חדשות היום

Optibus מובילה תחבורה חכמה להפיכתו של המטרופולין לעיר חכמה

הערים החכמות בעתיד תהיינה גדולות משמעותית מהערים כיום.  בעולם יהיו ערי ענק, בהן יגורו מעל ל-10 מיליון תושבים, ממש בדומה לבייג’יין, טוקיו או לונדון כיום. ארגון האו”ם מעריך כי עד לשנת 2050, כ-70% מאוכלוסיית האולם תרוכז בסביבות אורבניות, לעומת כ-54% בשנת 2016.

מעבר זה יביא לקיצור המרחק לעבודה ולמקומות הבילוי, אך ייצור עומס של תחבורה בכבישים ובעיות חניה חמורות שלא יהיו ניתנות לפתרון באמצעות רכב פרטי. פתרונות תחבורה שיתופית כמו אובר או ליפט, ההופכים את הרכב הפרטי למונית, לא יועילו כיוון שלא יורידו באופן משמעותי את העומס מהכבישים. גם רכבים אוטונומיים לא יביאו לפתרון בעיות אלה ואף יחריפו את הבעיה מאחר ויאפשרו לאנשים שלא יכולים לנהוג כיום, כמו ילדים או אנשים ללא רישיון, להשתמש ברכבים פרטיים. מצב זה יכפיל ואף ישלש את מספר האנשים הנמצאים על הכביש.

הדרך היחידה להעביר המוני נוסעים ממקום למקום, היא באמצעות תחבורה ציבורית יעילה, כפי שהשכילו להבין זה מכבר מספר ערים מרכזיות בעולם. כך, גם בעיר החכמה בעתיד, תחבורה ציבורית תהיה הבסיס לתנועה בעיר.  רכבי התחבורה הציבורית יהיו אוטונומיים – הטכנולוגיה תבשיל בשנים הקרובות, בייחוד בכל הקשור באוטובוסים – נסיעה בקו קבוע, קלה יותר למעבר למצב אוטונומי מאשר נסיעה אוטונומית בכל דרך.

כבר היום ניתן להבחין במספר תהליכים המתרחשים במקביל וצפויים לשנות את פני התחבורה הציבורית בערים – כניסת כלי רכב חשמליים, תחבורה אוטונומית, גמישות בתחבורה הציבורית של הסעות לפי דרישה ושיתופי נסיעה. מהפכת הרכב החשמלי נמצאת בעיצומה בשל היתרונות הרבים שהיא טומנת בחובה –  החל מירידה משמעותית בעלויות התפעול והתחזוקה, דרך ירידה בכמות פליטת CO2 וצמצום בעיות בריאותיות ארוכות טווח.

יתרון נוסף של התחבורה הציבורית הוא עלויות התפעול המופחתות שיובילו בסופו של דבר להקטנת תקציב התחבורה, ולהפניית משאבים אלה לקידום מטרות נוספות וחשובות  לקידומה של העיר. המערכת תייצר זיהום אוויר נמוך יותר ואיכות האוויר תשתפר משמעותית. יתר על כן, אוטובוס חשמלי שקט ומרווח יספק חווית נסיעה נעימה יותר אשר תעניק לנוסעים תמריץ נוסף להשאיר את המכוניות מאחור ואשר יפחית בסופו של דבר את הגודש התחבורתי בערים.
הערים יתחילו להעדיף בקרוב באופן גורף תחבורה ציבורית על פני כלי רכב פרטיים ומוניות. בשלב הבא ישתמשו בתחבורה ציבורית ומוניות אוטונומיות בתוך מערכת הוליסטית אחת.

מימין לשמאל: עמוס חג’אג’, מייסד משותף ומנכ”ל אופטיבוס ואיתן ינובסקי,
מייסד משותף וסמנכ”ל הפיתוח באופטיבוס. צילום: תמר מצפי

מי החברה המובילה את המהפך?

