חדשות היום

אחזקה פרואקטיבית יוצרת מודל עסקי חדש עבור ספקי מעליות ודרגנועים

מבוא

‘עידן האינטרנט של הדברים’ (IoT – Internet of Things) הנו עד להפצה של חיישנים, מתמרים ואמצעי העברת נתונים במחירים זולים. בנוסף, טכנולוגיות לאבטחת מידע משופרות גרמו ללקוחות בשווקים אנכיים שונים להיות מוכנים יותר לאפשר לנתונים שלהם לזרום דרך הרשת עבור אפליקציות IoT. יצרני ציוד, בעומדם בפני המגמות האלה בשוק, שוקלים כיצד למנף את הטכנולוגיות החדשות כדי להיאחז בהזדמנויות העסקיות החדשות הצומחות.

הלקוח שלנו במקרה זה הנו אחד מספקי המעליות והמדרגות הנעות (דרגנועים) הפעילות ביותר ביבשת אסיה, שהתקין לעמלה מ-3,500 מעליות/דרגנועים בטייואן לבדה, שלא להזכיר את בסיס העסקים ההולך וגדל בסין ובארצות אחרות באסיה. דמיינו לעצמכם את ממדי הניהול המורכב ומשאבי הענק הכרוכים בעבודות התיקונים והאחזקה שלהם.

ואולם, עם הטכנולוגיות החדשות הזמינות, הם חיפשו מערכת ניהול חדשה שביכולתה לסייע להם במעקב ובבקרה מרחוק של המעליות/דרגנועים המותקנים, ובכך לפתח מודל אחזקה יותר פְּרוֹאַקְטִיבִי (שנוקט יוזמה ופועל מראש למניעה או לפתרון של בעיות צפויות) ואינטליגנטי, המפשט את תהליכי העבודה שלהם עם יעילות וחיסכון משופרים. הם ביקשו להחליף את מתכונת העבודה המסורתית הרגילה שלהם של ביקורות באתר ומודל כשל-תגובתי.

תוך מינוף הפתרון המסופק על ידי אדוונטק, הלקוח שלנו פיתח בהצלחה מערכת לאחזקת מעליות/דרגנועים האוספת נתוני תפעול בזמן אמת מהמעליות/דרגנועים, ועוצרת באופן אוטומטי את הפעלתן של מעליות או מדרגות שבהן הפרמטרים המנוטרים מגיעים לרף מסוכן, ומתריעה לחברה על תיקונים נדרשים או חידושי רכיבים. לאחר תקופת פיתוח של 4-5 חודשים, המערכת מוכנה לחשיפה ראשונה, כשנה וחצי מוקדם יותר אילו עשו זאת לבדם ללא סיוע הפתרון של אדוונטק.

דרישות היישום

לאחר הצבת חיישנים, הכוללים טמפרטורת מנוע ורעידות על כל מעלית/דרגנוע, הלקוח נדרש להתקין gateway IoT ליד מערכת הבקרה של המעלית/דרגנוע, כדי לאסוף נתונים מהחיישנים בהעברה אלחוטית או באמצעות חיווט, להמיר את הנתונים (דיגיטליים או אנלוגיים עם פורמטים שונים) לפורמט פרוטוקול נתוני IoT ולהעלות את הנתונים לאינטרנט לשרת לקוח מרוחק אצל חברת המעליות. אם ל- gateway היה כוח חישוב מספק ויכולות חכמות, הם יהיו מסוגלים לבצע עיבוד מקדים של הנתונים, תוך יישום משימות ניטור ובקרה מסוימות, ולהעלות לשרת הלקוח רק נתונים משמעותיים. הדבר יסייע לצמצום העומס על השרת ויביא לחיסכון ענק בהוצאות התקשורת. שרת חכם עם כוח חישוב מספק הומלץ עבור gateway זה המוצב בקצה הרשת.

פתרון מערכת

שרת הקצה החכם של אדוונטק (EIS) הוא יותר מרק gateway IoT המוצב בשטח; הוא מהווה פלטפורמה מוכנה לפתרון המשלבת את חבילות החומרה והתוכנה הנדרשות כדי לאפשר אינטליגנציית קצה מבוססת IoT, קישוריות לאינטרנט, רכישת נתונים, שירותי ניהול ושירותי ענן.

