“עיר עתיד חכמה מותאמת למגמת העיור היא כורח המציאות” ראיון עם אמיר שכטרמן, מנכ”ל ח.י פתרונות חכמים

לכבוד מוסף מיוחד, SMART CITY, ערכנו ראיון עם אמיר שכטרמן, מנכ”ל ח.י פתרונות חכמים.

ח.י. פתרונות חכמים הינה חברת בת בקבוצת ח.י. אשר הוקמה במטרה לספק ללקוחותיה פתרונות תאורה ותשתיות חכמות לרשויות ולתעשייה, התורמים לחיסכון בחשמל, להתייעלות אנרגטית וסביבה ירוקה.  החברה מספקת מענה היקפי ומלא לפרויקטים שונים בתחום התשתיות החכמות כולל ייעוץ, אפיון, ניהול, אינטגרציה, ביצוע וכן פתרון One-Stop-Shop הנותן מענה מקיף לכל שלבי הפרויקט.

מהיכן אתה מזהה את הצורך במעבר לעיר חכמה ?

“על פי אומדני הבנק העולמי, כ-54% מאוכלוסיית העולם התגוררה בשנת 2015 באזורים עירוניים, זאת לעומת שיעור של 33% בלבד בשנת 1960. בישראל המצב קיצוני עוד יותר, כשמעל ל-92% מהאוכלוסייה חיה בישובים עירוניים כשצפיפות האוכלוסין היא כ- 411 נפש למ”ר. צפיפות  אוכלוסין זו יוצרת עומס על המערכות העירוניות ודורשת היערכות וחשיבה מחודשת ברמה התכנונית- בתחומי תשתיות תחבורה, אנרגיה, מים, פינוי הפסולת, הניהול העירוני והשיטור”

מהי למעשה העיר החכמה ?

“בנוסף להשפעות הסביבתיות של מגמות העיור המואץ, התפתחות הטכנולוגיה של העשורים האחרונים לא פסחה על התכנון העירוני ובאמצעותה נפתחו אפשרויות חדשות שלא היו קיימות קודם בניהול המוניציפאלי. תחום זה קיבל את השם “עיר חכמה”. ערים חכמות הן ערים שניתן כיום להטמיע בהן שימוש בטכנולוגיות מחשוב ותקשורת מתקדמות. אלה מנצלות מידע (המגיע מחיישנים) וטכנולוגיות תקשורת (IOT) כמנוע לניהול יעיל ונכון של המשאבים הקיימים ברשות ומאפשרים פיתוח תחרותיות כלכלית, קיימות סביבתית ושיפור איכות החיים לתושב באופן כללי. על בסיס תקשורת בפס רחב כגרעין ההתפתחות שלהן, ערים חכמות מיועדות לשמש כחממה לגידול כלכלי, לתמוך ביזמות מקומית ולספק הזדמנויות להתפתחות והתחדשות עירונית. בנוסף, מינוף הפס הרחב אמור לשפר את איכות חיי התושבים ולהנגיש שירותים מוניציפאליים וכלכליים מתקדמים. את אלה ניתן להגשים באמצעות מינוף שותפויות פרטיות / ציבוריות שבהן מפעילי שירותי טלקום וספקי פתרונות IOT ישלבו את נכסיהם, מומחיותם וניסיונם.

הטכנולוגיה ואורח החיים של היום מכתיבים את הדרישה לקישוריות, יעילות, פרטיות ועכשוויות. אנחנו רוצים להיות מחוברים ל”עולם” שלנו באמצעות רשתות חברתיות, להזמין מונית בלי להרים יד ולחכות שאחת פנויה תעבור, למצוא מה לעשות עכשיו במרכזה של עיר זרה, לא לפספס הזדמנויות כי “לא ראינו את המייל” ובעיקר להרגיש בטוחים במקום בו אנחנו נמצאים. את הרצון הזה ממשלות מבינות ולכן הוגדרו תוכניות כמו “האג’נדה הדיגיטלית האירופאית”, “קונקט אמריקה” ועוד שנועדו לקדם את פיתוחן של תשתיות העיר החכמה בערים הגדולות באירופה ובארה”ב ולהפוך את הצורך למנוע כלכלי”.

תמונה מס 1: פרוייקט שכונות חדשות בצפון רעננה. צילום: דניאל אדרי

מה מצב הטמעת מערכות של ערים חכמות ברשויות מוניציפליות בישראל ?

