חדשות היום

רואה ואינו נראה – פיתוחים חדשים בהסוואה

בעוד עולם התעופה נמצא עמוק בתהליכי ייצור ופיתוח של טכנולוגיית חמקנות, עולם היבשה נמצא במימד הזה,  הרחק מאחור. כך לגבי כלים משוריינים וכך לגבי כוחות חי”ר. שניהם חשופים לחלוטין למכ”מ ואמצעי תצפית. אלא שיש מי שמבקש להדביק את הפער הזה, במיוחד בצבא האמריקני. בעוד כשנה אמור מרכז המחקר של ה ARMY –  Natick  להכריע במכרז בין שלוש חברות שאמורות לפתח את רשתות ההסוואה החדשות לכוחות המתמרנים. החברות: “סאאב ברקודה”  – מקונצרן סאאב השבדי, HDT Expeditionary Systems”” מארה”ב ו “פיברוטקס” מישראל,  קיבלו מימון לפתח רשתות הסוואה חדשניות אשר אמורות להקטין את החתימה הספקטראלית ( חתימת האור הנפלט מהאובייקט) בתחומי תדר שונים ובכך לשפר את שרידות החיילים בשדה הקרב. על פי הדרישה המבצעית של ה ARMY  , הרשתות החדשות אמורות להיות  בשלושה גוונים שונים למתארי לחימה מגוונים: כאלה המותאמות לאזור מיוער בצבע בהיר – כהה, רקע מושלג – אלפיניסטי ורקע מדברי – אורבאני.   כיום משתמש הצבא האמריקני ברשתות הסוואה שפותחו בשנות ה 80 המאוחרות ונכנסו לשירות מבצעי בתחילת שנות ה 90. עיקר ייעודן של הרשתות הללו היה הסוואה מפני לוונים ואמצעי תצפית שאינם אלקטרו אופטים. כיום עם התפתחות אמצעי התצפית המוטסים על גבי מל”טים, רחפנים ומטוסים והטכנולוגיה החדשה של מערכות המכ”מ , הרשתות הנוכחיות הפכו לבלתי יעילות.

“בפרויקט ULCANS, – Ultra-Lightweight Camouflage Net System אנחנו רוצים לצייד את הכוחות המתמרנים במקסימום יכולות ההסוואה מתקדמות שיבטיחו את שרידות הכוח והכלים”, אומר קולונל פרנק מור, מטעם ה ARMY. התכנון כרגע הוא לבחון את ההצעות עד לסוף השנה , ואז להתחיל תהליך הצטיידות מואץ . שווי הפרויקט עומד על 480 מיליון דולרים. “אנחנו מתכוונים להיכנס לסדרת ניסויים מואצת במתארי לחימה שונים , מול מערכות שונות , ואז להכריז על הזוכה מהר ככל הניתן”, אומר ג’ון ויג’אטו, ממנהלת הפרויקט.

תמונה: כוח תצפית של ה ARMY בתרגיל הסתוואות
צילום: US ARMY, Photo BY: Grant Matthes

מתברר שגם האקדמיה עוסקת לא מעט במחקר ופיתוח של אמצעי הסוואה. בלקט הטכנולוגי של משרד הביטחון, הוצג מחקר מתקדם של אוניברסיטת ויסקונסין – מדיסון, ובו הצליחו מדענים ליצור יריעה דקיקה הבולמת את חתימת החום של גופים. היריעה בעובי של פחות ממילימטר, יכולה, על פי הפרסום, לא רק לחסום את פליטת החום, אלא גם לשבש את עוצמתו, ובכך “לשדר החוצה”, נתונים מלאכותיים שיוצרים חתימה תרמית מזויפת. בסדרת הניסויים, הצליחה היריעה לבלום עד 94% מסך קרינת החום של הגופים שנעטפו, כולל של בני אדם. היריעה מבוססת על חומר המוכנה ” סיליקון שחור” – חומר המורכב ממיליוני ננו חוטי סיליקון אנכיים. כיום משתמשים בחומר הזה להגדלת הניצולת האנרגטית של פאנלים סולאריים. בפיתוח של אוניברסיטת ויסקונסין,  הצליחו החוקרים להראות ששינוי בחומר הפועל בדרך כלל  על אור נראה, יכול להביא לבליעה של קרינה בתחום התת אדום.

