מכירות המפעלים הקיבוציים הגיעו לשיא של כל הזמנים: 44.5 מיליארד שקל. ההשקעות בסטרטאפים גדלו ב-46% בשנה

מכירות המפעלים הקיבוציים הגיעו בשנת 2017 לשיא של כל הזמנים – 44.5 מיליארד שקל, כך עולה מנתוני סיכום השנה שהציג מנכ”ל איגוד התעשייה הקיבוצית, אופיר ליבשטיין, בכנס השנתי של האיגוד בכפר המכביה.

את הגידול במכירות הובילה פעילות היצור של המפעלים הקיבוציים הנערכת מחוץ לגבולות ישראל והיא הסתכמה בשיא רב שנתי של 9.7 מיליארד שקל, גידול של 8.6% בשנה. היצוא הישיר מפעילות היצור בישראל גדל ב-1% ל-14.2 מיליארד שקל ואילו במכירות בשוק הישראלי חלה ירידה של 3.6% ל-12.3 מיליארד שקל. יצור המפעלים האזוריים קטן בכ-1% ל-8.3 מיליארד שקל.

מנכ”ל איגוד התעשייה הקיבוצית אמר שלאורך שני העשורים האחרונים עיקר הצמיחה של המפעלים הקיבוציים הוא בחו”ל והיא הוכפלה פי 10 בתקופה זו. מבחינת המפעלים זהו ביטוי לגלובליזציה ולמגמות חיוביות של התקרבות לשווקי יעד, יעול היצור ופיזור סיכונים, אולם מבחינת האינטרס הלאומי יש לשאוף להחזיר את הצמיחה לארץ כדי שהמשק יהנה מתוספת מקומות עבודה.

ליבשטיין ציין שבשנה הנוכחית חל גידול דרמטי בהשקעות הקיבוצים בסטרטאפים והם הסתכמו ב-76 מיליון שקל, גידול של 46% לעומת השקעות של 52 מיליון שקל בשנת 2016. בהשקעות בטכנולוגיה חדישה נטלו חלק 24 קיבוצים שהשקיעו ב-19 חברות הזנק. המגמה צפויה להתחזק בשנים הבאות ולשמש אחד ממנועי הצמיחה העתידיים החשובים של הקיבוצים.

בכנס השתתפו מאות מנהלי מפעלים, יושבי ראש ומזכירי קיבוצים ובמסגרתו ניתן אות המעורבות החברתית של איגוד התעשייה הקיבוצית למפעלים מגן אקו אנרג’י מקיבוץ מגן ולעמיעד מערכות מים מעמיעד ובית זרע על פעילותם למען הקהילה.

בתמונה: אופיר ליבשטיין – מנכל איגוד התעשייה הקיבוצית

תגובות סגורות