לסדרת EIS  חבילות תוכנה WISE-PaaS, כלי פיתוח IoT, ושירותי ענן מקונפגים מראש מותקנים מראש. על ידי מינוף כלי WISE-Agent SDK הכלולים בחבילות, מפתח המערכת יכול בקלות לפתח מודולים כדי לאפשר איסוף נתוני חיישנים, המרה, ואינטגרציה. עם WISE-Agent, נתונים שנאספו ממערכת הבקרה, הבלמים והמנועים של מעלית (טמפרטורות ורעידות) ניתנים להמרה לפורמט MQTT לצורך תקשורת ויישומי IoT.

פלטפורמת התוכנה המובנית כוללת גם את כלי קינפוג זרימה לוגית Node-RED, המספק סביבת תכנות גרפית בסגנון זרימה מבוססת דפדפן, המאפשרת למפתח המערכת ליצור מודולים לעיבוד נתונים ובקרת זרימה. עם Node-RED, ניתן לאפשר ל-EIS להפוך נתוני חיישנים אנלוגיים לפורמט דיגיטלי, ליישם עיבוד מוקדם, ולהעלות רק נתונים משמעותיים לשרת הלקוח. מנהל המערכת יכול גם להגדיר גבולות התרעה; כשנתונים מנוטרים נחשבים שהגיעו לרמה מסוכנת (למשל, טמפרטורה או רעידות חריגות במנוע), ה-EIS ישבית את המעלית/דרגנוע הבעייתי כדי למנוע כשל, ויודיע למרכז הניהול לשלוח לאתר טכנאי תיקון ואחזקה.

בעבר, לפני זמינות טכנולוגיית IoT, כדי לאפשר את הפונקציות האלה, מהנדסים נדרשו לתכנת בקרות זרימה ולהתקין קודים בבקרי השטח, והיה עליהם לבקר באתרים לצורך עריכה מחדש, והשלמת הגדרות ושינויים. אך כעת, עם Node-RED ועם פלטפורמת WISE-PaaS של אדוונטק, הם יכולים פשוט לערוך את בקרות הזרימה במוקד הניהול המרכזי ולשלוח את המודולים דרך האינטרנט לכל ה-EIS המרוחקים.

פלטפורמת WISE-PaaS/RMM הנה פלטפורמת תוכנה לניטור וניהול מרחוק. מפתחי יישומים משתמשים ב-RESTful APIs הכלולים בפתרון ה-EIS עבור גישה לפונקציונליות הקשורה ולנתוני WISE-PaaS IoT, ובכך בונים קישוריות בין מכשירים מרוחקים בכל המעליות/דרגנועים המנוטרים ופלטפורמת ה-backend. עם מערכת הניטור באמצעות IoT, משתמשים יכולים לשבת במשרדיהם ולפקח על המצב התפעולי של כל המעליות והדרגנועים, לבדוק מול רשומות תיקונים ואחזקה, ולהיות ערניים לגבי התרעות ואזעקות.

יתרונות המערכת

  • מאפשרת איסוף נתוני זמן אמת ממספר ענק של מעליות ודרגנועים הממוקמים על פני טווח גיאוגרפי רחב, עם אינטגרציית נתונים החוצה ציודים שונים וניהול מרכזי
  • פתרון משולב מאוד עם חבילות תוכנה המספק משאבים עבור פיתוח מערכות מהיר, החוסך ללקוח מידה עצומה של זמן ומאמץ
  • מבנה ורכיבים פתוחים וסטנדרטיים מאפשר שדרוג והרחבה עתידיים; לדוגמה, שירות ענן Azure המקונפג מראש יאפשר פיתוח עתידי של מערכות אחזקה מונעת מבוססות ענן עם יכולת ניתוח ביג דטה
  • מסייע לחברת המעליות/דרגנועים ליצור מודל עסקי חדש לגמרי, המספק שירותי תיקונים ואחזקה פרואקטיביים למען יעילות וחסכון משופרים

אילן ברקוביץ | אדוונטק

תגובות סגורות