה אולם המכיל מיכלי נירוסטה גדולים, ולידו אולם חביות גדול ומקורר, בו מוקרן מופע אור קולי נחמד על גבי חביות העץ הצרפתיות, במספר שפות, להנאת המבקרים וחיבורם ליין המיוצר במקום.

בחוץ, סמוך לבניין ניצב מכבש הידראולי ענקי, המעיד על כמות הענבים הגדולה המגיעה ליקב בעת הבציר.

מעל לאולמות המכלים והחביות נבנו משרדים חדשים ובמקום אף טעמנו, בהנאה, שבעה יינות איכותיים של היקב, כשבראשם היין 10, לכבוד 10 שנות היקב.

היין, שהוא בלנד, יוצר מענבי בציר 2013, קברנה סוביניון, שיראז וקברנה פרנק. בפה אפשר היה לחוש בטעם מודגש וטעים של גרגרי הענבים. הרגשתי עדיין טאניות גבוהה בפה, שבודאי תתרכך במשך שנות יישון נוספות או בשהייה של מספר שעות בדקנטר לפני הלגימה. 280 ש”ח לבקבוק.

מבנה היקב הישן שופץ, ובאולם גדול מוצגים יינות היקב למכירה על מדפים ארוכים וכן נערכים בו סדנאות לייצור גבינות, מאפים, יין ושוקולד.

היקב מציע פעילויות רבות ומגוונות למבקרים הרבים המגיעים אליו. כך שהביקור במקום נעשה חוויה מתמשכת, מלאה פעילויות להנאה מלאה.

מומלץ כמובן מאוד להגיע למקום, לטעום ולהתרשם.

ביקב מייצרים מספר סדרות של יינות, שלעיתים הרכב זניהם קצת משתנה, בהתאם ליבולי הכרמים ולהחלטת היינן:

סדרת כרם בן זמרה

סדרה של יינות זניים בעלי איכות גבוהה וארומה טובה, ובהם מבחר ייחודי של טעמים וארומות. ענבי היינות שצמחו לאורך מדרונות חלקת הפלאטו המיוחדת של היקב נבצרים בשעות הבוקר המוקדמות והקרירות, הופכים ליינות שעברו תהליך יישון בחביות עץ אלון צרפתיות ואמריקאיות למשך תקופה של 12-14 חודשים, ולאחר מכן עוברים תהליך יישון נוסף של 5 חודשים בבקבוקים, לאחר הביקבוק.

בסדרה 3 יינות זניים: קברנה סוביניון, שיראז וסוביניון בלאן.

טעמנו את הסוביניון בלאן 2016, זהו בלנד שענביו הגיעו מארבע חלקות שונות. הריח הפירותי העדין הצטרף לטעם הטוב עם תחושת מתקתקות בפה. הטעם השיורי בפה היה ארוך.

הקברנה סוביניון 2015, שטעמנו, הגיע מחמש חלקות שונות בכרם בן זמרה. הוא בעל חמיצות מאוזנת, ריח פירותי וטעם שיורי קצר בפה. זהו היין המוביל ביקב מבחינת התעניינות ציבור חובבי היין.

אהבתי מאוד את השיראז 2015 מכרם שניטע ב2004. צבעו אדום עמוק, והוא נודף ריח פירותי נעים. קצת טאני בולט עדיין בגלגול בפה.

סדרת a

סדרת בלנדים איכותיים וריחניים המציעה שילוב ייחודי של טעמים.

הענבים נבצרים בשעות הבוקר המוקדמות והקרירות. היינות מתיישנים בחביות עץ צרפתיות לתקופות שונות, היין הלבן במשך 12-14 חודשים, והיין האדום במשך 18-20 חודשים, ולאחר הביקבוק הם מתיישנים עוד 6-8 חודשים בבקבוק.

בסדרה 2 יינות:

אדום: בלנד של שיראז, קברנה סוביניון וקברנה פרנק .

לבן: בלנד לעיתים של שרדונה, שאנין בלאן וסוביניון בלאן. לעיתים ללא השאנין בלאן.

טעמנו את בלנד השרדונה 90% והסוביניון בלאן 10% 2015. חשתי בחמצמצות פריכה בפה.

הבלנד האדום היה טאני מאוד ונכונות לו עוד מספר שנות התיישנות. הצבע אדום עמוק והטעם מזכיר קצת שזיפים.

פלאטו – יין הדגל של היקב:

היין מיוצר אך ורק בשנים בהן הבציר איכותי במיוחד ועומד בסטנדרטים הגבוהים ביותר, שהיינן קבע.

הענבים המיועדים ליין זה עוברים תהליך מוקפד ביותר של ייצור. לאחר הבציר, האשכולות עוברים מיון ידני להבטיח שרק הענבים באיכות הגבוהה ביותר ישתתפו בייצור היין לסדרת הדגל.

בסיום הסחיטה ועם הפרדת הגרגרים והשידרה עוברת התמיסה להשריה קרה בת 72 שעות ורק אז מועבר היין לחביות עץ אלון צרפתיות, לתקופת יישון של 24 חודשים.

יינות אלו עוברים תהליך יישון נוסף וייצוב בבקבוקים, במשך תקופה של 8-12 חודשים.

יין הפלאטו זכה בפרסים יוקרתיים בתחרויות טעימה רבות ובהכרה בינלאומית.

טעמי יין פלאטו שונים ומגוונים. זהו יין עוצמתי במיוחד, המשלב בתוכו איזון מושלם בין שלל תכונות טעמים וניחוחות.

טעמנו את פלאטו 2014 (180 ש”ח). 92% קברנה ו8% שיראז. היין המהנה שהה 24 חדשים בחביות עץ צרפתיות חדשות. בפה נשאר טעם שיורי ארוך טעים. כיף של יין לסיום ביקורנו המעניין ביקב אדיר.

כל יינות אדיר כשרים למהדרין בהשגחת – בד”צ בית יוסף וה OU

יקב אדיר – פארק התעשייה דלתון

ישראל פרקר, היוזם והעורך הראשי

של אתר היין

www.winesisrael.com

האתר מתעדכן מדי יום בנושאי יינות ישראל, יקבים, אלכוהול, בירה, אירועי יין, קולינריה ומסעדות

ישראל פרקר www.winesisrael.com

תגובות סגורות