חדשות היום

ראיון עם איתן ליבנה, מנכ”ל אורביט

עידן הטכנולוגיה בו אנו חיים הרגיל אותנו להיות זמינים ולצרוך תקשורת בכל עת. הדרישה לתקשורת לוויינית פס רחב רציפה ואמינה שאפיינה בעבר את התעשייה הביטחונית, הופכת יותר ויותר גם לצו השעה בשוק המסחרי. יותר ויותר לוויינים מנמיכי טוס משוגרים לחלל בשנים האחרונות ומאפשרים גישה לאפליקציות ושירותים חדשניים שמקדמים משמעותית את איכות החיים כמו גם את חקר כדור הארץ והשינויים הסביבתיים החלים בו. הגידול המשמעותי במספר הלוויינים מגדיל באופן טבעי גם את הצורך בתחנות קרקע ומערכות מתקדמות לעקיבה ותקשורת בין פלטפורמות ניידות ונייחות ללוויינים, למטוסים, מזל”טים וטילים.

נפגשנו עם מר איתן ליבנה, מנכ”ל חברת אורביט הישראלית, הנחשבת למובילה טכנולוגית עולמית באספקת פתרונות תקשורת לוויינים, מערכות עקיבה ומערכות לניהול תקשורת ושמע עבור יישומים בים, ביבשה, באוויר ובחלל, והנסחרת בבורסה בת”א, כדי להבין את החידושים שבתחום התקשורת הלוויינית.

“הגידול בדרישה לתקשורת בכל מקום ובכל זמן על פני כדור הארץ מוביל אותנו לפתח פתרונות תקשורת לוויינית אשר יוכלו לשרת נקודות תקשורת קרקעיות מרוחקות וכלי תחבורה בתנועה כמו מטוסים, אניות. האתגרים עמם אנו מתמודדים כוללים תנאי מזג אוויר קיצוניים, מעבר רציף בין תדרי שידור לווייני, שמירה על איכות שידור גבוהה, טרמינלים בעלי גודל ומשקל נמוכים ושמירה על עלות תחרותית”, אומר ליבנה.

ניהול שמע אווירי בתלת מימד

מהפכה בתקשורת באמצעות לוויין באניות

“עד לפני כעשור, לא היתה כמעט אפשרות לשימוש בטלפון או באינטרנט בזמן שייט באניות מסחר או קרוז. בזכות התקשורת הלוויינית ניתן היום להתקשר ולגלוש ברשתות החברתיות גם מלב ים ובזול יחסית. הפתרונות הקיימים היום כוללים מערכות תקשורת לוויינית גדולות המותקנות על סיפון האנייה ויכולות לספק תקשורת לוויינית דרך תדר אחד או שניים.

מערכת ה- Ocean TRx 7 החדשה של אורביט הינה פלטפורמה לוויינית ימית, קטנת ממדים בגודל ביחס למתחרים של 2.2 מטר בלבד, הפועלת במספר תדרים, המאפשרת מעבר שקוף בין תחומי תדר (C/Ka וגם ב- Ku/Ka) עבור תקשורת אינטרנט רחבת פס רציפה על גבי אניות. בדרך זו, מתאפשרת תקשורת יציבה העונה על הדרישות המחמירות ביותר של כלי השייט והנוסעים יכולים כעת ליהנות מרמת שירות הדומה לזו המתקבלת בתקשורת באמצעות סיבים אופטיים של אינטרנט מהיר, וכל זאת בעלות נמוכה.

ה- Ocean TRx 7 הינה מערכת קומפקטית עם  אנטנת תקשרת לווינים בקוטר של 2.4 מטר (95”) וגודל ראדום של 2.7 מטר (106”) בלבד. המשלבת ביצועי RF יוצאי דופן ביחס לגודלה, תוך התאמה קפדנית לדרישות רגולטוריות ותמיכה במגוון תצורות של מערכות אנטנה. המערכת רב תדרית ,תופסת הרבה פחות שטח על סיפון האניה והיא הרבה יותר קלה מהסטנדרט הקיים בתעשייה למערכות עם ראדום בקוטר של 4.2 מטר (165”) . את OceanTRx 7 מרובה התדרים ניתן להרכיב בחצי יום בלבד.

