Software Defined Access – פתרון חדש, פתוח ופשוט לניהול גישת משתמשים ברשתות ארגוניות מורכבות

העולם בו אנו חיים עובר מהפכה דיגיטלית משמעותית, כאשר כל פעולה, עסקית או חברתית, יכולה להתבצע מכל מקום, בכל זמן ומכל מכשיר, נייד או נייח – המשתמשים מצפים לחוויית משתמש זהה במעבר בין מכשיר למכשיר ברשת הביתית או האירגונית. המהפכה הדיגיטלית הופכת מאתגרת במיוחד כאשר יותר ויותר רכיבים הופכים לחכמים ומחוברים לרשת האינטרנט (Internet Of Things) והרשתות הופכות מבוזרות ומורכבות יותר.

ארגונים רבים אימצו בשנים האחרונות את מדיניות ה-Bring-Your-Own-Device (BYOD) ואין שום סימן שזה הולך להשתנות בקרוב. למרות חששות לגבי הפרות אבטחה, מדיניות פנימית, ניהול מכשירים ועוד שורה של סיבוכים פוטנציאליים, עסקים וארגונים מוצאים שהיתרונות שבחיבור מכשירים אישיים עולים על החסרונות, וכי פרודוקטיביות העובד גדולה יותר בזכות השימוש במכשירו האישי במסגרת העבודה.

כדי לנהל את המגמות הללו ביעילות, מבלי להגדיל את מספר מהנדסי ה- IT בארגון ומבלי להתפשר על רמת אבטחת המידע ברשת, על מנהלי מערכות המידע בארגונים לאמץ פתרונות מבוססי תכנה (Software Defined), שבאמצעותם ניתן לנהל ולתפעל בצורה פשוטה ויעילה מערכי תקשורת כמארג אחד ולא בשיטת ניהול פרטני של התקנים בודדים או טכנולוגיות נפרדות.

תמונה 1: היתרונות
של רשתות מודרניות
מבוססות Software
.defined
צילום: Plixerweb

Software Defined כמנוף לצמיחה העסקית

תיכנות הרשת הינו גורם קריטי לצמיחה העסקית. השיטות המסורתיות של ניהול התקנים או מערכות בצורה פרטנית וידנית לא יעמדו בקצב הדרישות של משתמשי הרשתות ובקצב גדילתן. היחס של “התקן רשת למהנדס IT” עולה בצורה חדה בשנים האחרונות. אם העלייה הזו תמשיך, המהנדסים ישקיעו את מירב זמנם בפעולות תפעוליות פשוטות ותקציב ה-IT ירקיע שחקים. אוטומציה של תהליכים אלו היא אחת הדרכים היעילות ביותר שבהן מערך ה- IT הארגוני יכול להילחם בעלויות הנגרמות מצמיחה מהירה, ללא העמסת יתר על המהנדסים.

“המשתמש הפשוט” כיום כבר לא כל כך פשוט. חדשנות ושינויים במגמות הטכנולוגיות הם שמנחים אותו. כך יוצא שהדרישות והצרכים שלו כבר לא כל כך פשוטים ליישום ולעתים מהווים סכנה אבטחתית לארגון כולו. המשתמש מצפה לקבלת חווית שירות נאותה בכל מקום ומכל מכשיר מחד ומאידך, המנמ”ר המנהל את תשתיות ה-IT בארגון דורש תשתית בעלת פשטות תפעולית, זמינות גבוהה, וכזו שתאפשר צמיחה לארגון, כל זאת ללא הגדלה  של ההוצאות תפעוליות.

פתרון חדש, פתוח ופשוט לרשת הארגונית

עד לא מזמן פתרונות ה- Software Defined פותחו בעיקר לסביבות ה- Data Center והתמקדו בעיקר בתשתית המחשוב (SDDC- Software Defined Data Center) ובתשתית התקשורת (SDN- Software Defined Network) ולעיתים גם בשילוב ביניהן. בשנה האחרונה הוצג פתרון ה- Software Defined לסביבת הקמפוס- SD-Access. זהו פתרון פתוח ופשוט המורכב ממספר רכיבים, משלב בין כל שכבות הרשת ואבטחת המידע ומבצע אוטומציה לתהליכים מורכבים.

