איך להפוך רעיון לפטנט ב מספר צעדים

כמעט לכל אדם עולה רעיון פורץ דרך למוצר שטרם נראה בגלובוס, אך לא כל אדם מממש את הרעיון ומוציא אותו לפועל. אם גם אתם רוצים להפוך מהוגי רעיונות לממציאים של ממש, כל שאתם צרכים הוא להכיר את השלבים החשובים והקריטיים שיהפכו את הרעיון שלכם לפטנט רשום ואולי (מי יודע) בבוא הזמן גם תהפכו לשם דבר ולממציאים שהמציאו את הדבר הבא.

חלומו של (כמעט) כל יזם, הוא לעשות אקזיט שיהפוך אותו למסודר בחיים ויאפשר לו לעבוד בדיוק מופלא במה שהוא אוהב ולמה שהוא מתחבר, כך שאם אתם חולמים על המוצר הבא שלכם, אפשרו לעצמכם לעשות זאת נכון, מבלי לבזבז משאבים מיותרים על חוסר הבנה, חוסר ארגון ו/או חוסר סדר.

שלב ראשון – הישארו ממוקדים

יזמים רבים בוחרים ושלא בצדק, להוסיף כמה שיותר תכונות/יכולות למוצר, תוך מחשבה שגויה שאם הם יוסיפו כמה שיותר יכולות, כך המוצר יהיה איכותי יותר, אך המציאות מוכיחה כי זו הדרך הבטוחה ביותר לכישלון. במקום לחשוב על אינספור פתרונות במוצר אחד, נכון להתמקד בפתרון אחד ברור ובולט ולהיפרד לשלום ולא להתראות מיכולות שאין בהם צורך. בשלב ראשון בהגיית המוצר החדש, נכון לענות על צורך ועל כן בשלב זה יש לנסח את המטרה באופן פשוט וברור – ככל שהפתרון יהיה פשוט יותר, כך סביר שהלקוחות יצליחו לאמץ אותו תוך שהם מבינים את המסר במהירות ובקלות.

שלב שני – חשבו על דרכי שיווק

מרבית היזמים חושבים רק על הוצאות הפיתוח וזונחים את המחשבה העתידית אודות הוצאות השיווק שיכולים לא פעם להשתוות להוצאות הפיתוח ולעיתים אף להתעלות עליהם. דרכי השיווק הן רבות ומגוונות ויש לקחת בחשבון את כל ערוצי השיווק האופציונליים עבורכם באופן אישי. ההמלצה הטובה ביותר היא “לפתוח” אקסל חדש ובו להוסיף את כל ערוצי השיווק ואת ההוצאות הצפויות לכם בכל אחד מערוצי השיווק השונים, כך תוכלו להיערך בהתאם להוצאות הצפויות לכם בעתיד. לאחר שתחברו את הוצאות השיווק להוצאות הפיתוח, יהיה לכם מושג ברור יותר, באשר להשקעה הצפויה במיזם אותו הגיתם ותוכלו בבירור להיות מוכנים לקראת הבאות ואף לשקול את המשך צעדכם.

שלב שלישי – אפיון ממשק המשתמש

על מנת לאפיין את ממשק המשתמש, יש לקחת דף נייר ועט (כן , כן כמו פעם) ולצייר את כל השתלשלות העניינים בהקשר למוצר אותו אתם הוגים. ככל שתדייקו יותר את המוצר והשימוש בו, כך יהיה לכם קל יותר גם לשפר אותו וגם לקבל אודותיו משוב ענייני ונקודתי. רק ברגע בו תורידו את כל הרעיון לדף, יהיה לכם קל יותר להבין בעצמכם את השתלשלות הפעולות ולהבין מה נכון לזקק מהם ועל מה נכון לוותר ובכך להמשיך לשלב הבא, שהוא שלב לא פחות חשוב מיתר השלבים.

שלב רביעי – אפיון תהליכי העבודה (חומרה ותוכנה)

לאחר שאפיינתם את ממשק המשתמש, זה הזמן לאפיין את החומרה ואת התכנה של המערכת שלכם – באמצעות אפיון נכון ומקצועי, תצליחו לקצר ולהוזיל באופן משמעותי את עלויות הפיתוח ובמקביל תצמצמו את האי וודאות שכרוכה במהלך העבודה על המיזם. היה בתהליכי העבדת החומרה כוללים שליחת הודעות ו/או עיבוד מידע, נכון שתבנו לעצמכם תרשים זרימה של התהליך, כך העבודה תהיה נכונה ומדויקת יותר. לאחר שתאפיינו את הממשק משתמש ואת תהליכי העבודה, יהיה לכם חומר מוחשי להציג לחברת פתוח כגון גלובל מו”פ בע”מ, לקוחות פוטנציאלים, למשקיעים ועוד – קחו בחשבון שמשקיעים יבדקו את יכולת שלכם לשווק את המוצר וכמובן שיש לכם דרך לקחת את הרעיון ולהפוך אותו למוצר מוחשי. גלובל מו”פ בע”מ מבטיח את ההגעה למוצר עם פונקציונליות מלאה, את דרכי שווק ומודל הרווח צריכים להוכיח בעצמכם.

לסיכום – פטנטים חדשים מומצאים על בסיס קבוע ברמת הרעיון, אך היכולת לקחת רעיון ולהוציא אותו לפועל, היא יכולת שיש רק למעטים. כדי שתצליחו להוציא את הרעיון שלכם לפועל נכון שתשקיעו מחשבה בשלבי העבודה הנכונים על המוצר עוד משלב הרעיון דרך שלבי ביצוע שהוכיחו את יכולתם (כדי שלא תבזבזו משאבים מיותרים) לגלובל מו”פ בע”מ ניסיון ערוך שנים בפתוח מוצרים בתחומים רבים ומגוונים לכן יכול להבטיח בצועי המוצר. עליכם להוכיח  את דרכי שיווק המוצלח של המוצר ואת מודל הרווח.

Eliezer M. Jacob,MSc. General Manager, Global R&D ltd.

תגובות סגורות