חדשות היום

חמקנות סינית

במערב עוסקים לאחרונה רבות בשאלה האם סין בדרך לעוד מטוס חמקן מבצעי? בתחילת חודש אוקטובר האחרון פורסמו מספר צילומים חדשים של מטוס הJ-31  הסיני, שדומה במבנה החיצוני שלו כמעט לחלוטין ל   F-35האמריקני. המטוס הזה נשאר בגדר נעלם למערב, שכן בניגוד לאחיו הגדול, ה J-20  – חמקן סיני שאמור היה להיכנס לשירות מבצעי עד סוף השנה –  ה  J-31 כמעט לא נחשף. ההערכה היא כי ה J-31  נבנה גם הוא על בסיס הידע והתכניות שהעביר לסין מארצות הברית, איש העסקים סו בין , שנשפט לאחרונה לארבע שנים בכלא האמריקני. על פי כתב האישום  בין העביר לבייגין חלק ניכר מתכניות מבנה הגוף של ה F-35 , אחרי שהצליח להתחבר לשרתים של עובדים בפרויקט הסודי. בעזרת שני קציני ביון סינים, השלושה העתיקו את הקבצים הסודיים, העבירו אותם לחברת קש שהוקמה בקנדה, ומשם בדואר אלקטרוני, ישירות לסין. לגבי תכניות מטוס  ה F-22, האמריקנים עד היום לא בטוחים מה ואם דלף חומר כלשהוא, אבל ניתוח של תמונות ה J-20, מעלות חשד כי  גם בדגם הזה הצליחה סין לשים יד על תכניות אמריקניות מסווגות. ההערכה היא כי הJ-31  , ישתווה ביכולות התקיפה שלו,  לדגם המתקדם של ה F-15 Strike Eagle של חיל האוויר האמריקני או ל F/A-18 Super Hornet של ה navy. בסקירה נרחבת של יכולות הJ-31  , נכתב  בבלוג הביטחוני , the national interest,  כי לגבי יכולת החמקנות שלו קיימים עדיין מספר סימני שאלה. הניתוח התבסס על תושבות המנוע שלו שבנויות בצורה ״שוברת גוף״. כלומר, היא מגדילה משמעותית את חתימת המכ״מ של המטוס. הסינים מבחינתם משדרים עסקים כרגיל וטוענים כי ה j-31  אמור להשתוות בכל פרמטר ל F-35 ואולי אפילו לעלות עליו. מעניינת מאד בהקשר הזה ההתבטאות הנדירה בשנת 2014 של נשיא התעשייה האווירית הסינית – Aviation Industry Corporation of      China- AVIC,  שאמר: ״כאשר ה J-31  יהיה באוויר, הוא ללא ספק יוכל להפיל אתה F-35. בזה אתם יכולים להיות בטוחים״. כדי להגביר את ההרתעה כלפי ארצות הברית שלחה סין דגם מוקטן של המטוס לסלון האווירי בפריס 2017. מומחים שצפו בדגם דיברו על הדמיון הרב  ל f-35, למעט שני המנועים כמובן. ההערכה היא כי סין מנסה לייצא את המטוס הזה ולכן שלחה אותו לפריס ולא את החמקן המתקדם יותר ה j-20. איראן ופקיסטן הוזכרו כלקוחות פוטנציאליות של המטוס. אלא שבינתיים נראה כי סין לא קרובה כל כך ליכולת חמקנות מבצעית. על פי לוח הזמנים העדכני, חיל האוויר הסיני אמור היה להכריז על יכולת מבצעית של ה J-20 כבר במהלך אמצע השנה האחרונה . ההכרזה הזו על המקביל  ל F-22 האמריקני,  עדיין מתעכבת, מה שמעלה הרבה מאד סימני שאלה לגבי היכולת האמיתית  של המטוס.

f-35b ממריא אנכית מנושאת מטוסים. צילום: U.S. Marine Corps Photo by
Lance Cpl. Dana Beesley