משפחת מוצרי ה-  OceanTRx™הינן מערכות הדגל של אורביט בתחום התקשורת הלוויינית הימית, אשר הציבו סטנדרט חדש של ביצועים בשוק פתרונות התקשורת הלוויינית הימית העולמי ליישומים ביטחוניים ואזרחיים כאחד. ציים של חילות ים של מדינות מובילות מתבססות על הפתרון שלנו. התחום המסחרי אפשרה לאניות קרוז גדולות לספק אינטרנט רציף לנוסעים ולקיים אמצעי בידור וקזינו בלב ים, כמו גם לאפשר לאניות מסע לבחון ולנטר באופן מלא את טיב המזון או הסחורה אותו הן נושאות בזמן אמת. זו מהפכה ואנו גאים על כך שהמערכות הימיות שלנו משמשות פתרון מוביל ומעניקות עליונות תחרותית משמעותית בכל היבט של ביצוע עבור לקוחותינו”.

AirTRx – הפלטפורמה לתקשורת לוויינית מוטסת הנמכרת ביותר בעולם 

“משפחת מוצרי ה- AirTRx של אורביט כוללת מערכות אנטנות VSAT מיוצבות לתקשורת לוויינית המספקות תקשורת פס רחב איכותית באמצעות לוויין לפלטפורמות מוטסות שונות. פתרון רב-תכליתי זה עונה על יישומי משימות קריטיות כגון אודיו, וידאו, נתונים ואינטרנט. מערכות אלו הפכו לשם נרדף לתקשורת לוויינית אווירית הודות לביצועים הגבוהים והניסיון האווירי שלהן. באמצעות פתרונות התקשורת הלוויינית של אורביט, מוצרי ה- AirTrx כוללים ביצועים גבוהים של RF והתנהגות דינמית תחת סביבת הפעלה כמעט בכל עת, תוך תמיכה בתדרי KU, KA ו- X. לאורביט חוזים עם יצרניות פלטפורמות מהמובילות בעולם עבורן מפתחת החברה פתרונות ייעודיים לצרכים ספציפיים.

חדשנות טכנולוגית – ניהול שמע אווירי בתלת מימד:

תקשורת לויין ימית רב תדרית

“מערכות ניהול שמע במטוסים הינן רכיב בטיחותי בלתי נפרד ממטוסים מסחריים ואף קריטי במטוסי קרב ומשימה. רוב מערכות התקשורת הבין-לאומיות משתמשות בארכיטקטורת כוכב טופולוגית, בה מחוברת יחידת תקשורת מרכזית על ידי חיווט ייעודי ללוח הבקרה של כל אחד מהמפעילים. שיטה זו היתה מתאימה בזמנה אבל יש לה כמה חסרונות כיום כמו מגבלת יכולות שמע מרחבי בתלת מימד עבור כל מפעיל, וחוסר סקלאביליות.

אורביט פיתחה טופולוגיה טבעתית בעלת IP  כפול המאפשרת להתגבר על כל החסרונות ולאפשר חוויית שמע של 360 מעלות עבור טייסים בתעופה הצבאית והאזרחית. הטייס יכול למעשה להבחין גם באמצעות השמע והפרדת הרדיו בין האוזניים על כיוון המדויק של האיום ומיקומו במרחב וכן בשימושים אזרחיים על מיקומי צוות, התראות בטיחות כיווניות והתראות קוליות על איומים אוויריים וקרקעיים מכל סוג.

ברוח זו, פיתחה אורביט נתב דיגיטלי המאפשר ניהול התקשורת הפנימית בין אנשי הצוות והתקשורת החיצונית של הצוות עם גורמים חיצוניים דרך מכשירי הקשר שעל גבי הפלטפורמה. ממשק אלחוטי מאפשר תקשורת בין חברי הצוות וממשק מבוסס IP לחיבור עם מערכות תקשורת מתקדמות. בין לקוחותיה של אורביט בתחום פתרונות ניהול שמע ותקשורת צבא ארה”ב, איירבס, אמבראייר ויצרני מטוסים מובילים בישראל ובארה”ב.

