חדשות היום

Eye in the sky

מרוץ הג׳ירו האחרון היה ללא ספק חוויה ישראלית שונה. לראשונה הגיע לכאן אחד מארבעת המרוצים החשובים בעולם לאופני כביש. מה שהצרפתים עם ה ״טור דה פראנס״, רגילים אליו מידי חודש יולי, הפך פתאום למציאות ישראלית. לצורך המרוץ התבקשה משטרת ישראל לסגור מאות קילומטרים של כבישים ראשיים לכל אורך הארץ, כאשר השיא היה עם סגירת כביש הערבה לטובת היום האחרון של הג׳ירו בארץ. בנוסף להיסטוריה של הבאת האירוע  היוקרתי לארץ, הוצג הישג נוסף, לראשונה הפעילה משטרת ישראל בלוני תצפית לאורך המסלול, כאשר התמונה מהם שודרה בזמן אמת לכל החמ״לים המשטרתיים בזמן אמת על גבי רשת סלולארית. יותר מכך, חלק ממפקדי משטרת התנועה עקבו אחרי המרוץ דרך התחברות לשידור וידאו חי בעזרת הטלפונים הניידים שלהם.

בלון SkyGuard1 בעל יכולת שהייה של שבועיים באוויר. צילום: RT

היכולת הזו התאפשרה תודות לשיתוף פעולה טכנולוגי בין שני גופים ותיקים בשוק, חברת בלוני התצפית  rt וחברת התקשורת ביפר. את ביפר כולנו מכירים מהעבר, עוד לפני פריצת  הטלפונים הסלולאריים ואחר כך המכשירים החכמים. עיתונאים, כוחות הצלה, פוליטיקאים ואנשי עסקים הסתמכו על מכשירי הביפר לצורך קבלת אינפורמציה בזמן אמת. מאז עברה ביפר טלטלה עיסקית , ולמעשה המציאה את עצמה מחדש בכל הקשור לסטרימינג – העברת נתונים על גבי הרשת הסלולארית. בביפר פיתחו שיטה חדשה להזרמת וידאו על גבי הרשת הסלולארית.  הטכנולוגיה –  IE-5000, מבוססת על טכנולוגית  SD WAN (Software-Defined Wide Area Network), המאפשרת העברת וידאו בשידור חי ובאיכות שידור גבוהה,  על גבי  רשתות ציבוריות זמינות כדוגמת רשת סלולרית. המכשיר מאפשר לשדר את הווידאו שמצולם מבלון התצפית בלייב לכל מקום בעולם, באופן מקודד,  בין אם למפקדים בשטח, ליושבים במפקדה, או אפילו ליושבים בארץ אחרת.

״עקבנו במשך כמה חודשים אחרי הטכנולוגיה הייחודית הזו שפיתחה ביפר״, אומר לניו טק רמי שמואלי, מנכ״ל rt. ״ הבנו שזו יכולה להיות תוספת משמעותית ליכולת שלנו להנגיש את המידע בזמן אמת לצרכנים. בדקנו במקביל גם טכנולוגיות נוספות והגענו למסקנה שזו הטכנולוגיה האמינה והבשלה מכולן.  מאחר והפתרון של ה IE-5000 מבוסס על רשת סלולארית, רצינו להבטיח שהזרמת הווידאו אפשרית, על גבי הפלטפורמה הסלולארית בלי הפרעות. חברות הסלולאר עוקבות ומנתחות כל העת את תעבורת הנתונים ברשת. ברגע שהן מזהות גורם שמנצל חלק גדול מרוחב הפס, הן מנתבות אותו החוצה  או מקטינות לו את אופן השימוש ,כדי שצרכנים אחרים לא ייפגעו. הניסוי הראשון שלנו היה בג׳ירו.  התמונה שיצאה ממקום מסוים , הומה אדם בתל אביב ,הייתה נקייה חלקה וללא הפרעות. בדרך כלל כולנו מכירים מה קורה לרשת סלולאר באירוע המוני , כמה היא איטית בכל הקשור לשיחות והודעות טקסט, כל שכן כשמדובר בקבצים כבדים. ניסינו את המערכת גם בפסטיבל המוני בארצות הברית, כדי לבחון רשתות בחו״ל וגם שם המערכת עבדה מצוין״.