“דו”ח מיוחד של מרכז המחקר והמידע של הכנסת שפורסם בנובמבר 16, קבע ש”בישראל אין גישה מתכללת לנושא ערים חכמות, ואין גורם ממשלתי מוביל”, עוד מציין הדו”ח כי פעילות מנהלת ערים חכמות במשרד התשתיות “הופסקה בטרם הספיקה לגבש מדיניות ברורה ודרכי פעולה”.

על פי מחקר של חברת מילגם, רואים היום התקדמות דרמטית בנושא. בסקר שנערך בקרב ראשי ומנכ”לי ערים בשלהי 2016, קרוב ל-83% מהמשיבים רואים את נושא העיר החכמה כרלוונטי מאד עבורם, בהשוואה לכ-68% באמצע 2016, וכמו כן בכ-44% מהערים יש בין אחד לשלושה פרויקטים בתהליכי פיילוט לעומת  31%  לפני חצי שנה, כשבכוונת כמעט כל הערים לבחון פרויקטים של עיר חכמה ב-2018. כרגיל, האתגר המשמעותי ביותר, בשוק המוניציפאלי בישראל, היה ועודנו האתגר התקציבי,  אולם הוא במגמת ירידה. מאידך, סוגיות סדרי עדיפויות והיות פתרון העיר החכמה פתרון חוצה ארגון ומחייב תיאום הפכו לכבדות משקל .”

מה הופך פרויקט עיר חכמה למוצלח ?

“כיוון שכל עיר בוחרת את המיקודים והדגשים שלה, ברמת המאקרו, פרויקט עיר חכמה נועד להוזיל וליעל את עלויות התפעול המוניציפאליות, לשפר את בטחון התושבים, לעודד יזמות, ולהגדיל את ההשתתפות של תושבי העיר בניהולה. ניתוח נכון של צרכי העיר והכנסה נכונה של טכנולוגיות תעזור לכל ראש עיר לנהל את העיר שלו בצורה אופטימלית. הנתונים יזרמו למקבלי ההחלטות בזמן אמת ויבוצע ניתוח שיאפשר קבלת החלטות בזמן אמת ובמקביל הנתונים יזרמו לדרג המבצע והמפקח ברשויות ויאפשרו להם לבצע את העבודה שלהם ביעילות. כל זה ישפר משמעותית את השירות לתושב.

לתשתית ה IOT יש תפקיד מכריע באפשרויות הפיתוח העתידיות של כל עיר. תשתית זו תאפשר לערים חכמות לכלול אזורים ברי קיימא רחבים. טכנולוגיות אולטרה פס רחב, ענן ואפליקציות M2M  מספקים אמצעים חדשניים וחסכוניים לנהל מיליוני יחידות קצה המעשירים את חיי התושבים ומושכים עסקים. אלה יכללו בניינים חכמים, תשתיות חכמות (מים, חשמל ותחבורה) ושירותים חכמים בתחום הבריאות, החינוך הבידור והנסיעות. כל אלה ישנו את החוויה האורבנית ללא היכר עבור תושבי העיר החכמה ואלה שיבקרו בה.

אמיר שכטרמן,
מנכ”ל ח.י פתרונות חכמים

הצלחת פרויקט עיר חכמה תלוי קשר ישיר באיכות האינטגרטור. אינטגרטור מנוסה יוביל את התהליך יחד עם הרשות המקומית תוך אפיון צרכי הישוב ותושביו. כיום אין רשות שמקדמת את הנושא באמת, ולכן תפקיד האינטגרטור לייצר פתרונות אמינים וריווחיים לרשות המוניציפאלית ולאזרח. דוגמא אחת שאנחנו נתקלים בה לא פעם היא אפיון והתקנת תשתיות לעיר חכמה. תשתיות לעיר חכמה כוללות סדרות של חיישנים, כגון חיישני תנועה, אשר ידליקו את האור כשיש תנועה. וכאשר אין יעמעמו את האור. בקרת תאורה תאפשר שליטה ובקרה על מערכת התאורה בעיר, חיישני אשפה, חיישני ניתור רעש, חיישני הצפות ביוב ומים, חיישני ניטור זיהום אוויר, בקרת שעוני מים, בקרת מצלמות אבטחה בעיר, חיישני ניטור מקומות חנייה בעיר ועוד. זאת בנוסף לשילוט, מידע דיגיטלי וגופי תאורה חכמים שיאפשרו חיסכון בעלויות, שליטה ובקרה טובים יותר ובזמן אמת”.

