MX006004 רשת אתרנט ממונעת – בגישה הדרגתית

הצורך הגובר ברוחב פס במכוניות ממשיך לצבור תאוצה, ככל שגדלות היעילות והפופולאריות של מערכות אלקטרוניות בשימוש הבטיחות והנוחות. האפשרות להחליף את כל חיווטי האפיק הקונבנציונאליים בשידרה של רשת אתרנט, מהווה משאת נפש בתעשיית הרכב הממונע. החיסכון בעלויות הצפוי מכך, והיכולת לטפל בריבוי תחומים ובתעבורה מסוגים שונים, קורצים מאוד ליצרני המכוניות, וכתוצאה מכך הם דוחקים בתעשיית המחברים והכבלים לעלות ברמה.

אין ספק שהאתרנט כולל יתרונות פוטנציאליים רבים לעומת חיווטי אפיק קונבנציונאליים; למשל, חיבור תחום מערכות הבידור לגוף הרכב, או תחום הבטיחות והמיגון. אולם, אתרנט משרדי רגיל אינו מתאים לכלי רכב, משום שאין בו רכיב של רגישות לזמן. דוגמה מחיי היומיום שיכולה לאייר זאת, היא כשצופים בסרט וידיאו בצפייה ישירה (סטרימינג): לפעמים פס הקול אינו מסונכרן עם הווידיאו. הדבר קורה משום שהמרכיבים של השמע והראות אינם מקושרים באופן מיטבי, אבל גם משום שאין ערובה לרוחב הפס; חיוני שתהיה עתודה של רוחב פס, בייחוד עבור בלימה ועבור מערכות מתקדמות של סיוע לנהג.

אגודת OPEN  הוקמה כקבוצה לעניין מיוחד (SIG), לצורך כינון אתרנט פתוח סטנדארטי לרכב ממונע, שיטפל בסוגיות הללו. השיכבה הפיזית המיטבית המגיעה ל-100 מגה-ביט לשנייה (Mb/s) מאפשרת הפעלת ריבוי מערכות ברכב (כגון: מערכת בידור, סיוע אוטומאטי לנהג ואבחון תקלות בזמן אמת), שתהיה להן גישה למידע באמצעות כבל זוג שזור יחיד ללא סיכוך. אם יימנע הצורך בחיווט יקר מסוכך, יצרני הרכב הממונע יוכלו להקטין את עלויות ההתחברות ואת מישקל החיווט במידה ניכרת.

לשם כך פיתחה החברה מערכת התחברות בעובי 0.5 מ”מ הקרויה Mini50, המספקת פתרון בצפיפות גבוהה העולה על זו של מערכות המצויות כיום לרכב בעובי 0.64 מ”מ. המערכת עוררה עניין בקרב אלו המספקים קישוריוּת אתרנט במהירות גבוהה יותר לרכב. משפחת הכבלים בצפיפות גבוהה מספקת את היתרונות הנוספים של מסוף, בעל תכונות המתקרבות לאלו של מערכות התחברות במהירות גבוהה, בכך שהיא מגיעה לשיעורי העברת נתונים בקצב של 100 Mb/s. נתיב לא רציף קצר יותר וריווח קצה הדוק יותר מאפשרים ביצועים חשמליים משופרים, תוך כך שהם עדיין מאפשרים הרכבה של מהדקי ניתוק בקצוות, בשיטות הוותיקות הנפוצות בקרב יצרני צמות חיווט.

השלבים הראשונים בהשמה של האתרנט בתור שידרת רשת למכונית, כבר נעשו, בנדידה של קישוריות נל”נ (POINT-TO-POINT) פשוטות. כעת צופים שהשלב הבא יהיה ניוד פונקציות פשוטות על ידי נדידת נתונים ממערכת אחת לאחרת – בין מערכת הבידור לאשכול המכשירים, למשל. כאן, חיישן גלגל ונתוני מהירות יוכלו להשתלב עם נתוני מיקום מהמאכן הלווייני (GPS), וכך לספק משוב בזמן אמת על גבי אשכול המכשירים. ככל שירבו לאמץ אותם, כך ייווצרו אפשרויות נוספות.

MOLEX Israel

תגובות סגורות