“לצורך כך השתמשו החוקרים  בחלקיקי כסף כדי לעצב ננו-חוטי סיליקון גבוהים מהרגיל. החוטים החדשים, מחוברים למשטח גמיש ובו תעלות אוויר העוזרות לשחרור החום שנלכד, וכך מושגת פעולה ממושכת יותר של ההתקן”, נכתב בפרסום. לגבי היכולת של יצירת חתימה תרמית מזויפת, מתברר שהמדענים  הצליחו בעזרת הוספת  חימום אלקטרוני,  ליצור עיוות תמונה בצילום של מצלמה תרמית. כלומר, התמונה שהתקבלה לאחר החימום האלקטרוני נראתה שונה  לגמרי מהאובייקט האמיתי. לדברי אחד החוקרים, “אפשר למשל לגרום לטנק להיראות כמו מעקה בטיחות שבצד הדרך”.

עוד התברר שאחד היתרונות המשמעותיים של הפיתוח   הוא משקלו. “כשאנחנו מדברים על כוחות מתמרנים ובמיוחד חיילי חי”ר, למשקל הציוד יש משמעות”, סיפר הונגורי ג’יאנג, המדען הראשי של הפרוייקט לאתר   NEW ATLAS . “עצם העובדה שפיתחנו יריעה קלה, היא נתון משמעותי להמשך. כיום אמצעי השיבוש התרמיים מסורבלים מאד ואינם מתאימים לצרכי כוח רגלי מתמרן”.

פיתוח מעניין נוסף של “היעלמות” הוצג לאחרונה על ידי המכון למחקר מדעי של קנדה. בשונה מהמחקר של אוניברסיטת ויסקונסין מדיסון, הפיתוח הקנדי מבוסס על שינוי של אורכי גלי האור הנפלטים מאובייקט. הפיתוח מכונה גלימת היעלמות – invisibility cloaking  ועל פי החוקרים הוא יוכל בעתיד להעלים עצמים תלת ממדיים. “גלימת היעלמות ספקטראלית, מתוכננת להעלמה מוחלטת של אובייקטים המוארים באור בתחום רחב של אורכי גל ולאו דווקא בגוון מסוים. פעולתו מבוססת על העברה סלקטיבית של אנרגיה מגווני אור מסוימים לגוונים אחרים”, נכתב בדיווח של משרד הביטחון. למרות שהפיתוח הזה נמצא עדיין בשלבים הראשונים, נראה כי הוא יותאם יותר לכלי רכב קלים וכלים משוריינים ופחות לכוחות חי”ר מתמרנים.

פיברוטקס

חברת פיברוטקס מייצרת כבר 50 שנה מוצרי טקסטיל לשוק הביטחוני. בתערוכת “יורוסאטורי” האחרונה בפריס, הציגה החברה ערכת הסוואה מולטי ספקטראלית -רב תכליתית. הערכה בשם SOPHIA שוקלת 15 ק”ג בלבד והיא מתאימה לשטח מיוער- ירוק ולשטח מדברי – צהוב. היא מיועדת להסוואה של עצמים בגדלים שונים,  מחייל בודד כולל ציוד אישי ועד לכלי רכב או רק”מ קטן.   ה  SOPHIA  עמידה בפני שריפה ודוחה מים, כך שגשם לא משבש את יכולת התצפית ממנה החוצה. פיברוטקס היא גם יצרנית הביגוד המבצעי של היחידה ללוחמה בטרור של ישראל.  את האוברול המסורתי שלבשו לוחמי הימ”מ בעבר, החליפו בגדים ייעודיים המיוצרים מבד נושם, עם מגן ברכיים מובנה. חלק מהבגדים נתפרים במיוחד לבעלי תפקידים ייעודיים, כמו למשל צלפים או כוחות פורצים.

אמיר בר-שלום

תגובות סגורות