תן דוגמה לאתגר שעומד בפני פרויקט “עיר חכמה”

“האתגרים הקבועים בערים מאז ומעולם היו מרחב וניהול תקין של אורח החיים של תושבי העיר. כך, לדוגמה, מי שגר בירושלים בוודאי זוכר את שנות ההקמה של הרכבת הקלה כשנים קשות  והפרויקט זכה לכינוי “רכבת הקללה” בגלל השיבוש המאסיבי בחיי התושבים. מי שגר או עובד בתל אביב, חווה את אותה חוויה עם תחילת פרויקט הפס האדום. דווקא לזה יש היום פתרון מרתק, ש”ח.י. פתרונות חכמים” היא הראשונה לאמץ, והוא ניצול עמודי התאורה  הקיימים ברשות .  עמודי התאורה יכולים לשמש כנכס נדל”ן  אליו ניתן לחבר את מרבית החיישנים, מצלמות האבטחה ושאר התשתיות. כך נחסך חלק לא מבוטל מהתקציב וחיי התושבים אינם מופרים יתר על המידה”.

ספר על יתרונות השימוש בתאורת לד

“היום כבר ברור שתאורת לד חסכונית הרבה יותר מתאורה רגילה, נוחה יותר מבחינת תחזוקה, עשויה לצמצם את תאונות הדרכים בעיקר בשעות הלילה, ותקופת ההחזר של ההשקעה קצרה יחסית”.

יתרונות טכנולוגיים של תאורת הלד:

  • חיסכון אנרגטי של 55% בהשוואה לתאורה רגילה. כלומר גוף תאורה עם הספק קטן ב 55% נותן את אותה כמות האור.
  • לגוף תאורה בטכנולוגית לד אורך חיים משמעותית גדול מגוף תאורה בטכנולוגיה רגילה. זה מקטין את עלויות האחזקה של הרשות.
  • הקטנה משמעותית של 60% בפליטת גזי פחמן דו חמצני CO2, גזי חממה. יותר בריא לסביבה ולאדם = פחות מחלות זיהומיות.
  • בטכנולוגית לד איכות האור שהעין שלנו רואה טובה משמעותית מתאורה רגילה. יתרון להולכי רגל ונהגי רכבים.
  • בטכנולוגית לד איכות הפרדת הצבעים CRI הרבה יותר טובה מתאורה רגילה. מאפשר לעין שלנו לראות צבעים ופרטים הרבה יותר טוב.

תמונה מס 2: פרוייקט אלפי מנשה. צילום: דניאל אדרי

באם נתמקד בהיבט ההתייעלות הכלכלית, על אילו סכומי חסכון אתה מדבר?
“כסף גדול, יותר מ־250 מיליון שקל בשנה. בישראל 1.1 מיליון גופי תאורה הפזורים ברשויות המקומיות ובכבישים שבאחריות החברה הלאומית לדרכים, נתיבי ישראל. הם דולקים 365 ימים בשנה, 11 שעות ביממה בממוצע. הרשויות משלמות לתאורת הרחוב 470 מיליון שקל. תאורת לד חוסכת 55% מההוצאה, 260 מיליון שקל בשנה, ואני מדבר על תאורת רחוב בלבד. בתאורת פנים, הכוללת משרדים, בתי ספר, חניונים ועוד, תאורת לד חוסכת קרוב ל 70% מההוצאה וההשקעה מחזירה את עצמה בפחות משנתיים. הרשויות יכולות במאמץ לא גדול לשנות את סגנון התאורה ולממן את ההשקעה בחיסכון העתידי בהוצאה לחשמל”.
איך שינוי טכניקת התאורה יכול להפחית את תאונות הדרכים?
“החברה הלאומית לדרכים נתיבי ישראל ומשרד השיכון יודעים את זה, ולכן שלא במקרה הם מקפידים להתקין תאורת לד איכותית ובסטנדרט גבוה. תאורת הלד  מסייעת לנהגים יותר מתאורה כרגילה. התמרורים ברורים יותר, מעברי החצייה נצפים טוב יותר, ומרחב הנסיעה חד יותר. חברת נתיבי ישראל בררנית מאוד. חברות המשתתפות במכרזים חייבות לעמוד במפרט טכני מוקפד, ורק חמש חברות עברו אותו. עדיף להשקיע בחברות איכותיות עם ציוד מוקפד, ולא להסתפק בייבוא ציוד תאורה זול אבל לא איכותי “.
מה הקשר בין סוג התאורה לאיכות הסביבה?
“ישראל חתומה על האמנה לצמצום פליטת גזי חממה. אחד המהלכים הפשוטים לצמצום התופעה הוא החלפת תאורת הדרכים והיישובים בתאורת הלד החסכונית. זה יצמצם באופן ניכר את צריכת האנרגיה המזהמת לייצור החשמל. פחות שימוש בתחנות כוח ופחות זיהום אוויר. היום כולם כבר מבינים את חשיבות המעבר לתאורה חלופית וחסכונית. אני אומר לידידי מקרב ראשי הרשויות שהם חייבים להפנים שלא רק המחיר קובע, אלא גם האיכות והתחזוקה. לאורך זמן החיסכון המשמעותי נמצא במוצר איכותי וטוב”. באם יחליפו את כל גופי תאורת הרחוב בישראל יחסך פליטה של 430,949,400 ק”ג של פליטת פחמן דו חמצני CO2 בשנה.