כדי להבין את מירוץ החמקנות הסיני צריך לחזור יותר מעשור לאחור. המאמץ הסיני לבנות חמקנים החל למעשה כבר בתחילת המאה. מטרת העל של בייג׳ין הייתה להגיע בתוך עשור וחצי לעליונות צבאית באזור הפסיפי  ולאתגר בכך את הנוכחות האמריקנית באזור. את פרויקט החמקנות חילק משרד ההגנה הסיני  בין שתי חברות: Chengdu Aircraft Industry Group שבנתה את החמקן הדו מנועי J-20  ו Shenyang Aircraft Corporation שבנתה את הJ-31  . מעל שתי החברות הללו הציבה הממשלה את התאגיד הממשלתי לתעופה avic. בעוד ה j-20 מיועד לחיל האוויר הסיני, ה j-31 מוזכר לא אחת גם כמטוס שאמור להמריא ולנחות אנכית. מומחים שניתחו את הדגם שנראה בפריס ב 2017, מעריכים כי סין עדיין רחוקה  מבניית חמקן כזה, המקביל ל F-35 B של הצי האמריקני. הפרופסור לייל גולדשטיין, מה Naval War College בניופורט רוד איילנד, טוען כי סין לא ויתרה על בניית מטוס כזה, והיא למעשה בעיצומו של תהליך מתקדם של מחקר ופיתוח. לחיזוק הטענה שלו  מצטט גולדשטיין ראיון נרחב שפרסם בטאון חיל הים הסיני, עם טייס הניסוי הראשי של ברית המועצות לשעבר. ככל הידוע סין רכשה כבר בשנת 1994 מטוס Yak-141 STOVL מחיל האוויר הרוסי, במטרה ללמוד על היכולות שלו. בראיון, שהתפרסם בשנה שעברה ,תחת הכותרת : ״ההפתעה של ה f-35 b”, מספר אנדרי סיניצין כי המטוסים הללו , למרות המורכבות הרבה של הטסתם, הם העתיד. כאשר הוא נשאל על המטוס שנרכש בידי סין, אומר סניצין כי מניסיונו זהו מטוס בעל יכולות משופרות וניתן להתאים אותו בתוך זמן קצר לנחיתה והמראה מנושאות מטוסים. עבור הסינים היכולות הללו קריטיות, שכן לאחרונה דווח כי הם מתקשים באימוני הנחיתה וההמראה מנושאות המטוסים  שברשותם. על פי דיווח שלא אושר בידי בייג׳ין, באחד הניסויים שנערכו לאחרונה, התרסק אחד המטוסים בזמן הנחיתה והטייס נהרג. באמצע אוקטובר דווח כי שתי נושאות המטוסים הסיניות נראו במספנות בעיר דיליאן, כך שנראה שמבחינת הסינים לא המטוס ולא נושאת המטוסים יכנסו בקרוב לשירות מבצעי.

נושאות המטוסים הסיניות

מתברר שגם במימד הימי סין הצליחה להערים על המערב. הסיפור הזה מתחיל בנפילת ברית המועצות ב 1989. אוקראינה שזכתה לעצמאות,  מצאה עצמה עם נושאת מטוסים חדשה שהייתה אמורה לשרת את הצי הסובייטי. המדינה הצעירה לא כל כך ידעה מה עשות עם נושאת מטוסים חדשה, ובשנת 1998 היא נענתה להצעתו של איש עסקים סיני  שרכש אותה תמורת 30 מיליון דולר. לדבריו, הוא מתכוון להשיט אותה למזרח הרחוק ולהפוך אותה לקזינו צף. לצורך כך עברה נושאת המטוסים הריקה את מיצרי הבוספורוס בדרכה למספנות הסיניות בעיר דיליאן, בדרום מזרח סין. עשור אחר כך הכריזה סין כי לחיל הים שלה יש נושאת מטוסים ראשונה שנקראת , Liaoning. כיום נבנית במספנה בדיליאן נושאת מטוסים נוספת.

אמיר בר-שלום

תגובות סגורות