חדשות היום

נץ מונגולי

איך קרב גבעת התחמושת מתקשר ל ״יורוסטורי״, תערוכת הנשק בפריס? תתפלאו, קשר הדוק. במהלך התערוכה שנערכה בחודש יוני האחרון,  חשפה ״רפאל״ את ה firefly, נשק משוטט זעיר לכוחות חי״ר. מתברר שאת ה firefly חזה לראשונה  יקי חץ, אז חייל צעיר בגדוד 66 שנלחם בגבעת התחמושת. לימים הפך חץ למהנדס ב ״רפאל״, וכאן מתחברים הדברים. יקי חץ, היה החייל שעל פי עדותו כתב יורם טהר לב את השיר גבעת התחמושת. חץ ששהחליף את מפקד המחלקה שנהרג, נתקל בבונקר המרכזי שבו התבצרו חיילי הלגיון ולא נכנעו. את העדות שלו אנחנו מכירים בשורות הבאות:

״החלטנו לנסות לפוצץ את הבונקר שלהם בבזוקה.
הבזוקה עשתה כמה שריטות לבטון.
החלטנו לנסות בחומר נפץ. חיכיתי מעליהם עד שחזר הבחור עם חומר הנפץ.
הוא היה זורק לי חבילות, ואני הייתי מניח את החבילות אחת אחת בפתח
הבונקר שלהם.
להם הייתה שיטה: קודם זרקו רימון, אחר כך ירו צרור, אחר כך נחו.
אז בין צרור לרימון, הייתי ניגש לפתח הבונקר שלהם ושם שם את חומר הנפץ.
הפעלתי את חומר הנפץ והתרחקתי כמה שיכולתי.
היו לי ארבעה מטר לתמרן, כי גם מאחורי היו לגיונרים.
אני לא יודע למה קיבלתי צל”ש, בסך הכל רציתי להגיע הביתה בשלום.״

מערכת ה- firefly . צילום: רפאל

על סמך החוויה הזו שירטט חץ  אחרי המלחמה נשק עתידי: מרחף, נשלט מרחוק ,מדויק וקטלני. השרטוט הזה נח במגירה שלו ב ״רפאל״, ארבעה עשורים, עד שנשלף ב 2008,  והוצג לאנשי מנהלת הנשק הטקטי המדויק. עשר שנים אחר כך, השרטוט הפך למוצר, firfly.

״אין ספק שיקי חזה במדויק את העתיד״, מספר גל פפיאר, מנהל השיווק של מנהלת הנשק המדוייֿק ב ״רפאל״. ״הרעיון המבצעי של נשק אורגני מדויק, למחלקת חי״ר ,הוא בהחלט פורץ דרך. עד היום כדי לבצע פעולות כאלה,  של השמדת מטרות ללא קו ראייה או קו אש בטווחי החי״ר, נזקקנו לאש ארטילרית של תותחים או מרגמות״.

ה firefly הוא למעשה נשק משוטט, רחפן חמוש נשלט מרחוק. משקלו 3 ק״ג והוא מגיע בתוך זביל. המפעיל שולף אותו מהזביל, משגר  אותו ומתחיל לקבל תמונת וידאו לטאבלט ההפעלה. על גבי התמונה ניתן לסמן ל firefly את המטרה, ובאותו רגע הוא ננעל עליה, צולל לעברה במהירות של 70 קמ״ש, נדרך כמטר ממנה ומתפוצץ מעליה בעזרת מרעום קירבה. בנוסף לכך ניתן לסמן ל firefly מטרה מראש, במקרה הזה הוא טס לעברה עצמאית, ומתפוצץ מעליה. כל זאת על ידי חייל אחד שמפעיל אותו ממסך מגע.

״זו ממש מהפיכה בפעילות החי״ר״, ממשיך פפיאר. ״הנשק הזה מתאים לכל זירת פעולה אפשרית. באזור אורבני ניתן להטיס אותו מעל בתים וחצרות, אם למשל מזהים חלון ממנו מתבצע ירי, החייל לוחץ על החלון שהוא רואה בטאבלט , וה firefly טס לשם מיידית. בתחילת הניסויים שלנו לא הבנו עד כמה היכולת הזו פורצת דרך, ההכרה הגיעה בהמשך. בשטח פתוח התרגולת של כוחות החי״ר היא לשלוח קדימה חוליית רתק ותצפית כדי לבצע ״פתיחת תא שטח הבא״. פעולה כזו כרוכה בסיכון חיילים ולא בטוח שהתצפית והרתק יהיו אפקטיביים. במקום זאת שולחים שני רחפנים כאלה קדימה ומקבלים תמונה מלמעלה של השטח עם יכולת תקיפה מדייקת״.

מערכת ה- firefly . צילום: רפאל

ב ״רפאל״, כבר חתמו עסקה ראשונה עם לקוח לרכישת כמה אלפי רחפני firefly. כל חייל יכול לשאת שלושה רחפנים על מנשא מיוחד ולהפעיל אותם אחרי הכשרה של כמה דקות. ההפעלה של הנשק אינטואיטיבית, כלומר, לא מצריכה ניהוג על ידי ג׳וי סטיק, אלא על ידי סימון באצבע על גבי הטאבלט. מעבר לזה, במידה וה firefly לא הופעל, ניתן להחזיר אותו מידית למפעיל, על ידי לחיצה על כפתור ״home”  בטאבלט. אחרי הנחיתה, ניתן לקפל את ה firefly ולהחזירו למארז המקורי. טווח הפעולה שלו בשטח פתוח מגיע עד ל 1500 מטרים ובשטח בנוי ל 500 מטרים. זמן השהייה באוויר של  15 דקות בעמט בכל תנאי מזג אוויר וראות. נוסף לכך, התקשורת בין הרחפן למפעיל מוצפנת כך שקשה מאד לשבש אותה או לאתר על פיה, את מיקומו של המפעיל.

״הייתי מדמה את זה לצייד מונגולי שצד שועלים בעזרת נץ״, אומר פפיאר. ״עד היום אף אחד בעולם לא פיתח נשק כזה. לכן, לעיתים אנחנו שואלים את עצמנו האם אנחנו פורצי דרך או לחילופין טועים לחלוטים בכיוון החשיבה והפיתוח… לי נראה שהאפשרות הראשונה היא הנכונה וההוכחה היא לקוח ראשון שכבר רכש את המערכת״.

אחד היתרונות הבולטים של ה firefly הוא המשקל הנמוך המאפשר נשיאה והפעלה על ידי חייל בודד. היתרון בהקשר הזה הוא גם חיסרון במובן מסוים, שכן אי אפשר יהיה לשפר את הקטלניות בלי להוסיף יותר חומר נפץ לראש הקרבי שלו. מבחינת ״רפאל״, ה firefly הוא אופטימלי בגרסה הזו, אם כי לא שוללים כי בדורות הבאים יהיו רחפנים כבדים יותר.

איור ה- firefly שנעשה על ידי יקי חץ
ב 1967- . באדיבות רפאל

״אין ספק שמבחינת נשק אורגני לחייל החי״ר הגענו לאופטימום, שמשלב בין משקל, קטלניות ודיוק״, אומר פפיאר. ״אני לא שולל את האפשרות שהדגם הנוכחי שיסיים פיתוח בתחילת 2019, הוא למעשה תחילתה של משפחת חימושים משוטטים חדשה. כך הרי התחיל ה spike, שלימים הפך למגוון חמושים שונים. יכול מאד להיות שהשלב הבא ב firefly יהיו גרסאות ימיות וגרסאות כבדות יותר לרכבים מתמרנים״.

אמיר בר-שלום

תגובות סגורות