תחזיות למגמות הבולטות בתחום הרשתות ב- 2019 עם תחילתו של דור 5

לצד הכרזות על סמארטפונים חדשים ויישומים מעניינים נראה שכולם דיברו בתערוכת המובייל MWC בברצלונה על ה-5G , הדור החמישי. עם תחילתה של 2019, מרגישים את הגידול בהייפ סביב דור 5 ובמקביל את המשך צמיחתו של תחום ה- IoT. שני אלו קשורים אלו באלו. אז איך 5G וה-IoT יתפתחו השנה? להלן כמה מגמות בולטות לעידן הדור החמישי:

השימוש הראשון של רשתות 5G

השנה אנו צפויים לראות את רשתות דור 5 האופרטיביות הראשונות, אשר תהיינה זמינות באזורים מסוימים בעולם. כניסת דור 5 מהווה הזדמנות עבור ספקיות שירותי התקשורת לבחון את הצרכים, לבחור את האסטרטגיה הנכונה עבורן ולהבין מה עובד טוב ונכון עבור הלקוחות שלהם בהתבסס על הלקחים שנלקחו בפריסות קודמות. עם זאת, היא לא צפויה להחליף מיידית את רשתות דור 3 ודור 4. כפי שהיה בעבר, כשהוכנסו לשימוש רשתות חדשות כדוגמת דור 3 ודור 4, הרשת החדשה של דור 5 תצטרך לפעול במקביל לרשתות הקיימות על מנת לתמוך בכל מגוון המנויים. עד אז, עדיין לא ברור לחלוטין מה באמת תהיה המשמעות של דור 5 ועד כמה נשלם על כך בנוסף.

התפתחות רשתות הגישה האלחוטיות (RAN)

רשתות הגישה האלחוטיות (Radio Access Networks) ממשיכות להתפתח. מגמה זו מובילה לאפשרויות פריסה גמישות יותר. שיטות תמיכה קשורות תהיינה מבוססות על Software Defined Networks (SDN), או כפי שחלק קוראים לכך רשתות בנהיגה עצמית, עם שימוש בתמהיל של פונקציות רשתות וירטואליות (Virtualized Network Functions). אבולוציה זו של חומרת לגאסי המשולבת בפונקציות מוגדרות תוכנה, מסייעת להמשך השינויים בארכיטקטורת הרשת.

ברוב המקרים הארכיטקטורה מתמקדת באיזון של שני דברים: ראשית, כיצד לנצל בצורה הטובה ביותר את הפלטפורמות הנפוצות ביותר כדי לסייע בהפחתת עלויות הפריסה הכוללת הכפופה לטכנולוגיה החדשה ושנית, בחירת חומרה חדשה ומהירה יותר.

התפתחות השימוש ברשתות

יותר ויותר חומרות יצטרכו להתמודד עם האימוץ המהיר של SDN ו-VNF. תהליך זה יוביל להתקדמות מהירה יותר של חידושי הרשת שתדרוש יותר רכיבי תוכנה. המשך המחזוריות הזו והמעבר לפריסה מהירה יותר ישרתו את הצורך ההולך והגובר ב-DevOps. צפו לשמוע יותר ויותר על אינטגרציה רציפה- מושגים אשר זכו לתשומת לב בפיתוח ענן.

הגידול במורכבות של הקמת הרשת יביא לצמיחת ה-“תקורה התפעולית” לפני שיחל שלב של פישוט הרשתות. אם המורכבות התפעולית לא תנוהל באמצעות יכולות ריפוי עצמי של הרשת ושימוש באינטליגנציה, עלולה להתעכב קליטת הרשת החדש כיוון שהאבולוציה של תפעול הרשת חשובה ממש כמו הרשת עצמה.

הווירטואליזציה ממשיכה להתפתח

בשנה שעברה ראיתי כי ספקיות שירותי תקשורת רבות משקיעות יותר משאבים על מנת לעבור מ”ברזל ישן” לסביבות וירטואליות גמישות יותר במהירות רבה יותר. השינוי הוא חלק מתנועה גדולה יותר הקשורה לביזור, המורכבת מפריסה של מערכות קטנות יותר אך בעלות יכולות טובות יותר להתמודדות עם התנועה הגוברת והצומחת.

