איום הרחפנים: סכנה שלא חשבתם עליה

עולם הרחפנים הפך נגיש לכל מבקש והטכנולוגיה הפכה כלים אלו לקלים מאוד לתפעול וכפלטפורמה זמינה לשימושים שונים. רחפנים מהווים איום אמיתי כאשר השימוש בהם הינו למטרות זדוניות: טרור או תקיפה של נכסים קריטיים או תשתיות לאומיות ופרטיות. רחפנים עשויים לגרום נזק ואף פגיעה בחיי אדם כאשר לא מבוצע איתם שימוש זהיר, מבוקר או כחוק. חברת SKYLOCK , מקבוצת אבנון פיתחה מערכת ייחודית, אשר ביכולתה להתמודד עם הסכנה שהביאה אתה ההתקדמות הטכנולוגית.

לפני כחודש סיכל שירות בתי הסוהר ניסיון הברחה מקורי במיוחד באמצעות רחפן שנועד היה לנחות מעל חומות כלא נפחא ולהעביר טלפונים ניידים היישר לידיהם של אסירים ביטחוניים. זו היא דוגמא מעניינת כיצד רחפנים צוברים פופולריות מוגברת בקרב עבריינים. עד היום התרחשו ניסיונות הברחה רבים באמצעות רחפן לבתי כלא שונים בעולם, החל בטלפונים ניידים, דרך סמים וחומרים פורנוגרפיים וכלה בכסף ונשק.

אסף לבוביץ, מנהל פיתוח מוצר, בחברת ,SKYLOCK  מקבוצת אבנון מספר כי: “טכנולוגיית הרחפנים מתקדמת ומתפתחת בצעדי ענק. רחפן פשוט המוצע למכירה ברשת ואפילו בחנויות צעצועים, מסוגל לשאת משקל של עד כ- 5 קילו ואף ניתן למצוא תוספים לרחפנים המסייעים בנשיאת המשקל. עם התפתחות הרחפנים, במיוחד שיפור היכולת לשאת משקלים יותר ויותר גדולים, שיפור היכולת לשהות באוויר לזמן ארוך, יכולות צילום באיכות גבוה וביסוס יכולת הקלטה החלו לזהות  גורמי טרור ופלילים שונים את הפוטנציאל המסוכן ברחפנים, ולכן השימוש בהם גובר”.

כמובן שאיום הרחפנים לא קיים רק בבתי כלא בארץ ובעולם, עם הזמן התפתחו המון שימושים ברחפנים העלולים לסכן ולאיים על חיי אדם. ראשית, ארגוני טרור אשר עושים שימוש ברחפנים בעיקר לטובת איסוף מודיעין, משימות תודעה ותעמולה נגד ישראל או להאדרת כוחותיהם. המעבר משימושים אלה לפיגועים או לשאת על הרחפנים חומר נפץ או כימי קרוב ויכול להוות איום אסטרטגי גדול. איום חמור נוסף הוא איום על אבטחת אישים-  כל רחפן פשוט אשר מופעל מרחוק, יכול לאיים על אישים חשובים ברחבי העולם, גם אם הם מלווים במספר שומרי ראש. שני מקרים הזכורים במיוחד: מקרה, בו פעילים החדירו רחפן לשטח סטרילי בו נאמה קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, הרחפן הגיע וצילם אותה ממרחק אפס, כשהמאבטחים נותרו המומים ואובדי עצות. במקרה נוסף, (שהתרחש  באוגוסט האחרון), בו נשיא ונצואלה, ניקולס מאדורו, ניצל מניסיון התנקשות באמצעות רחפני נפץ  האירוע התרחש באמצע נאומו באירוע לציון יום השנה ה-81 למשמר הלאומי של המדינה. מאדורו ושאר חברי הממשלה שנכחו בטקס הצליחו להימלט ללא פגע.

איום נוסף, אותו ניתן לציין הוא תשתיות אנרגיה ותחנות כוח ההופכות להיות יותר ויותר מאוימות. לאחרונה פורסם ביוטיוב סרטון בו פעילים של גרינפיס, העלו לאוויר רחפן אשר לובש חליפה של סופרמן וריסקו אותו על תחנת כוח בצרפת. וזאת במטרה להמחיש את סכנת הפגיעה הפוטנציאלית  בתשתיות קריטיות.

