לא נס ליחו

לא הרבה פלטפורמות אוויריות מתקרבות ל 100 שנות טיסה. למעשה, עד היום אף אחת לא הגיעה לשיא הזה, אבל… יש מי שאולי יגיע לשם, ה  B-52 Stratofortres.  חיל האוויר האמריקני הודיע באמצע חודש פברואר האחרון כי החליט להאריך את שירותו של המפציץ האגדי, עד 2050. ״ ה B-52 Stratofortress ימשיך להיות חלק חשוב במערך מטוסי ההפצצה האסטרטגיים של ארצות הברית. הוא צפוי לעבור שדרוג משמעותי שיכלול מנועים חדשים ושיפורי אוויוניקה ״, צוטט הגנרל רובין ראנד, ראש פיקוד התקיפה של חיל האוויר האמריקני. לצד שדרוג ה B-52 Stratofortress, הצהיר חיל האוויר האמריקני כי הוא עומד לגרוע משירות את ה b1  וה b2  החמקן. שני דגמי המטוסים  האלה שנכנסו לשירות 40 שנה אחרי ה B-52 Stratofortress, נגרעו מוקדם מהצפוי בעיקר בשל עלות הפעלתם והבשלת יכולת חמקנות מתקדמת.  ה b1  היה אמור להיגרע ב 2040, וה b2   ב 2058.  את שני המפציצים הללו אמור להחליף מפציץ הקרב החדש b21, מטוס חמקן שעדיין לא נחשף. ״למרות ההחלטה על גריעת המטוסים,  אנחנו מתכננים להמשיך בתהליך השדרוג של מערכי ה b1  וה b2״, אמרה מזכירת חיל האוויר האמריקני, התר ווילסון במסיבת עיתונאים בוושינגטון בחודש שעבר. ״הצגנו בפני הקונגרס את תהליך ההחלפה המדורג של כל מערך מטוסי ההפצצה האסטרטגים, ואני מקווה שנקבל את האישור לכך. ברגע שיהיו לנו מספיק מפציצים חדשים מדגם b21 , המערכים הישנים יפסיקו לטוס מיידית, ואז נתבסס למעשה על    B-52 Stratofortress   משודרג ו b21  חמקן״.

בחמש השנים הבאות אמור משרד ההגנה האמריקני להשקיע  17 מיליארד דולר נוספים  בפיתוח של המפציץ החדש, שבונה Northrop Grumman. על פי התכנית הוא אמור להיכנס לשירות מבצעי ב 2020. חיל האוויר הודיע כבר כי הוא מתכוון  לרכוש 100 מפציצים , בעלות כוללת של 97 מיליארד דולר .

כיום מחזיקה ארצות הברית  76 מטוסי B-52 Stratofortress . 58 מטוסים במבצעיות מלאה ועוד 18 באחסנה מוכנים להפעלה בשעת חירום. מערך ה B-52 Stratofortress  מוצב בשלושה בסיסים, שניים בארצות הברית , ואחד בגואם, כמענה לאיומים בזירת האוקיינוס הפאסיפי. כמה ימים אחרי הודעת חיל האוויר על שימור המערך הוותיק, שבר ה B-52 Stratofortress שיא כשהטיל בפעילות מבצעית באפגניסטאן, 24 פצצות מונחות לייזר ו gps,  על עמדות של הטאליבן באזור ההררי במזרח אפגניסטאן. על פי נתוני היצרנית , חברת בואינג, מאז תחילת שנות ה 50 יוצרו 740 מטוסי B-52 Stratofortress .

התכנית החלה במכרז הראשוני של חיל האוויר האמריקני מיד אחרי מלחמת העולם השנייה.  ב 1946 יצאה התכנית לדרך, כאשר הדגם הראשוני כלל כנף ישרה עם שישה מנועים. לאחר דיונים עם חיל האוויר האמריקני ולנוכח המתח הבינגושי שהתפתח , הוחלט לבנות מפציץ גדול יותר,  עם כנף אלכסונית ושמונה מנועים. ארצות הברית הבינה שהיא זקוקה למפציץ גדול שיוכל לפעול בגובה רב,  בזירות  רחוקות, עם יכולת נשיאה של חימוש רב.

המטוס הראשון ביצע את טיסת הבכורה ב 1952 , ושנתיים אחר כך הפך למבצעי.

כיום מפעיל חיל האוויר האמריקני את דגם h, שנחשב למתקדם ביותר. הדגם הזה מצויד באוויוניקה מודרנית , ומערכות שליטה ובקרה מתקדמות המאפשרות תעבורת נתונים לוויינית מוצפנת להזנת נתוני מודיעין מטרות בזמן אמת. השדרוג שזכה לשם הקוד CONECT – Combat Network Communications Technology- מאפשר תקשורת מוצפנת עם תחנות קרקע, לווינים וגם בין פלטפורמות אוויריות שונות, כמו למשל מל״טי איסוף ותצפית.

״אחת הסיבות העיקריות שגרמו לנו לשמר את המערך הזה היא אמינותו, עלותו הזולה יחסית והיכולת לשדרג אותו בעלות נמוכה״, נאמר בהודעת חיל האוויר האמריקני לקונגרס ב 12 בפברואר השנה.

תמונת כותרת ולעיל: B-52 Stratofortress בסלון האווירי בסינגפור השנה צילום: U.S. Air Force , Sgt. David Owsianka

טווח הפעולה של ה B-52 Stratofortress בדגם הנוכחי שמפעיל חיל האוויר האמריקני,  עומד על 14,000 ק״מ ללא תדלוק , כאשר יכולת הנשיאה שלו עומד על 32 טון חימוש. עד כמה הוא חשוב למערך האסטרטגי של ארצות הברית, תעיד ההחלטה של הפנטגון לאייש את בסיס Andersen Air Force Base  באי גואם, בעוד שישה מפציצי B-52 Stratofortress , ושלושה מפציצי  b2חמקנים,  כמענה לאיומים שהשמיע מנהיג צפון קוריאה כלפי ארצות הברית.  ה B-52 Stratofortress   הוא למעשה אחד משלוש הפלטפורמות שבנתה ארצות הברית לשאת פצצות גרעין, בנוסף לצוללות והטילים. במהלך שנות ה 60 החזיקה ארצות הברית באופן קבוע בכוננות מיידית  , 12 מפציצי B-52 Stratofortress חמושים בנשק גרעיני כדי להרתיע את ברית המועצות.  החשש האמריקני היה משיתוק יכולת הטילים הבליסטיים של ארצות הברית, ולכן הוחזקו המטוסים החמושים באירופה, גואם וארצות הברית. באוקטובר 1969, הם שימשו את הנשיא ניקסון לכפות על הסובייטים להסכים לתחילתן של שיחות שלום , כדי לסיים את מלחמת וייטנאם. ניקסון שדגל בתאוריית ה “madman theory”  , ניסה להרתיע את מדינות הגוש הקומוניסטי בכך ששידר כי הוא מנהיג בלתי צפוי. לצורך כך הוא שיגר 18 מפציצי B-52 Stratofortress לעבר ברית המועצות, למה שהוא כינה “תרגיל”‘. במשך שלושה ימים טסו המפציצים סמוך לקווים הסובייטים כשכל ברית ורשה נכנסת לכוננות מלחמה…

 

אמיר בר שלום

תגובות סגורות