מל”ט אירופאי

עד כמה אירופה מודאגת מהיום שאחרי לוויני ה gps, תעיד העובדה הבאה: בסוף חודש מאי האחרון ביצעה חברת Piaggio Aerospace  האיטלקית טיסת ניסוי ראשונה עם מל״ט   Piaggio P.1HH,. ה Piaggio P.1HH הוא מל״ט מסוג male – medium altitude long endurance, האמור לחקות את ביצועי המל״טים המקבילים של ארצות הברית. בטיסת המבחן המריא ה Piaggio P.1HH משדה תעופה בסיציליה וקיבל לכל אורך הטיסה שלו אות מלוויין אירופאי. התקשורת הלוויינית אפשרה  לו יכולת ניווט עצמאית ללא צורך  בלווייני ה gps  האמריקניים. את תקשורת הלוויינים סיפקה חברת Telespazio האיטלקית ולא בכדי. באירופה מעריכים כי עד 2035, יטוסו בשמי אירופה בלבד, כ 400 אלף מטוסים לא מאוישים. לכן, מכינות מדינות רבות ,כבר עתה את תשתית ניווט לוויינית עצמאית. בימים אלה מפתחות חברות: Airbus, Dassault  ו  Leonardo,  מל״ט  חדש, תחת השם EuroMALE. המל״ט הזה נבנה באופן כזה, שמערכות הניווט שלו יטוסו עם תקשורת נתונים שתתבסס על מערך לווייני הניווט  ״גלילאו״, של האיחוד האירופי. אבל, לצד המערכת העצמאית שמפותחת,  מדגישים גורמים בתעשייה כי ה EuroMALE יצויד גם במערכת ניווט gps  אמריקנית ואת לצורך בטיחות הטיסה, והגדלת יכולת השרידות של כלי הטיס. על פי הדיווח במגזין defense news, הניסוי שביצעו האיטלקים עם המל״ט החדש הוא חלק מפרויקט  כלל אירופי לסטנדרטיזציה חדשה של מערכות ניווט נפרדות ממערכות ה gps  של ארצות הברית. אחת הנקודות הרגישות בפרויקט הזה היא העובדה ש Piaggio Aerospace נשלטת על ידי זרוע ההשקעות של נסיכות אבו דאבי, כך שלא בטוח שההחלטות שיתקבלו בעתיד יהיו כולן תואמות את הקן האירופאי. יש להדגיש שעד כה לא התעוררו בפרויקט הזה בעיות בהיבט הזה. איחוד האמירויות כבר סיפקה לחברת Piaggio Aerospace הזמנה לשמונה מטוסי  Piaggio P.1HH, בעיסקה שנחתמה ב 2016. ההערכה היא כי המטוסים הראשונים יסופקו לקראת סוף השנה הנוכחית.  על פי הדיווח ב defense news, במקביל לטיסת הניסוי של המל״ט החדש החלו חברות Telespazio ו Leonardo  במגעים עם מנהל התעופה האיטלקי, במטרה לפתח מערכות בקרה ושליטה למטוסים בלתי מאוישים. השלב הראשון כולל השגת יכולות של תכנון מוקדם של מסלול טיסה, ניהול משימת טיסה במגבלות בטיחות של סביבת תעופה אזרחית, מעקב טיסה, התנהגות במצבי חירום והקלטות לצורך מעקב גיחות. Telespazio צפויה לספק את טכנולוגיית הניווט הלווייני בעוד ש Leonardo תבצע את תהליך האינטגרציה.