Optibus יצרה מהפכה בתכנון התחבורה הציבורית באמצעות טכנולוגיית אופטימיזציה חדשנית ומהירה במיוחד, המבוססת על אלגוריתמים חדשניים. הטכנולוגיה הופכת את תכנון התחבורה הציבורית והטיפול בבעיות הדרך לתהליך אינטראקטיבי. כך חברות התחבורה הציבורית יכולות לפעול ביעילות רבה יותר, להפחית משמעותית את עלויות התפעול ולספק שירות טוב יותר לנוסעיהן. מערכות Optibus נמצאות בשימוש ביותר מ-200 ערים ברחבי העולם, וכמובן במרבית חברות התחבורה הציבורית בישראל. בארצות הברית, למשל, כמה מהחברות הגדולות ביותר בשוק חתמו הסכמים לשימוש גלובלי ואסטרטגי בפתרונות של החברה. החברה פועלת מול שלושה סוגי לקוחות: מפעילי תחבורה ציבורית, עיריות, וחברות פרטיות.  לחברות הפרטיות, אופטיבוס מציעה אופטימיזציה של התחבורה בתוך קמפוסים הגדולים ורחבי הידיים, ולשירותי הסעות לעובדים. חברות פרטיות רבות נאלצו להקים מערך היסעים למרות שלא רצו בכך. כך למשל, חברות הטכנולוגיה בעמק הסיליקון, כמו גוגל, אפל, פייסבוק ואמזון נאלצו לארגן שירותי הסעות כדי להסיע את העובדים הגרים במקומות מרוחקים. למעשה, אמזון, אשר מחפשת כרגע עיר להעביר את פעילותה אליה, הבהירה כי מערכת תחבורה יעילה תהווה יתרון מרכזי לכל עיר מועמדת. ולכן, ערים אשר מבקשות להביא מרכז תעסוקה מרכזי כזה אליהן, חייבות למצוא דרך יעילה לניהול התחבורה הציבורית, כמו זו שאופטיבוס מציעה להן.

טכנולוגיה פורצת דרך

Optibus פיתחה מערכת אופטימיזציה המשתמשת בבינה מלאכותית לתכנון התחבורה הציבורית באמצעות אלגוריתמים מתמטיים בתורת הגרפים. המערכת משנה את התכנון המסורתי של מפעילות התחבורה הציבורית והופכת אותו  לתהליך אינטראקטיבי שמייצר תוכנית עבודה יעילה וחסכונית. היא משפרת את יעילות התחבורה הציבורית, מורידה עלויות תפעול ומספקת שירותי הסעה טובים יותר.

Optibus OnSchedule הוא מוצר הדגל של Optibus, המשתמש במתודולוגית אופטימיזציה אינטראקטיבית לתכנון התחבורה הציבורית, וזאת כדי לייצר משימות לנהגים ולאוטובוסים (Interactive Schedule Optimization). מתכנני התחבורה הציבורית נעזרים במתודולוגיה החדשה הזו להשוות ולהעריך אלטרנטיבות שונות לתכנון התחבורה, ולבחור  באופן מיידי באפשרות היעילה והטובה ביותר. מוצר זה הוא פתרון מודולרי הכולל רכיבים רבים הפונים לצרכים שונים בעולם התחבורה הציבורית ולמגוון חברות תחבורה ציבורית. רכיבים אלה כוללים פתרון לניהול ותזמון טעינה אופטימלית של אוטובוסים חשמליים, דוחות אנליטיים, רכיב לתכנון ואופטימיזציה של לוח הזמנים לנסיעות, מודול לשיפור On Time Performance  באמצעות שימוש בניתוח ביג דאטה, ושירות מכרזים לשיפור סיכויי החברות לזכות במכרזים להפעלת התחבורה הציבורית. הפתרון החדש שהושק הוא ה- On-Time – שיפור מדדי עמידה בלוחות הזמנים באמצעות תכנון טוב ויעיל. כיום רכבי התחבורה הציבורית מאחרים בגלל מגוון רב של סיבות. עקב כך נגרם סבל לנוסעים והחברות נקנסות במיליוני שקלים כל שנה. המערכת שהושקה מיועדת למנוע את מצבי האיחור בחברות התחבורה הציבורית, על ידי תכנון מוקדם משופר, כתוצאה מניתוח מכלול הפרמטרים אשר עתידים להשפיע על שינוים בלתי צפויים בדרך. בנוסף יש שימוש גם במידע שהצטבר על ידי החברות האלו. OnTime מאפשר ביצוע אופטימיזציה של תכנון התחבורה הציבורית, תוך התחשבות בגורמים חיוניים כגון עלויות תפעול, יעילות וכו’ המשפיעים על זמני הנסיעה וזיהוי הסיכונים העתידיים על סמך מידע זה.

Optibus הוקמה על ידי עמוס חג’ג’ ואיתן ינובסקי ב-2014 ומעסיקה מעל 50 עובדים, כמעט כולם בישראל. לחברה משרדים בתל אביב, סן פרנסיסקו, ולונדון. רשימת המשקיעים בחברה כוללת את קרן ההון הסיכון פיטנגו, השקעה אסטרטגית של ווריזון ונצ’רס, ומשקיע ההון סיכון סר רונלד כהן.

 

מערכת ניו-טק

תגובות סגורות