מעל ומתחת לרדאר

מעל ומתחת לרדאר

בתחילת חודש מארס האחרון הטיל נשיא רוסיה ולדימיר פוטין פצצה, מילולית כמובן… :  “הנשק המתקדם של רוסיה מבוסס על ההישגים הייחודיים של המדענים, המתכננים והמהנדסים שלנו. אחד מהם הוא יחידת אנרגיה גרעינית קטנה ועוצמתית, שאפשר להתקינה בטיל כמו הטיל החדש שלנו X-101 או טיל טומהוק האמריקאי – סוג דומה אבל עם טווח ארוך פי עשרות, בעצם טווח בלתי מוגבל. זהו טיל חמקן הטס בגובה נמוך עם ראש קרב גרעיני, עם טווח כמעט בלתי מוגבל, מסלול בלתי צפוי, ויכולת לעקוף גבולות יירוט. הוא בלתי מנוצח מול כל הגנת טילים או ההגנה האווירית שקיימת כיום  או צפויה בעתיד.”

הדברים הללו היכו את המערב בתדהמה. ארצות הברית ידעה שרוסיה מפתחת נשק שגא-קולי, כזה שיעמיד במבחן את מערכות היירוט המערביות, אבל אף אחד לא חשב שרוסיה כבר שם. אז נכון, יש המפקפקים באמינות דבריו של הנשיא הרוסי, וטוענים כי הוא הלך צעד אחד רחוק מידי בהכרזה המבצעית, אבל עדיין זו הוכחה שרוסיה נמצאת הרבה לפני ארצות הברית במרוץ ,אחרי הנשק המהיר בהיסטוריה. בהקשר הזה כולם מזכירים את מרוץ החלל שאותו ניצחה רוסיה במחצית השנייה של המאה הקודמת עם שיגור החללית ספוטניק 1. זו הסיבה שחיל האוויר האמריקני העניק לאחרונה לחברת לוקהיד מרטין תקציב של כמעט מיליארד דולר לפיתוח מואץ של טיל שגא קולי. בסקירה חודש מאי של משרד הביטחון נאמר כי מדובר בטיל לתקיפת קרקע ,קונבנציונאלי, שיטוס מהירות הגבוהה מ-5 מאך. חטיבת החלל של לוקהיד מרטין בהנטסוויל, אלבמה , אמורה להוביל  את הפרויקט שכולל:  תכן, פיתוח, הנדסה, אינטגרציה, ניסויים, תכנון לוגיסטי והתאמה למטוסים משגרים.

התוכנית קרויה- Hypersonic Conventional Strike Weapon.

דוברת של חיל האוויר האמריקני אן סטפנק ,הודיעה כי זו אחת משתי תכניות פיתוח שיוצאות בימים אלה לדרך. התכנית השנייה נקראת, Air Launched Rapid Response Weapon . בשתי התוכניות יחד מתכוון חיל האוויר להשקיע בשנת 2019, על פי בקשת התקציב שלו, 258 מיליון דולר.

נשק שגא-קולי X-51A Waverider מתחת לכנף מפציץ b-52 איור: US Air Force

על פי מומחים במערב שניתחו את ההכרזה הרוסית, ההערכה היא כי מדובר במנועים גרעיניים. שון גלאגר , כותב באתר arstechnica.com  כי גם ארצות הברית ניסתה בעבר לפתח מנועים גרעיניים לטילים אבל זנחה את הרעיון, משום שחשבה כי הם לא מעשיים.

לדבריו כפי שהובאו בסקירה של משרד הביטחון ,״ טיל שיוט המונע בכוח גרעיני הוא נשק המפר איזון  ושיגור טיל כזה לעבר ארה”ב לא יפעיל בהכרח את מערכות ההתרעה המוקדמת שלה בשל העובדה שנתיב הטיסה שלו הוא בלתי צפוי וארוך״.

הטיל החדש הוא למעשה נשק משוטט ארוך טווח. הוא ישוגר ימים או שבועות לפני ההתקפה המיועדת, ימנע מלעבור בשטחים שבהם הוא עלול להתגלות, ואז יגיע מכיוונים שאינם נתפסים ע”י ארה”ב ככאלה שמהם עלולה לבוא התקפה גרעינית, מכיוון דרום אמריקה או מהאוקיינוס הפאסיפי למשל.  גלאגר טוען במאמר שלו:  ״אם הטיל יעשה שימוש במערכת “ישירה” כמו SLAM (Supersonic Low Altitude Missile), הוא יוכל לנצל זמן זה לפליטת נשורת בכל מקום בו יטוס, בלי קשר למילוי משימתו בפועל או לא״. לכן לטענתו עדיין תקפה ההשקפה של  המתכננים הצבאים בשנות ה-60 של המאה הקודמת, שטיל שיוט גרעיני הוא נשק פרובוקטיבי שמתאים יותר למכה ראשונה מאשר להרתעה.מיותר לציין שבארצות הברית מביטים על היכולות הללו בחשש גדול.

ראש התכנית להגנת טילים האמריקנית , MDA – MISSLIE DEFENCE AGENCY, אמר לאחרונה בפורומים סגורים בפנטגון, כי הפיתוחים האחרונים ברוסיה וסין מחייבים את ארצות הברית לקחת ברצינות את איום הנשק ההיפר סוני ולהתכונן אליו. נוקב יותר היה סגן הרמטכ״ל האמריקני , הגנרל פול סלבה שאמר בתחילת השנה ״ איבדנו את היתרון הטכנולוגי שלנו בתחום הנשק ההיפר-סוני, אבל לא הפסדנו עדיין את המערכה לנשק היפר-סוני״

בוקסא – נשק היפר סוני והחשש האמריקני

מהירות היפר סונית היא מהירות של יותר מפי 5 ממהירות הקול, ( 5 מאך). בעוד שבארצות הברית נמצאים בשלבים ראשוניים בלבד של פיתוח, ההערכה  היא כי לא רק רוסיה הקדימה את ארצות הברית אלא גם סין. בשימוע בפני הקונגרס בחודש אפריל האחרון אמר תת מזכיר ההגנה מייקל גריפין כי להערכת הפנטגון מי שנמצא בקדמת הטכנולוגיה בעניין הזה היא דווקא סין. ״ממה שידוע לנו, סין נמצאת בשלבים מתקדמים של פיתוח (המונח שבו השתמש היה  – pretty mature system, א.ב.ש), מערכת לתקיפת מטרות נקודה בטווח של אלפי קילומטרים. עם מערכות ההתראה וההגנה שיש לנו היום, אין סיכוי שנראה את האיום הזה מגיע מבעוד מועד. לכן, אנחנו חייבים להיכנס מיד לתכנית פיתוח מואצת, שתדע להתמודד עם האיומים הללו מהקרקע, מהאוויר ומהים״. גריפין נחשב לסמן הימני בכל הקשור להתמודדות האמריקנית במרוץ החימוש החדש מול סין ורוסיה. המגזין defence news ציטט אמירה מאד חריפה שלו בכנס סגור בוושינגטון בחודש מרץ האחרון, ימים אחרי ההכרזה של הנשיא פוטין: ״האיום על ארצות הברית הוא נשק שגא קולי, ולזה צריך להפנות אליו משאבים עכשיו! אני נמצא בתפקיד הזה כדי לבחון מה יש לאויב העתידי ולדאוג שהוא תמיד יהיה אחרי ארצות הברית מבחינת יכולת וביצועים. מי שלא רואה זאת כך, אין לי זמן בשבילו…״.

 

אמיר בר-שלום

תגובות סגורות