הפתרון הטכנולוגי הייחודי של IE-5000 , מתבסס על פיצול התמונה לארבעה סיגנלים שונים, שכל אחד מהם תופס חלק קטן ברוחב הפס. כל הסיגנלים המכווצים לא מופיעים בנפרד כקובץ וידאו , ולכן תופסים משקל קטן. הם מגיעים יחד למפענח שנמצא בנקודת קצה, ורק שם רק מורכבת תמונת הווידאו. כלומר, המערכת מצליחה להתגבר על בעיית רוחב הפס , בכיווץ והמרה ייחודיים. מערכת  ה IE-5000 מורכבת על הבלון עצמו כחלק אינטגרלי של מערכות התצפית.

״למעשה, המערכת הזו מסוגלת להתלבש על כל רשת סלולארית אזרחית . היא עבדה בארץ עם כל ארבעת הרשתות הקיימות״, ממשיך שמואלי. ״אם בעבר שידור התמונה מבלון התצפית היה מקומי, לחמ״ל ליד או לקרון שליטה באזור הנצפה, הרי שעכשיו עם ה IE-5000 , אנחנו שולחים קוד הפעלה ללקוח,  הוא נכנס ליו טיוב עם שם משתמש שהוקצה לו, ויכול לעקוב אחרי האירוע מכל מקום בעולם.  בתנאי כמובן שיש לו חיבור  אינטרנט סלולארי או קווי״.

בביפר וב rt  כבר עובדים על הדור הבא של המערכת והוא אמור לכלול הפעלה מרחוק של המצלמה על הבלון. כלומר, משתמש מורשה יקבל קוד גישה להפעלת המצלמה, וכך יוכל לשלוט עליה מכל מקום בעולם. האפליקציה הזו נמצאת בימים אלה בשלבי פיתוח מתקדמים.  האתגר הטכנולוגי הוא לצמצם ככל הניתן את הdelay  בשידור התמונה, כך שהמפעיל יוכל להגיב כמעט בזמן אמת לכל אירוע.

בלון shyster 180 מערכת תצפית
טקטית. צילום: «
R

״הייחוד של ה IE-5000 בפיצול וכיווץ תמונת הווידאו ,מאפשר לנו ״להתלבש״ על כל רשת סלולארית שנמצא. האפשרות האופטימלית היא להשתמש בכל ערוץ ברשת סלולארית אחרת וכך אנחנו מבטיחים תמונה נקייה באיכות גבוהה״, מסכם שמואלי. ״ כל לקוח שהצגנו לו את המערכת, ביקש מיד לצרף את היכולת הזו לבלון התצפית, למרות שזה מייקר את המוצר והשירות. כמעט בכל סוגי האירועים : אירוע בטחוני מתגלגל, אירוע רב נפגעים או מבצע חילוץ והצלה, הן המפקדים בשטח והן המפקדים בחמ”ל ובמפקדה יוכלו להתחבר ולצפות בווידאו שמצולם מהבלון באותו הרגע. זה יאפשר ניהול טוב יותר של המשימה וקבלת החלטות מושכלת יותר״.

RT היא חברה ישראלית העוסקת בפיתוח, תכנון וייצור של בלוני תצפית למטרות מודיעין, אבטחה ותקשורת. החברה הוקמה בשנת 1996 על ידי רמי שמואלי, כחברה לייצור בלונים טכנולוגים ובלוני פרסום. בשנת 2004  פיתחה החברה את משפחת בלוני התצפית SkyStar והחלה למכור מערכות בלוני תצפית גם לצה”ל.בלוני התצפית מסוג  Skystarהן מערכות עצמאיות וקלות מאוד לשינוע, המתאימות הן למשימות צבאיות מגוונות והן למשימות אבטחה אזרחיות. בלוני התצפית של  RT  צברו עד היום יותר ממיליון וחצי שעות פעולה מבצעיות, והם פעילים כיום בישראל, קנדה, ארצות הברית, רוסיה, תאילנד, אפגניסטן, מקסיקו, קולומביה ומדינות באפריקה. בישראל, המערכות של חברת RT משמשות באופן תדיר בגבול עזה.

 

 

אמיר בר-שלום

תגובות סגורות