לא מדובר בטרנד חדש משום שהיקפי התעבורה ברשת ממשיכים לגדול ללא התייחסות לסוג ה- Carrier התומך ברשת. הצמיחה בהיקפים ממשיכה עוד ועוד כל עוד מכשירים הופכים להיות זמינים. זה הופך להיות הבסיס של אינטרנט של הדברים (IoT).

רשת דור 5 ממשיכה לגדול החוצה

ככל שמתקדמים יותר אל תוך שנת 2019, יותר ויותר מנויים יוכלו לראות כיצד רשת דור חמש הופכת מנושא שיחה לרשת פועלת התומכת בכמות מוגבלת של לקוחות. מנויי סלולר יצטרכו להתקדם למכשירי סלולר חדשים. העבודה שנעשתה על ידי יצרני RAN ו-RF עוברת מאב טיפוס למוצרים מסחריים שמכירתם הולכת וגדלה. רשת דור 5 מובילה לצמיחה בכל חלקי הרשת, במקביל לביזור המרכיבים של התשתיות. הביזור כופה פשרה בין חומרה בעלת ביצועים גבוהים לבין שימוש בפתרונות תוכנה מוגדרים (Software Defined).

הרדיו ספקטרום ותקנות ממשלתיות

שיחות בנושא ספקטרום תדרי הרדיו וכיצד ייעודי תדרים ימשיכו להיות תחת תקנות ממשלתיות. Wi-Fi וקישוריות בין רשתות ציבוריות ופרטיות ימשיכו לשפר את כיסוי קליטת הרשת. יהיה מעניין לצפות בהתפתחות המתרחשת בעולם כיסוי רשתות ניידות אלחוטיות. טופולוגית הפריסה של דור 5 תילחם על מנת לכסות את רוב האוכלוסיות. הרווח הגדול ביותר יהיה באזורים כפריים.

גידול המנויים בהאטה, התקנים המחוברים בצמיחה

מספר המנויים לא יעלה ממש כמו בשנים האחרונות. כמות האנשים המחוברים הגיעה לשיא של כל הזמנים למרות שספירת ההתקנים המחוברים תגדל בקצב מהיר יותר עם התרחבות ה-IOT.

מאת יולי יאביץ, מהנדס מכירות
אזורי בכיר לאזור ישראל ומזרח אירופה,
חברת A10 Networks . צילום: אלישר

גדילה בתדירות וגודל מתקפות DDoS

עם הגידול בפריסת יישומי IOT, גדלה התדירות של מתקפות DDoS והיקפן. יותר ויותר התקנים עוברים לאונליין ומפעילים יותר לחץ על ספקי השירות כדי להגדיל את יכולתם להילחם במתקפות DDoS.

מיקרו עננים ניידים וקונטיינרים

ארגונים מחפשים אחר פיתוח של מרכזי נתונים קטנים בענן הממוקמים בנקודות הקצה של האינטרנט, הידוע גם בשם cloudlets או מיקרו-עננים ניידים. מודל ה”קצה” הוא הרחבה של תשתית ענן קיימת אשר תשפר את ההשהייה (Latency ) של השירותים עבור מכשירי סלולר. דור 5 יוצר דרישה לפרוק שירותים עתירי משאבים לרשת קצה. הפריסות יצטרכו להתבצע באופן זריז מאוד כך שהם יוכלו להצטייד במהירות ולהסתגל לשוק המשתנה במהירות. זאת הסיבה שהם יהיו מבוססי אריכטקטורת קונטיינרים.

ככל שדגם הרשת מתפתח, כך גם ההזדמנויות לחדשנות ואיומים מפני פגיעה. 2019 מבטיחה להיות עוד שנה מרתקת בעולם הרשת.

מאת יולי יאביץ, מהנדס מכירות אזורי בכיר לאזור ישראל ומזרח אירופה, חברת A10 Network

תגובות סגורות