כיצד אתם ניגשים לביצוע פרויקט  תאורת לד ברשות מקומית ?

תמונה מס 3: פרוייקט אלפי מנשה.
צילום: דניאל אדרי
מוסף מיוחד SMART HOME & SMART CITY

“כאשר אנחנו עובדים עם רשות מקומית אנחנו מתייחסים אליהם כשותף ולא עוד לקוח, ולמעשה הרשות מקבלת פתרון מלא לכל הצרכים שלה משלב התכנון, ביצוע, אינטגרציה ותחזוקה. תהליך העבודה מתחיל משלב מיפוי הצרכים הספציפיים של הרשות.  הרבה פעמים הלקוח חושב שהוא צריך משהו ואנחנו, אחרי מיפוי מדויק שכולל תחקור של בעלי התפקידים השונים ברשות ויציאה לשטח לבדיקת פרמטרים טכניים כגון: עוצמת אור, או תשתית קיימת ברחבי העיר, מגיעים למסקנה שצרכי הלקוח שונים ממה שהוא חשב בהתחלה. בשלב הבא אנחנו מסבירים לרשות מה בדקנו ומה יש להם היום בהיבט  טכנו- כלכלי (איזו עוצמת  אור יש להם היום, האם עומד או לא בתקנים, צריכת החשמל בקילו-וואט ועלויות החשמל, פליטת גזי חממה). בשלב הבא אנחנו מציגים את הפתרון שלנו שכולל גופי תאורה מהאיכותיים ביותר שעברו בדיקות של מעבדות בחו”ל ובארץ ועברו את הבדיקות המחמירות של משרד השיכון והבינוי והבדיקות של חברת נתיבי ישראל. אנו מבצעים תכנוני תאורה מורכבים שמבוצעים ע”י מהנדסי החברה ומדמים את האור שיתקבל לאחר סיום הפרויקט. אנו מציגים את עלויות הפרויקט וזמן החזר ההשקעה. זאת ועוד, אנחנו מתחייבים ללקוח על תוצאות סופיות של הפרויקט עוד לפני הביצוע. ברמה הכלכלית, אנו מאפשרים לרשות תשלום בגמר פרויקט או תשלום מתוך החיסכון.  רשימה חלקית של עיריות שאנחנו עובדים מולם כוללת את  תל אביב, חיפה, גבעתיים, רמת גן, כפר סבא, רעננה, מטולה ועוד. רשויות אלו עובדות במתווה של תשלום בסיומו של הפרויקט. מול עיריות כמו אריאל או סביון השיטה היא של תשלום מתוך חסכון”.

 Case Studyמקרה לדוגמה של פרויקט רחב היקף בישראל –

בעיר אריאל זכתה ח.י פתרונות חכמים  במכרזים:

  • החלפת כל גופי תאורת הרחוב בעיר.
  • החלפת כל גופי תאורת הפנים בגני הילדים ובתי הספר.

היעדים היו:

חיסכון של לפחות 50% בתאורת הרחוב. עמדנו בחיסכון של 56%.

חיסכון של 55% בתאורת הפנים. עמדנו בחיסכון של 65%.

