חדשות היום

עין צופיה

בעוד העיניים הישראליות נשואות לביצועי החללית בראשית, בדרך לנחיתה על הירח, נציגה ישראלית נוספת משיגה אחיזה בחלל. חברת ״רפאל״ הציגה בחודש מרס האחרון בתערוכת LAAD  בברזיל את מערכת  לוויינים חדשה בשם LITE-SAT .

ה   LITE-SAT היא מערכת מיקרו לויינים מתקדמת שמורכבת ממספר לוויינים זעירים בעלי יכולות מבצעיות גבוהות שמאפשרים ביצוע משימות תצפית אלקטרו-אופטיות רציפות לעבר כדור הארץ. ה LITE-SAT מוגדרת כמערכת דו שימושית שמתאימה לשימושים  צבאיים ואזרחיים במקביל.

״זיהינו כאן צורך שנותר ללא מענה והזדמנות עסקית מצוינת״, מספר מברזיל  גידי וייס, סמנכ״ל השיווק של חטיבת מודיעין ואוויר. ״כבר כמה עשורים שברפאל מפתחים ומייצרים מנועים מתקדמים ללוויינים. המחקר והפיתוח שלנו התמקד במהלך השנים לא רק במערכות עצמן אלא גם בפלטפורמה ובתכן ההנדסי הכולל שלה. תחום הננו/ מיקרו -לוויינות  הוא תחום יחסית חדש ברפאל. כעת קיימת בשלות של המערכת, הכוללת בתוכה את כל הידע הנצבר והטכנולוגיות הייחודיות לרפאל״.

לווין LITE-SAT
צילום: דוברות ״רפאל״

ה LITE-SAT היא מערכת קטנה, חסכונית מאד מבחינת צריכת האנרגיה, המאפשרת כיסוי רציף של אזורים שונים על פני כדור הארץ. ייחודה של המערכת היא בפתרון זול יחסית שמאפשר קבלת מדיה/הדמיה ברזולוציות גבוהות מאד מהחלל לתחנת הקרקע בזמן אמת.

״בניית לוויין גדול, שילוחו לחלל והפעלה רציפה שלו הם פרוייקט יקר מאד שבדרך כלל רק מדינה יכולה לממן״, אומר וייס. ״ה LITE-SAT   היא מערכת שמחירה נע בין שליש לחצי ממחיר לוויין גדול ,שבמקרה הטוב  עובר כל כמה שעות מעל נקודה מסוימת. התכנית שלנו היא לשגר כמה עשרות לוויינים קטנים, שיאפשרו מעקב רציף, אפקטיבי וזול בצורה משמעותית״.

כנראה שלא בכדי נבחרה התערוכה בברזיל לחשיפת מערכת  ה LITE-SAT. רפאל חברה לצורך הפרויקט הזה עם חברה ברזילאית בשם AKAER  שמעניקה שירותי לוויין למערכת הבטחון הברזליאית. ברפאל מאשרים כי במהלך התערוכה בחנו גורמים מממשלת ברזיל את המערכת.

״ה LITE-SAT  היא בדיוק מה שממשלת ברזיל צריכה כדי להגביר את המשילות שלה״, ממשיך וייס. ״זו מדינת ענק עם שטחי פרא שקשה לכסות אפילו במטוס. כיסוי רציף מהחלל יכול לשמש את ממשלת ברזיל למעקב  אחרי בירוא פיראטי של יערות באזור האמזאנוס. שימוש נוסף יכול להיות אחרי גאות ושפל של הנהר והמשמעות שלהם בהקשר האוכלוסייה. בנוסף אחד הצרכים שעלו בשיחות הוא פיקוח אחרי שדות תעופה פיראטיים שמוקמים באזורים נידחים. ה LITE-SAT   יכולה לתת לשלטונות תמונה מהירה ומדויקת של כל הצרכים הללו, כמעט בזמן אמת. אלה רק כמה דוגמאות לאיך מערכת כזו, שהיא זולה יחסית בהשוואה ללוויין גדול, יכולה להפוך שלטון לאפקטיבי הרבה יותר. בין אם מדובר במענה לתופעות טבע ובין אם מדובר במענה לפעילות פלילית״.

