חדשות היום

רשות החדשנות בשת”פ חדש עם מאיץ החלקיקים CERN שבשוויץ

רשות החדשנות יוצאת בקול קורא חדש לשיתוף פעולה עם מאיץ החלקיקים ב-CERN, שעל גבול שוויץ-צרפת. הקול יתמקד בידע טכנולוגי המגולם במרכיבים בליבת העיסוק במאיץ החלקיקים CERN והמשמש בפיתוח, בתיכון, או בייצור של מגוון מוצרים כגון: רכיב, חומר גלם, תהליך ייצור, שיטת תיכון, תקן וכו’ ובלבד שפוטנציאל המסחור שלהם רלוונטי לתעשייה ישראלית.

אהרון אהרון, מנכ”ל רשות החדשנות: “ לראשונה הוסכם על שיתוף פעולה במו”פ עם מאיץ החלקיקים הגדול בעולם CERN. במסגרת הקול הקורא תממן רשות החדשנות פרויקטיי מחקר ופיתוח יישומיים על בסיס משאבי תשתיות וצוותי מחקר של CERN בסך של כ 3 מיליון ₪. צעד זה הינו חלק מאסטרטגית מימון מו”פ בסיכון גבוה  בנושאים העומדים בחזית הטכנולוגיה
ובדגש על מחקר בעל פוטנציאל ליישום בתעשייה”.

ד”ר אביב זאבי, מנהל זירת תשתית טכנולוגית, רשות החדשנות : “שיתוף הפעולה יביא ליתרון משמעותי עבור חברות ישראליות . בין רשות החדשנות לבין CERN נערכו דיונים שונים על מנת לנצל אפשרויות בתחום העברת הידע, כדי לסייע בחיבור הטכנולוגיה והיכולות של CERN לתעשייה בישראל.  CERN ורשות החדשנות מתכוונים לשתף פעולה כדי לבחון באופן יזום הזדמנויות עם ועבור שחקני התעשייה בישראל. המטרה היא לזהות הזדמנויות, לבחור פרויקטים בעלי עניין הדדי ותמיכה בגורמים בתעשייה באמצעות טכנולוגיית CERN או במטרה לשפר  מוצרים או במטרה לייצר פתרונות לאתגרים בחברה.  אנו נממן פרויקטים שהוצעו ויבוצעו על ידי שחקני התעשייה בישראל (חברות ומוסדות), תוך פריסת טכנולוגיה או התמחות של CERN. במסגרת זו רשות החדשנות פועלת על מנת להגיע אל השחקנים הפוטנציאליים בתעשייה ולהציע להם להגיש הצעות לפרויקטים. CERN יתמוך במבקשי המענק במשאבים ובמידע על טכנולוגיות הזמינות להעברת ידע”

מאיץ החלקיקים הגדול בעולם, הממוקם במרכז המחקרCERN  שעל גבול שווייץ-צרפת, נחשב לאחד הפרויקטים הגדולים והשאפתניים ביותר בתולדות הפיזיקה. המאיץ, שנבנה על מנת להשלים את תמונת חלקיקי היסוד, לאשש או להפריך תאוריות פיסיקאיות שונות בהקשרים רבים, העסיק לאורך השנים יותר מ-5,000 פיזיקאים מיותר מ-40 מדינות, ואלפי מהנדסים וטכנאים. הבוקר (תאריך) נודע כי גם רשות החדשנות תשתף פעולה עם המאיץ ותממן מענק מותנה או מענק מלא לחברות בשיעור של 66%-50% בהתאם לסוג ולאופי הפעילות. לאקדמיה תממן הרשות עד 90% מגובה המענק.

היעד המרכזי של מסלול זה הוא תמיכה בטכנולוגיות שתסייענה בפיתוח מגוון רחב של מוצרים מוטי יצוא. המסלול מאפשר טווח רחב של פיתוח טכנולוגיה יישומית של צוות אקדמי על בסיס תשתיות של CERN ובסיוע צוות המו”פ שלו,  תוך העברת ידע מהאקדמיה הישראלית CERN לתאגיד ישראלי ומסחור ידע קיים שמקורו ב CERN על ידי תאגיד ישראלי.

הקול יתמקד בידע טכנולוגי המגולם במרכיבים בליבת העיסוק במאיץ החלקיקים CERN והמשמש בפיתוח, בתיכון, או בייצור של מגוון מוצרים כגון: רכיב, חומר גלם, תהליך ייצור, שיטת תיכון, תקן וכו’ ובלבד שפוטנציאל המסחור שלהם רלוונטי לתעשייה ישראלית.

מדובר ב- 22 טכנולוגיות במיקוד הקול – תוכנת הדמיה של אינטראקציית אטומים בחומר \ לייזר טווח רחוק מדויק \ מערכת בקרת הסע לרכבת אוטונומית \ אלגוריתמיקה לכיווץ מידע \ מערכת חיתוך זעירה מדויקת \ תוכנת לימוד מכונה ואנליטיות מידע \ ציפוי לרהיטים דוחה אבק \ טכנולוגיה כימית לייצור חורים במעגלים מודפסים רב שכבתיים \ סנסור פוטונים ברזולוציה גבוהה \ מערכות מעקב ובקה לרצפת ייצור בתעשיית גז, חשמל ונפט \ מידול תלת ממדי מבוסס תמונות בדו ממד \ פלטפורמת תקשורת מכונה למכונה בתעשייה \ ASIC נציל אנרגטית ליישומי הדמיה רפואית ואנליטיות חומרים \ ממיר אנרגטי DCDC סביל השפעות קרינה ושדה מגנטי \ מאיץ RFQ זעיר לשימושים רפואיים \ חומרים עם יכולות ניהול תרמי גבוהה \ מערכות קירור מדויקות מבוססות CO2 \ מערכת דיכוי נזקים טרמיים בסופר מוליכים \ התקנים למדידת קרינה וגז רדון \ מערכת הדמיה למדידת נזק צפוי מפסולת גרעינית \ מערכת הדמיה של אורגנים למדענים בתחומי מדעי החיים \ תהליך מירוק ושיוף משטחי טיטניום.

 שיתופי פעולה בין צוות המחקר של CERN או חברת המסחור שלו, לתעשייה הישראלית יביא ליתרון משמעותי, תחרותי וטכנולוגי, עבור חברות ישראליות.

פרטים על התוכנית, המסלול והנהלים המסדירים את התוכנית שהותקנו מכוחו, ניתן למצוא באתר רשות החדשנות, זירת תשתית טכנולוגית.

תגובות סגורות