ובעוד הליך הרישיון של ה Piaggio P.1HH מתקיים, חיל האוויר האיטלקי כבר הזמין את הגרסה המתקדמת של המל״ט שנקראת P.2HH. בחודש אפריל האחרון העביר משרד ההגנה האיטלקי דירשה ל  Piaggio Aerospace, לרכישת 20 מל״טים P.2HH בשווי של 766 מיליון אירו. הגרסה המשופרת לחיל האוויר האיטלקי אמורה להיות בעלת יכולת שהייה של 24 באוויר ומהירות מירבית  של 330 מייל (כ 60 קמ״ש). ב 2013, מיד אחרי שהוצג ה Piaggio P.1HH  לראשונה, הזמין חיל האוויר האיטלקי שלושה מטוסים . אספקת המטוסים התעכבה, לאחר שבטיסת מבחן שנערכה למטוס במאי 2016, הוא התרסק  בים התיכון לאחר שהמריא מבסיס בסיציליה. Piaggio Aerospace נכנסה לתהליך ארוך של תיחקור התקלה, מה שגרם לעיכוב של כמעט שנה וחצי בניסויי הטיסה. כיום מפעילה Piaggio Aerospace שלושה מטוסי ניסוי , כאשר הכוונה למסור לאבו דאבי שישה מטוסים עוד השנה ושניים נוספים בשנה הבאה. ״הכוונה שלנו להתחיל במסירה הדגם החדש P.2HH ב 2023״, אמר רנאטו ואגי , מנכ״ל Piaggio Aerospace  לשבועון defene news בתחילת יוני. ״המטוס החדש אמור להיות פלטפורמה שונה לגמרי מ  Piaggio P.1HH. היא תכלול יותר חלקים ממתכות מרוכבות, כנף גדולה יותר ואוויוניקה מתקדמת עם הרבה בינה מלאכותית״

מימון הפיתוח של המטוס החדש מגיע רובו מהבעלים מאבו דאבי וחלקו האחר ממרד ההגנה האיטלקי. ״אנחנו עובדים בעניין הזה צמוד מאד עם חברת Leonardo . יש לנו שיתוף פעולה פורה איתה ב Piaggio P.1HH , ואין סיבה שהוא לא יישך גם עם המל״ט החדש״, מוסיף ואגי.

היסטוריה של ה Piaggio P.1HH

ה Piaggio P.1HH מבוסס על מטוס המנהלים Piaggio P.180 Avanti . זהו מטוס המכונה ״ראש פטיש״ – hummer head, בשל כנף הייצוב הייחודית שנמצאת סמוך לאף המטוס. מנועי המטוס הממוקמים על הכנף הקבועה הם מנועי דחיפה ולא יניקה  –  pusher configuration. בשנת 2000 החליטה  Piaggio Aerospace   לבנות על בסיס מטוס המנהלים מל״ט לשימוש צבאי. ב 2013 הוצג ה Piaggio P.1HH לראושנה בסלון האווירי בלה בורג׳ה. הדגם הלא מאוייש כולל כנף גדולה יותר והוא תוכנן לשאת חימוש של עד חצי טון. האוויוניקה של המטוס ומערכות ההפעלה הקרקעיות שלו מיוצרות על ידי חברת Leonardo. הצבא האיטלקי מפעיל כיום מספר מטוסים מהדגם המאוייש, בעיקר למשימות של סיור ימי או כמטוס תובלה קטן.

ה Piaggio P.180 Avanti מול ה Piaggio P.1HH

Piaggio P.180 Avanti Piaggio P.1HH
צוות טייס 1 לא מאוייש
תכולה עד 9 נוסעים Selex ES SkyISTAR® with

FLIR EO/IR StarSafire 380HD

Seaspray 7300 E Radar

 

אורך  14.4 מטר 14.4 מטר
מוטת כנף 14 מטר 18 מטר
משקל המראה מירבי 5480 ק״ג 6146 ק״ג
מנועים   2 × Pratt & Whitney Canada PT6A-66B turboprop 2 × Pratt & Whitney Canada PT6A-66B 850 SHP
מהירות מקסימלית 460 KTAS  (740 קמ״ש) 395   KTAS

 

טווח טיסה מקסימאלי 2800 ק״מ עם 4 נוסעים

8,140 ק״מ

 

אמיר בר-שלום

תגובות סגורות