תערוכת צה”ל שלנו – 70 שנות חדשנות

בחג הסוכות הזה נערכת תערוכה יוצאת דופן, ייחודית, מרגשת, מרתקת ויחידה במינה – העוסקת בצה”ל ובמשרד הבטחון מקום המדינה ועד ימינו אנו, בכל גווניו ורבדיו.
התערוכה אינטרקטיבית ומחולקת לכמה מתחמים – יבשה, אוויר, ים, ואף עוסקת במוח האנושי. במתחמי התערוכה יהיו סימולטורים, כלים צבאיים שונים – ג׳יפים, כלים משוריינים כבדים, סירות ועוד.

בכניסה לתערוכה, כל אורח יקבל חוגר אישי אינטראקיטיבי שילווה אותו לאורך התערוכה ויאפשר לו לצבור נקודות במתחמים השונים שעבר. בסוף התערוכה כל אחד יוכל לראות מה התפקיד הצה”לי המתאים לו ביותר, על פי הניקוד שצבר קודם לכן.

זאת ועוד: התערוכה הייחודית תאפשר לקהל המבקרים הרחב לקבל, בפעם הראשונה, הצצה מיוחדת לטכנולוגיות הכל כל מיוחדות, שהופכות את צה”ל לצבא העצמתי שהוא.
תערוכת ה-70 תנוצל גם לחשיפה של כלים מיוחדים וחדישים, שטרם נחשפו לאזרחי המדינה. ביניהן נמצא גם אחד הרובוטים שהיה בפיתוח תחום הרובוטיקה בצה”ל בפיקודו של סא”ל לאון אלטרץ’.

סא”ל לאון אלטרץ’ הוא ראש תחום רובוטיקה בחטיבה הטכנולוגית ליבשה, אשר אחראית על פיתוח אמצעי לחימה לזרוע היבשה. לאון עבר מספר תפקידים במהלך מסלולו הצבאי, שהחל ביחידת יפתח והמשיך עד לתפקידו כיום בחטיבה הטכנולוגית ליבשה באגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה.

אחד הרובוטים שנמצאים תחת מחלקת הפיתוח של לאון יחשף לראשונה לציבור הרחב בתערוכת ה-70 לצה”ל שתתקיים במהלך חול המועד סוכות בהיכל הטוטו בחולון. בראיון לאון מסביר על תחום הרובוטיקה החדש יחסית בצה”ל ועל הרובוט שיחשף לראשונה בתערוכת ה-70 לצה”ל שנפתחה ביום חמישי ה-20 לספטמבר.

ללאון מספר תחומי אחריות בפיקודו – ייצור הטכנולוגיות המתקדמות והחדישות ויישומן במערכות עצמאיות, הקמת תשתיות מחקר ופיתוח בתחום הרובוטיקה והרכבים האוטונומיים והאחריות כולה על תחום הרובוטיקה בצה”ל. “במסגרת העבודה היומיומית אנחנו עובדים צמוד ומתעסקים עם טכנולוגיות מתקדמות וחדישות”, לאון מסביר. “אחד הפרויקטים שלנו היא הזרוע שמוצגת בתערוכת ה-70 לצה”ל. באופן עקרוני זה רובוט מיוחד שמופעל באמצעות מערכת מיוחדת. הלוחם מרוחק כמה קילומטרים מהזירה בה נמצא הרובוט, הוא רואה את הזירה במציאות מדומה כאילו הוא נמצא בשטח. מדובר בפעילות אדם – מכונה מאוד מיוחדת, כל התנועות שהאדם מבצע מרחוק במציאות מדומה הרובוט מבצע בשטח”.
לרובוט החדש הרבה יתרונות: “דבר ראשון והכי חשוב, זה מאפשר להרחיק את החייל מזירת הקרב, מהסכנה. דבר שני אפשר לעשות הרבה מאוד פעילויות ככה, חייל שמפעיל רובוט יכול לעבור בין כמה רובוטים כשהכל מופעל בחלל אחד והוא עובר בין רובוטים, בין זירות קרב שונות”, אלטרץ’ אומר ומוסיף: “אפשר כמובן להפעיל את הרובוטים במיומנויות עליהן מוכשרים הלוחמים, מדובר במשהו שעד היום לא העזנו אפילו לחלום עליו”.
למרות שמדובר בפיתוח יוצא דופן, הרובוט עדיין לא בשימוש ובימים אלה נמצא בשלבי פיתוח מתקדמים ובעתיד הקרוב תהיה חלק חשוב ובלתי נפרד משדה הקרב. הטכנולוגיות של הזרוע הרובוטית הזו, כמו גם רובוטים רבים נוספים המפותחים בצה”ל, לקוחות מעולם המשחקים, משקפי תלת מימד, משקפי VR, טכנולוגיות שונות לזיהוי תזוזות גוף, ועד הסימולטורים שמדמים את הסביבה. “חוץ מהרובוט שהוא צבאי כל שאר הדברים והרעיונות לקוחים מהעולם האזרחי”, לאון מסביר.
המערכת שתוצג בתערוכת צה”ל מיועדת לסילוק פצצות, והשימוש בה מיועד בעיקר לחיל ההנדסה הקרבית בצה”ל, המתמחה בתחום הטיפול בפצצות, אך גם מחוץ לצבא יש עניין במערכת: משטרת ישראל מתעניינת במערכת ורוצה לאמץ חלקים ממנה לרובוטים השונים שבשימושה. “זו רק ההתחלה, בעתיד בטוח שיהיו עוד שימושים רבים ונוספים, לאן שהדמיון והצורך ייקחו אותנו”, לאון מספר.
תחום הרובוטיקה בצה”ל חדש מאוד יחסית, וקיים פחות מ-25 שנה, משנת 1994, אז נרכשו הרובוטים הראשונים, אבל התחום מתפתח מאוד בעשור האחרון באופן משמעותי, יחד עם הפיתוח המקביל בתחום האזרחי. לאון מוסיף: “חשוב להגיד שאנחנו נמצאים בכל הטכנולוגיות הכי חדישות בעולם, גם האזרחיות וגם הצבאיות, מדובר בתחום שצומח מיום ליום בקצב מהיר וזה כמובן משמש אותנו מצוין. הלחימה היום השתנתה ודורשת מאיתנו חידושים כאלו ואנחנו דואגים להשתמש בכל מחשבה יצירתית שעשויה לייעל את התהליכים.
בתערוכת ה-70 לצה”ל ומערכת הבטחון, החיילים שתחת פיקודו של סא”ל אלטרץ’, העוסקים יום – יום בפיתוח הרובוטים הללו יהיו המפעילים שלהם והם ידגימו לקהל הרחב את הפיתוחים המיוחדים עליהם הם עמלים לאורך כל השנה.
אתם מוזמנים להגיע לתערוכה שתהיה פתוחה לאורך כל ימי חול המועד סוכות וגם אחריו, לראות את הטכנולוגיות המיוחדות שפעלו ופועלות בצה”ל ב-70 השנים האחרונות ולחוות את הרובוטים המיוחדים – המהווים הצצה מזהירה, חד פעמית וייחודית לעתיד.

תגובות סגורות