חדשות היום

חישוב מסלול מחדש

נהגי המוניות במוסקבה לא הבינו מה קורה. מערכות הניווט שלהם החלו לשלוח אותם למקומות מרוחקים ולא ברורים, למרות שיעד הנסיעה הוזן כשורה. לעיתים הנהגים אפילו הכירו את הכתובת, וביקשו למצוא את הדרך המהירה ביותר אליה. בפועל הם נשלחו לכתובות מרוחקות קילומטרים אחדים מהיעד המקורי. ככל שהתופעה החלה להתרחב, כך גברה הסקרנות. התברר שהשיבוש אירע בכל פעם שהמוניות התקרבו לקרמלין או לאחד ממוסדות השלטון. על אירועים דומים דיווחו  גם נהגי מוניות בסנט פטרסבורג. בדרך הקשה הבינו נהגי המוניות את המציאות שאף אחד לא מודה בה, בכל פעם שהנשיא פוטין נמצא בתנועה, מופעלת פעולת שיבוש מסיבית על תקשורת לווייני הניווט – GPS. בתחילת חודש אפריל האחרון הקדיש אתר החשדות העצמאי, THE MOSCOW TIMES  כתבה נרחבת לתופעה, כשהוא קושר אותה במפורש, לאמצעי ההגנה שננקטים בכל הקשור לאבטחת הנשיא. בכתבה מצוטט דוח מיוחד שכתב גוף מחקר  אמריקני בשם C4ADS המתמחה בבחינת פעילות סייבר ומיסוך אלקטרוני. על פי הדוח, רוסיה מחזיקה בטכנולוגיה מתקדמת לשיבוש ניווט לווייני ואותות, עד כדי יצירת תמונת מסך מזויפת למשתמש. הנתון המספרי המדהים שעולה מהדו״ח, הוא כי בין פברואר 2016 לנובמבר 2018, הפעילה רוסיה קרוב ל 10,000 מבצעי שיבוש אותות GPS.  הפעולות הללו זוהו בעיקר בסוריה, חצי האי קרים ובתוך רוסיה עצמה, באזורים שאחר כך התברר שפוטין שהה בהם.

לווין GPS צבאי מוכן לשיגור מקייפ
קאנאוורל , פלורידה
צילום: United Launch Alliance
courtesy photo

״שיבוש אותות GPS הן בהחלט איום משמעותי, שצבא מודרני נאלץ להתמודד איתו ובעצימות גבוהה״ , אומר בשיחה עם ניו טק, אלכס לויט מהתעשייה האווירית, מנהל קו המוצרים ADA  להתמודדות עם שבשי ה GPS. בתחילת חודש אפריל האחרון חשפה התעשייה האווירית את המערכת הייחודית  ה ADA-O , להתמודדות עם שבשי GPS בהתאמה לפלטפורמות יבשתיות. המערכת היבשתית מתאימה לשילוב במגוון פלטפורמות ונותנת מענה מבצעי למערכות קשר,ש שליטה ובקרה  וניווט. ה ADA-O היא פיתוח של מערכת ה  ADA  האווירית, שמותקנת כבר במספר חילות אוויר בעולם והוכחה מבצעית.

״הבנו שאיום השיבוש הוא למעשה לא רק נחלתו של חיל האוויר או נשק אווירי. הוא יכול לשתק כוחות קרקעיים המסתמכים על מערכות ניווט לווייניות, כמו גם של לשבש פעולה נשק קרקע- קרקע מדויק, או להחשיך מסכים של מרכזי שליטה ובקרה מבוססי  GPS. בשונה מכלים מוטסים, האתגר ביבשה מורכב מאד, לעיתים אלה מכלולים שחייבים לעבוד ברציפות, 24/7, מה שמצריך פתרון אמין וחזק במובן הפיסי שלו. מערכות  ה ADA-O  הותאמו לכך לא רק בהיבט הביצועים הטכנולוגים/ אלקטרונים, אלא גם בהיבט השרידות. הן מותאמות לקרינת שמש חזקה, אבק, תנודות חריפות ואטומות לחלוטין למים״.

ש: האם ההתאמה הצריכה רק את ההיבט הזה של עמידות בתנאי שטח מורכבים או נעשתה גם התאמה טכנולוגית מיוחדת?

