חדשות היום

מהיר ועצבני

״רוסיה העבירה 20 טילים היפרסוניים מדגם KINZHAL  לשדה ניסויים במרכז המדינה״, דיווחה אמנדה מאסיאס מרשת CNBC בסוף חודש מארס האחרון.  הדיווח הזה של הרשת  האמריקנית, הוא ללא ספק הוכחה נוספת לדאגה בארצות הברית מהנשק החדש שהציג פוטין בהפתעה, בסוף 2017. גורמי מודיעין אמריקנים ששוחחו עם כתבת CNBC, אישרו כי רוסיה ״דוהרת״ בפיתוח הנשק היפר סוני, במטרה להכריז על המערכת מבצעית עוד לפני סוף השנה הנוכחית. הוכחה ללחץ בממשל הממשל האמריקני בהקשר לאיום החדש שהופיע בזירה, ניתן לראות בבקשת התקציב לשנת 2020 שהוגשה לקונגרס, שבוע אחרי הפרסום ב CNBC. על פי בקשת הבית הלבן, 1.6 מיליארד דולר אמורים להיות מופנים לפרויקט שדרוג מערך ההתראה מפני טילים המוצב ברשת הלוויינים האמריקנית. נוסף לכך הוגשה בקשה לתקציב של 13.6 מיליארד דולר לשיפור מערכות הטילים עצמן, בדגש על התמודדות עם נשק היפר סוני. במקביל לבקשת התקציב, פרסם משרד ההגנה בתחילת 2019, קול קורא לתעשיות החלל האמריקניות, במטרה לבחון פתרונות חדשים להתמודדות  עם טילים היפרסוניים. מטרת הפרויקט הוא לפתח במהירות, בדגש על פיתוח מואץ,  מערכת התראה חדשה, שתוכל לעקוב במדויק אחרי טילים המתמרנים במהירויות גבוהות, משלב השיגור, ועד המעוף הסופי לעבר המטרה. חשוב להדגיש כי כיום אין לארצות הברית יכולת מוכחת לעקוב אחרי מטרות הנעות במהירות היפרסונית, (מהירות הגדולה מ 5 מאך). נוסף לכך  היכולת של טילי היירוט הנוכחיים : THAAD,AEGIS או 3-PAC , לפגוע הטילים היפרסוניים, מוגבלת עד כדי לא קיימת. כחלק מהצעדים המידיים להתמודד עם האיום, החל השנה חיל האוויר האמריקני להציב מערכות עקיבה אחרי טילים על מל״ט מסוג MQ-9, במטרה לשפר את יכולת הכיסוי של מכ״מ ההתראה הלווייני. עלות שילוב הסנסור החדש במערך המל״טים עומדת על 150 מיליון דולר, שניתנו במסגרת דרישה מיוחדת של חיל האוויר האמריקני בשנה שעברה.

מי שכבר נכנסה לעובי הקורה בכל הקשור להתמודדות עם נשק היפר סוני היא חברת NORTHROP GRUMMAN שהחלה בחודש מרס האחרון מעין קמפיין אינטרנטי העוסק בנושא. הרבה גבות הורמו בארצות הברית לנוכח המהלך הזה במיוחד לנוכח ניסיון העבר עם החברה. ב 2014, ביצעה NORTHROP GRUMMAN מהלך דומה, כאשר משרד ההגנה האמריקני ביקש ממנה  ומ BOEING   ו  LOCKHEED MARTIN, הצעות ראשוניות לבניית המפציץ האסטרטגי 21-B. שלוש החברות התבקשו על ידי משרד ההגנה האמריקני לשמור על פרופיל נמוך בעניין ולמרות זאת, NORTHROP GRUMMAN ייחדה לכך שידורי רדיו וטלוויזיה מיוחדים. בפנטגון זעמו על NORTHROP GRUMMAN , אבל… בסופו של דבר היא זו שזכתה בפרויקט היוקרתי.