שיפור איכות התאורה בתאורת הרחוב. עמדנו בפרמטרים הטכניים שנקבעו בתחילת הפרויקט ע”י העירייה.

שיפור איכות התאורה בתאורת הפנים. לפני תחילת הפרויקט כל גני הילדים ובתי הספר לא עמדו בתקנים של עוצמת התאורה וכשסיימנו את ההחלפה כל גני הילדים ובתי הספר עמדו בתקנים.

זמן ביצוע הפרויקט להחלפת גופי תאורת הרחוב נקבע ל 9 חודשים סיימנו תוך 6 חודשים.

זמן ביצוע הפרויקט להחלפת גופי תאורת הפנים נקבע ל 6 חודשים סיימנו תוך 3 חודשים.

חסמים בולטים בהם אנו נתקלים בסוג דומה של פרויקטים ברשויות אחרות:

  1. חוסר ידע ברשויות
  2. חוסר פוקוס ברשות
  3. חוסר בתקציבים
  4. אין מספיק דחיפה מכיוון המשרדים האחראים בממשלה כולל מתן תקציבים
  5. יותר מידי אינפורמציה לא מדויקת ולא מקצועית שהרשויות מקבלות מיועצים וחברות בתחום .
  6. אין חשש בארץ מאימוץ טכנולוגיות חדשות, יש פתיחות מאוד גבוה כאשר הם שומעים הסברים מקצועיים

 

בוקסה: קבוצת ח.י הציגה בחודש שעבר בתערוכת מוני אקספו של מרכז השלטון המקומי חבילת פתרונות הוליסטית לחדשנות אורבנית

ביתן הקבוצה בשדרת העיר החכמה, חשף את חבילת הפתרונות למגזר המוניציפלי בארבעה אספקטים המהווים יחד תשתית לניהול עיר עתיד חכמה, בטוחה וירוקה. קבוצת ח.י. הציגה בחודש שעבר בתערוכת המוני אקספו את חזונה ההוליסטי לניהול עיר העתיד.  מעטפת הפעילות של הקבוצה, הכוללת בין השאר אנרגיה ירוקה, תאורת LED ורכיבים לתעשייה, מאפשרת לראשי ערים, מהנדסי העיר, מנהלי תחום תאורה, חשמל ותחזוקה,  מנהלי אבטחה יישובית, קב”טים, מנמ”רים ושאר בעלי תפקידים ברשויות המקומיות מוכוונות קדמה טכנולוגית, לקבל סל פתרונות התפורה בדיוק למידותיהם.  ח.י פתרונות חכמים, תכנון וביצוע פרויקטים טכנולוגיים, עוסקת בפתרונות תאורה מתקדמים התורמים לחיסכון והתייעלות אנרגטית. החברה מספקת מענה היקפי ומלא לפרויקטים שונים בתחום תאורת ה- LED המאפשרים מעבר לסביבה ירוקה וחסכונית, ונותנת פתרון מלא משלב תכנון פרויקט ההתייעלות האנרגטית ועד אינטגרציה, התקנה, תחזוקה ושירות. ב”אקספו” הציגה החברה את פרויקט ה “MUST” הראשון בבניית תשתית ל”עיר חכמה”- רישות המרחב העירוני בתאורת לד. תאורת הלד מביאה עמה בשורה של חיסכון משמעותי באנרגיה, בהוצאות התחזוקה, שיפור נראות פני העיר, וצמצום פליטת גזי חממה. עוד יוצגו מסכי LG המשמשים במרחב העירוני לשילוט, פרסום וכיו”ב. ח.י רכיבים המתמחה בפתרונות רכיבי חומרה למוצרים ייעודיים עבור מגוון סגמנטים בתעשייה ופועלת בשוק האחסון, רכיבי זיכרון ותצוגות, הציגה ב”אקספו” את פתרון האחסון והגיבוי JBOD, בעל נפח אחסון DATA גדול במחיר אטרקטיבי. עוד הציגה החברה  תוכנת ניהול, שליטה ובקרה מרחוק לניהול עיר חכמה ובטוחה. בנוסף השיקה את פעילותה עם ענקית הטכנולוגיה הסינית Dahua המתמחה במצלמות אבטחה ומוצרי היי אנד לזיהוי פנים וניטור המרחב הציבורי.

 

מערכת ניו-טק מגזינים גרופ

תגובות סגורות