״עקרונית, הטכנולוגיה הייחודית שלנו היא גנרית. הפתרון היבשתי הוא אותו פתרון כמו האווירי. אנחנו למעשה סוכמים את סך האותות המגיעים, האמיתיים / אמינים והמשבשים ובעזרת אלגוריתם מתקדם מצליחים לעשות פעולה כפולה, ביטול השיבוש ובניית תמונת אמת. ניתן לדמיין את זה לנר שנמצא על גג מבנה, ואתה צריך לעקוב אחרי האור שלו בשעה שזרקור חזק מופנה אליך. אנחנו מבטלים את הסינוור של הזרקור ומאפשרים לך להתבונן בנר בצורה מדוייקת ועקבית. מעבר לטכנולוגיה,  את המערכת היבשתית מעצם היותה רובוסטית יותר, הקפדנו לפשט עד כמה שניתן בכל הקשור לממשק משתמש, התקנה והפעלה. בשפה טכנולגית, יצרנו פתרון של plug and play ללקוח. ב  ADA-O אין צורך בהכשרה ארוכה של לוחמים, או בפעולה מכנית הנדסית מורכבת. זה יתרון משמעותי מאד לכוחות מתמרנים״.

חיילים אמריקנים בוחנים מכשירי GPS ב 1978
צילום: U.S. Air Force photo

ש: האם הפתרון היבשתי, פשוט ככל שיהיה, מצריך התאמה לפלטפורמה?

״גם העניין הזה נלקח בחשבון. אנחנו מציעים פתרון אחד מערכתי,  המותאם לטנק, תותח, ג׳יפ או קרון בקרה. ה ADA-O היא מערכת אחידה, שנותנת פתרון לשיבוש אותות, בלי קשר לכלי שעליו היא מוצבת. ההצטיידות היא אחת, הלקוח בוחר את האפליקציה״.

התעשייה האווירית זכתה לאחרונה בחוזה לאספקת מערכת ADA אווירית ללקוח במזרח הרחוק, בהיקף של עשרות מיליוני דולרים. ה ADA  נבחרה מבין כמה פתרונות דומים שהציעו חברות אחרות. הלקוח התעקש על תהליך בחינה ארוך שבדק  יכולות השילוב האוויוני של המערכת על המטוסים השונים. נוסף לכך, חתמה התעשייה האווירית הסכם שיתוף פעולה עם חברת Honeywell האמריקנית, לפיתוח משותף של מערכת מניעת חסימות GPS . מערכות ה ADA , משולבות כבר יותר משנה גם בחיל האוויר הישראלי. בתחילת 2017 זכתה התעשייה האווירית במכרז   של משרד הביטחון לשילוב המערכת, באחת הפלטפורמות המרכזיות של חיל האוויר. במסגרת הפרויקט, מספקת התע״א פתרון כולל המתבסס על אנטנה רב-ערוצית בטכנולוגיית CRPA. שילוב המערכת מאפשר את המשך פעולת המערכות האוויוניות המתבססות על הניווט הלווייני גם במקרים בהם מתבצעים ניסיונות חסימה או הפרעה באמצעות הפעלת חוסמי GPS, או חוסמי מערכות ניווט לווייני אחרות. בתעשייה האווירית כבר מדברים על הדור הבא של המערכת. הוא אמור להיות קטן וקל יותר, ובכך להתאים לפלטפורמות יבשתיות קטנות דוגמאת רובוטים קטנים או כלים לא מאויישים ואולי אפילו  כמערכת אישית נישאת על ידי חייל.

קצינה מפיקוד המבצעים המיוחדים בפעילות מבצעית באפגניסטאן
צילום: U.S. Air Force photo by Staff Sgt. David Carbaja

״אין ספק שהעתיד הוא במזעור. זה אחד היתרונות שלנו בתעשייה האווירית, יש לנו את הידע והיכולת לעשות את זה. אם ״מעגל המחקר והפיתוח״  שלנו עומד על כל שלוש שנים למוצר חדש, אני בהחלט יכול לומר, שעוד שלוש שנים תהיה מערכת קטנה יותר בעלת ביצועים גבוהים״, מסכם לויט. ״בגדול, אני חושב שהצלחנו  להתגבר על בעיה אקוטית שהתפתחה בשדה הקרב המודרני. בגלל עוצמת השיבוש, ראינו איך הלקוחות ואחריהן גם התעשיות מתחילים לחפש  פתרונות אחרים, כאלה שאינם מתבססים על GPS. לדעתי אנחנו גורמים, באמצעות מערכות ה ADA לסוגיהן, למצב שבו ה GPS יחזור להיות כלי רלוונטי בשדה הקרב המודרני״.

אמיר בר-שלום

תגובות סגורות