ברפאל לא מסגירים פרטים על השימוש הצבאי של המערכת, אבל לניו טק נודע כי גם גורמים בישראל בחנו את LITE-SAT. די להביט ביכולת שלה להעביר תמונה עדכנית ברזולוציה גבוהה יחסית כל כמה דקות למרכז הבקרה, כדי להבין את המשמעות המבצעית (אם כי לא ברמה של לוויין כבד עם מצלמות גדולות יותר). ברפאל מדגישים כי עדיין לא התקשרו עם חברה שתספק את הטיל המשלח. בעניין הזה צריך להדגיש כי כיום התחרות בין החברות הפרטיות גדולה מאד. NASA  וממשלת ארצות הברית שוכרות למשל את הטילים של חברת SPACE X לשילוח לווינים לחלל. גם התעשייה האווירית עשתה שימוש בטיל “FALCON” של  SPACE X,  לצורך שיגור החללית הישראלית ״בראשית״ לירח.

״ה LITE-SAT   היא מערכת קטנה יחסית שתתאים להרבה מאד טילי שיגור שקיימים בשוק. בין אם בארצות הברית, באירופה או ברוסיה. מהבחינה הזו הגמישות התיפעולית של המערכת גדולה מאד״, אומר וייס.

ביתן ״רפאל״ בתערוכת LAAD בברזיל
צילום: דוברות ״רפאל״

ש: הרבה שנים אתם רק משיקים לתחום הלווינות בתחום ההנעה, אבל בניית מערכת לא מצריך מו״פ ייעודי ארוך מאד? 

״למעשה הפתרון שאנחנו מציעים הוא פתרון כולל שנשען על כל היכולות והידע שצברנו ברפאל במהלך השנים, אגב בכל תחומי הפעילות של החברה. למשל, תחום האלקטרו אופטיקה שלנו נמצא בחזית הטכנולוגיה עם הטילים ממשפחת ה SPIKE , או הפודים המוטסים או טילי האוויר-אוויר ואוויר קרקע. אנחנו מפתחים כבר כמה עשורים מנועים חשמליים והיברידיים ללוויינים, כך שאת עולם התוכן הזה אנחנו מכירים לפני ולפנים. בנוסף יש לנו את הידע והיכולת  למזעור מערכות. סך כל היכולות האלה  מאפשר לנו לצאת עכשיו עם מערכת מתקדמת לשוק, ועובדה ששתי חברות : AKAER הברזילאית ו DEIMOS  מספרד חברו אלינו בפרויקט הזה. שתי החברות הללו כבר נמצאות מספר שנים בחלל עם פעילות מוכחת, כך ששיתוף הפעולה הוא בהחלט הבעת אמון ב LITE-SAT  ״.

למרות שמערכת הלוויינים הנוכחית מוגדרת כלוויני מיקרו, (לווין מיקרו הוא לווין במשקל שבין 40 ל 100 ק״ג)  ברפאל כבר מדברים על פיתוח מערכות LITE-SAT ננו (במשקל של עד 40 ק״ג).

״התכנון ההנדסי כבר קיים״, מסכם וייס.  ״אבל צריך לזכור, ככל שהלוויין קטן יותר, הביצועים שלו פחות טובים. מעבר למזעור המערכות על חשבון ביצועים, צריך לקחת בחשבון גם אורך החיים של הלוויין בחלל, והיכולת שלו לנוע  לאורך זמן במסלול יציב.

אני מעריך שבעוד כמה שנים נצליח להציג מערכת LITE-SAT ננו, עם ביצועים דומים ללוויני מיקרו של היום״.

אמיר בר-שלום

תגובות סגורות