מי שעוד בחרה לעשות שימוש במערכת היא חברת Irkut, יצרנית התעופה הפרטית הגדולה ברוסיה, שהשלימה בהצלחה את טיסת הניסוי במטוס הנוסעים החדשני שלה MC-21, הנחשב למתחרה הרוסי החדש בבואינג 737 ובאיירבוס A320. מערכת ניהול התקשורת של אורביט הותקנה ושולבה בהצלחה במטוס ומהווה כבר כיום חלק ממערכותיו התקניות”.

מערכות עקיבה לכלי תעופה בלתי מאוישים הנחשבות למובילות בתחומן בעולם

מערכות העקיבה ותקשורת של אורביט מספקות מענה ייחודי לבדיקות בטיסת מטוסים, מסוקים, טילים וכלי תעופה בלתי מאוישים (UAV) בזמן מעופם לצרכי תקשורת טקטית ותקשורת בין נקודה לנקודה.

“פתרונות הטלמטריה האווירית של אורביט מאפשרות ניטור בזמן אמת של תנאי הסביבה באובייקט המוטס. היתרונות המרכזיים כוללים:

  • בסיס התקנה רחב הכולל ארגוני ביטחון לאומיים
  • איתור מטרה מהיר לדיוק ואיכות מעקב ללא תחרות
  • פתרונות מרובי תדרים (L/S/C/Ka) המספקים ביצועים גבוהים מהמקובל בענף
  • טרמינלים עמידים לתנאי מזג אוויר המסוגלים לתפקד בטמפרטורות קיצוניות (בין -40°C ל-55°C)

בין לקוחותיה של אורביט בתחום מערכות עקיבה וטלמטריה נאסא, אלביט מערכות, התעשייה האווירית, בואינג, לוקהיד מרטין, רפאל וסוכנויות חלל.

איתן ליבנה, מנכל אורביט
צילום: אורביט

כניסה לתחום הצומח של תצפיות מהחלל

על רקע ריבוי הלוויינים הסטציונרניים והלא סטציונרניים (GSO  ו-NGSO) דוגמת לווייני צילום ותקשורת ועל בסיס היכולות הגבוהות והניסיון העשיר של אורביט השכילה החברה להפנות את מערכות העקיבה גם לטובת פעילות חדשה של תצפיות מהחלל (Earth Observations) ולנצל את הדרישה הגוברת לטכנולוגיות אלו. אורביט פיתחה מערכות קרקעיות ליישומי תצפיות מהחלל, מערכת Gaia, המאפשרת עקיבה ובקרה מלאה ובזמן אמת מלווייני LEO ו-MEO. במבט לעתיד, צפויים שיגורים של אלפי לווייני תקשורת קטנים הנעים במסלול נמוך, ואורביט נערכת לאספקת הטרמינלים שלה לקליטת ושידור אותות לוויינים.

“לסיכום, השינוי בעולם הלווינות והמעבר והתמיכה בתחומי תדר גבוהים כמו Ka המאפשרים העברת תקשורת נתונים בקצבים גבוהים יותר ובעלות נמוכה יותר למגה ביט לעומת פתרונות התקשורת הקיימים כיום הוביל לאימוץ מערכות במספר תחומי תדר במערכת אחת או שילוב מערכתי כך שהושגה גמישות תפעולית של עבודה מול מספר לוויינים או תמיכה גלובלית בצמצום עלויות ונדל”ן התקנה. אלה, לצד הצלחתה של אורביט לספק פתרונות תקשורת כוללים מקצה לקצה לפלטפורמות ניידות הציבה את אורביט בעמדת יתרון וכמי שיכולה לאפשר לממשלות ולחברות מסחריות לספק יותר תוכן, אפליקציות וקישוריות רחבת פס ולסייע ללקוחותיה לייצר מקורות הכנסה חדשים, שלא התאפשרו קודם לכן.

 

מערכת ניו-טק מגזינים

תגובות סגורות