ניסוי של חיל האוויר האמריקני בטיל היפר סוני
צילום: BOEIN

״אנחנו מבינים שיש עיסוק גדול מאד ביכולת של ארצות הברית להתמודד עם איום הנשק ההיפר סוני ומכאן גם ייגזרו תקציבי פיתוח והצטיידות גדולים״, סיפר בראיון לעיתון DEFENSE NEWS , קן טודורוב, סגן נשיא החברה ומי שאחראי מטעמה על התכנית להגנה מפני טילים. ״נוסף לכך, אנחנו גם מבינים שיש פער גדול בין היכולת ההתקפית ההיפרסונית ליכולת ההגנתית. אנחנו שומעים מה ״לקוחות שלנו״ התעניינות רבה בנשק הזה, ולכן נכנסנו למהלך הזה. בניתוח שלנו אנחנו מבינים שהנשק המיירט נמצא כיום בשימוש, לא ממש יכול להתמודד עם האיום הזה. לכן, לדעתנו וזאת ההערכה הרווחת, ארצות הברית תצטרך לפתח נשק חדש לגמרי כדי ליירט טילים היפרסוניים ולשם אנחנו מכוונים את הפתרון״.

עמיתתו של טודורב , ג׳ואנה קאניאנלי, מנהלת הפיתוח העיסקי של חטיבת הטילים סיפרה באותו ראיון בסוף חודש מרץ האחרון, על תכנית ארבע השלבים של NORTHROP GRUMMAN:

  1. בניית מערכת התראה חדשה המבוססת מכ״מ לוויניֿ.
  2. פיתוח טיל מיירט על בסיס הידע של NORTHROP GRUMMAN, ליירוט בשלב הטיסה (GLIDE) והצלילה (TERMINAL) לעבר המטרה.
  3. פיתוח נשק לא קינטי המבוסס על: לוחמת סייבר, לוחמה אלקטרונית ונשק אנרגיה גבוהה (לייזר).
  4. מערכות שליטה ובקרה שיאפשרו הפעלה רציפה ומהירה של כלל אמצעי המערכת ויוכלו לתקשר בארכיטקטורה פתוחה עם מערכות נוספות.

״זו לא רק תכנית על הנייר״, סיפרה קאניאנלי, ״אנחנו מעריכים שתוך שנתיים תקציבי הפיתוח להגנה מפני נשק היפר סוני יגדלו משמעותית ולכן אנחנו נערכים בהתאם כבר עכשיו כדי להוביל את השוק״.

X-51A Waverider
איור: U.S. Air Force graphic

רוסיה – סיבה לדאגה

טיל ה KINZHAL הוא טיל היפרסוני הנע על פי מספר פרסומים במהירות מקסימלית של 10 מאך. הרוסים טוענים כי הם מפתחים טיל מתקדם שיוכל לטוס במהירות של 27 מאך, מה שמעמיד אותו כבלתי ניתן כמעט לגילוי או עצירה. ה KINZHAL שהוא הנשק ההיפרסוני הקרוב ביותר ליכולת מבצעית, יכול לשאת ראש נפץ קונבנציונאלי או גרעיני. טווח הטיסה שלו עומד כ 2000 ק״מ. ייחודו של ה KINZHAL הוא לא רק במהירות אלא גם ביכולת לתמרן בכל שלבי הטיסה שלו ובכך ״להימלט״ מטילי יירוט. הייעוד האסטרטגי שלו הוא לפגוע במערכות הנ״מ וההגנה מפני טילים של ברית נאט״ו. במהלך סדרת הניסויים הראשונה, שיגר חיל האוויר הרוסי 12 טילים  ממטוס מיג 31 ובימים אלה נערכים ניסויים לקראת התאמתו גם למערך המפציצים האסטרטגיים. בשנת 2018 ערכה רוסיה מספר גיחות מבצעיות של מטוסי מיג 31 חמושים ב KINZHAL, מעל הים הכספי והים השחור.

אמיר בר-שלום

תגובות סגורות