הצורך בפתרון Software Defined לסביבת הקמפוס נוצר עם הפיכת רשתות אלו לגדולות ומורכבות יותר. אם בתחילה רשתות אלו החלו כרשתות שטוחות ללא תכונות מתקדמות, עם השנים הן התרחבו והפכו להיות משמעותיות וקריטיות יותר בחשיבותן. נתון זה גרם להוספת תכונות מתקדמות כגון: שרידות ואמינות גבוהות, יכולת התרחבות קלה ומהירה, ניידות של משתמשים, אבטחת מידע, ניהול שינויים חכם, אוטומציה, ניהול מרכזי ועוד.

תמונה 2: מסגרת
עבודה/גישת עבודה
Framework( ( של
רשתות – Software
defined מבוססות בקר.
צילום: sdxcentral

SD-Access הינו פתרון מבוסס בקר, Controller)) ,שמהווה נקודת שליטה מרכזית על רשת הקמפוס הארגוני לתקשורת אלחוטית וחוטית כ- Fabric מאוחד. מדובר על פלטפורמה פתוחה הניתנת להרחבה לצורך ייעול תהליכי ה-IT וחדשנות עסקית גדולה יותר על ידי שימוש בממשקים אפליקטיביים כגון API’s (Application Programming Interface).

אבטחת המידע בקמפוס הינה חלק אינטגרלי בפתרון זה, אשר מעניקה גישה מאובטחת לרשת (עם שימוש ב- 802.1x) וחלוקת הרשת לקבוצות עבודה עפ”י הצרכים העסקיים של הארגון (micro segmentation). למעשה, המערכת לוקחת את המידע של החוקה שנקבעה מראש ומתרגמת אותו להגדרות שייושמו בהתקני התקשורת השונים. החוקה מבוססת user identity (על ידי התממשקות ל- Active Directory הארגוני) ולא לפי שיטות מסורתיות כגון שימוש בכתובות IP ולכן גם לא נדרשת התערבות מהנדס ה- IT בעת ניידות משתמשים.

כדי לייעל את שיטות העבודה הקיימות כיום, המערכת מציעה יכולות אוטומציה מלאות, הן בפן של הגדרת הרשת והן בפן של ניהול השינויים, כל זאת עם מערכת אנליטיקה נבונה האוספת נתוני טלמטריה מכל מקום ברשת, מערכת התראות על בעיות ברשת, באפליקציה או בהתקן והנחיות לדרכי פתרון. בעזרת ה-SD Access יישומים, שירותים ומשתמשים מקבלים עדיפות על סמך יעדים עסקיים תוך שימוש בחוקה ובמנגנוני אבטחת מידע מתקדמים.

פתרון ה- SD-Access לוקח את כל האספקטים של רשת הקמפוס הארגונית – ניהול, תפעול, בקרת שינויים, אבטחת גישה לרשת וטלמטריה ומכניס אותם תחת קורת גג אחת –  הבקר המרכזי. בכך הוא מאפשר לארגון לפעול בסביבה המעודדת חדשנות עסקית, תוך הפקת תובנות מתפקוד הרשת ושיפור מתמיד של חווית הלקוח. פתרון זה גם מפחית את העלויות ואת מורכבות התפעול על-ידי שימוש ביכולות אוטומציה ותיכנות ועוזר להגן על נכסי הארגון בעזרת שימוש בארכיטקטורה מאובטחת.

 

 

 

 

 

 

 

תומר יחזקאל ואורן לוגסי, מהנדסים ומובילי תחום Software Defined Access , בינת תקשורת מחשבים

תגובות סגורות