כל אלו מצטרפים, לסכנת הריגול התעשייתי והעסקי אשר יכול להתבצע בקלות על ידי העלאת רחפן עם יכולת הקלטה של קול. כמובן ששימוש לא אחראי ברחפנים יכול גם הוא להוביל לאסון ענקי, לדוגמא הטסת רחפנים בסמוך לשדות תעופה- מספיק שרחפן יתנגש או ייכנס במנוע של מטוס, והוא יכול להתרסק. לדוגמא- בשנה שעברה ארעה תקרית חמורה בנתב”ג, באמצע הלילה (שעת המראות ונחיתות מרובות) חדר רחפן לשטח האווירי בנתב”ג. בעקבות כניסת הרחפן, שדה התעופה נסגר באופן חריג להמראות ונחיתות למשך רבע שעה. תקרת נוספה שארעה רק לפני כמה שבועות, בה דווח בחדשות כי מסוק ריסוס בפתח תקווה התרסק כיוון  שנכנס לו רחפן למנוע, במזל לא נגרם אסון גדול.

השאלה הנשאלת היא – כיצד ניתן להתגונן בפני איום הרחפנים. חברות רבות מנסות להתמודד עם האתגר שבפיתוח מערכות נגד רחפנים. רבות ממערכות אלה הינן פאסיביות, אחרות מציעות רק מערכות מכ”ם בעלות יכולות כיסוי של מרחב מוגבל. המשמעות היא שעבור אתרים גדולים, לדוגמא: שדות תעופה, נדרשות מספר מערכות לצורך השגת כיסוי היקפי מלא וטווח גילוי הרלוונטי להתמודדות עם האיום. משמעות נוספת היא שלעיתים ביצועי המערכת המוצעת הינם מעבר לצרכי הלקוח ועלותה בהתאם, כגון: אצטדיונים או מוצבים צבאיים.

אחת המערכות האפקטיביות ביותר, שייכת לחברת SKYLOCK מקבוצת אבנון. עוד מוסיף לבוביץ: “אבנון היא קבוצת HLS, חברת SKYLOCK    הוקמה בתוך הקבוצה, על מנת לתת מענה ייעודי לאיום הרחפנים ופיתחה מערכת ייחודית ורב שכבתית.  SKYLOCK  מספקת כיפת הגנה אבסולוטית לרחפן בודד ולאיום להקות רחפנים שגם הולך וגובר. המערכת יודעת לאתר את הרחפן בטווחים גדולים של עד כ- 7-8 ק”מ להעביר את המידע, לספק את הנתונים למפעיל ולמנהלי הביטחון, לשבש את הקשר של הרחפן עם המפעיל שלו ואז או להחזיר על לעקבותיו או להנחית אותו במקום כדי להמשיך ולשמור על אזור סטרילי או אף להשמיד את הרחפן. בנוסף, בעזרת המערכת אפשר לנפק דוחות על התנהלות עבר וכיווני הגעה של איומים. מה שמאפשר להיערך ולחסוך עלויות בביטחון בהמשך. ככל שהטכנולוגיה מתפתחת, כך גדלה גם תפוצתם של הרחפנים והסכנה שמגיעה יחד איתם גוברת. היתרון של חברת SKYLOCK   הוא שהחברה ממשיכה כל הזמן להתחדש ולפתח את היכולות הטכנולוגיות שלה. שוק הצרכנים אשר זקוק למערכות הנוגדות רחפנים הולך וגדל כל הזמן, מאנשים פרטיים המעוניינים לשמור על פרטיותם במרחב האישי ועד שמירה על אזורים ציבוריים כמו תחנות כוח ומפעלי תעשייה. חברת SKYLOCK ממשיכה בפיתוח יכולות נוספות וחדשניות בתחום. יכולות אלו ירחיבו את שוק הצרכנים שעשויים למצוא ב- SKYLOCK פתרון לאיום אשר איתו הוא צפוי להידרש להתמודד”.

 

 

אסף ליבוביץ- מנהל פיתוח מוצר בחברת SKYLOCK מקבוצת אבנון

תגובות סגורות