חדשות היום

טכנולוגיות ה- Construction Tech יובילו את ענף הבנייה לדור הבא של קידמה, יעילות ובטיחות ראיון עם מיקי שטיינר, מנכ”ל Innogy Innovation Hub בישראל

מיקי שטיינר, מנכ”ל Innogy Innovation Hub בישראל: “ענף הבנייה מתאפיין בעבודת כפיים רבה ובתהליכי בקרה ומעקב מסובכים. בה בעת, זהו גם ענף עתיר הון. הרווח הפוטנציאלי  הטמון בשיפור האיכות והתייעלות הוא גדול מאוד. אנחנו בתחילת “גל חדשנות” חדש הדומה לזה שראינו בתעשיית הרכב בעשור האחרון”.

מדי זמן מה צצים בעולם ההשקעות תחומים חדשים שנחשבים ל”דבר הבא”. מדובר בטכנולוגיות חדישות בהן המשקיעים ירצו להשקיע, היזמים ירצו לפתח ולהן השוק צמא.

אחד מהתחומים האלו בתקופה האחרונה הוא תחום ה Construction Tech – טכנולוגיות המיועדות לתחום הבנייה.

שוויה של תעשיית הבנייה העולמית מוערך בכ-10 טריליון דולר בשנה. בישראל, מהווה ענף זה
כ-10% מהתל״ג, ומוערך בכ-90 מיליארד ש״ח. הנושא נמצא בסדר עדיפות גבוהה מבחינה ממשלתית ולראיה קיימת תכנית חדשנות –בתחום ה ConTech בשיתוף משרד הבינוי והשיכון, התאחדות בוני הארץ, משרד הכלכלה והתעשייה וחברת SOSA, שמטרתה להגדיל את הפיתוח והשימוש בשיטות וטכנולוגיות בנייה מתקדמות ועתירות ידע.

ענף הבנייה הולך ומתעצם ומתמודד עם פרויקטים מורכבים וגם עם תופעות שליליות כגון תאונות עבודה וכשלים בבנייה הגורמים באופן מיידי או בטווח הרחוק לאסונות במבנים. כמו בכל תחום, גם כאן הטכנולוגיה עתידה לשפר ולייעל. טכנולוגיות שונות בתחום מאפשרות עבודה בטוחה יותר, התמודדות עם תשתיות גדלות ואתגרים מורכבים, ניהול פרויקטים יעיל, קיצור לוחות זמנים וכמובן מניעת תאונות עבודה מצערות.

אחת הקרנות המובילות שזיהתה את הפוטנציאל בתחום זה היא Innogy Innovation Hub הפעילה גם בישראל. מיקי שטיינר, מנהל הקרן בישראל  מספר על פעילות הקרן בארץ ועל המיקוד בתחום הבנייה.

ספר לנו על הרקע האישי שלך

כבר הרבה שנים שאני פעיל בתעשיית הטכנולוגיה וההשקעות בישראל בתפקידים טכניים וניהוליים שונים. התפקיד האחרון שמילאתי לפני שהצטרפתי לאינוג’י היה כמנכ”ל מעבדות SAP ישראל, שם עבדתי תשע שנים. לפני כן, שימשתי כמנכ”ל Infineon בישראל וכנשיא Lasercomm – סטרטאפ עתיר מימון שפעל בישראל ובטקסס. גם בתפקידי כמנכ”ל מעבדות SAP דאגתי לשמור על קשר הדוק עם קהילת הסטרטאפים בישראל כאשר השקענו בחברות ורכשנו כאלה שהתאימו לאסטרטגיה שלנו.

מהו Innogy Innovation Hub?

Innogy Innovation Hub היא זרוע ההשקעות של חברת Innogy SE  – חברת האנרגיה הגרמנית מהגדולות באירופה,  שפעילה ב 13 מדינות עם 23 מיליון לקוחות. Innogy Innovation Hub הוקמה ב 2015 במטרה להשקיע ולשתף פעולה עם סטרטאפים חדשניים היוצרים מציאות חדשה בתחומים אשר אנו מאמינים שנפעל בהם תוך 5-3 שנים. הקרן פעילה בעמק הסיליקון, לונדון, ברלין, ורשה ותל אביב. הקרן פועלת כמשקיע אסטרטגי וכבר השקיעה בכ-80 סטארט-אפים ברחבי העולם (משלב הסיד והאלה). הון השקעות הכולל של הקרן עמד על כ-160 מיליון אירו בסוף שנת 2018.

בישראל החברה פועלת כשנתיים וביצעה כבר 11 השקעות, בשווי כולל של 11 מיליון דולר בעיקר בתחומי סייבר, קונסטרקשן-טק  וערים חכמות. הקרן משקיעה בכל חברה בין חצי מיליון ל-2 מיליון דולר, כאשר מדובר בחברות early-stage , וסכומים של 3-5 מיליון דולר בסבבי A+B.

מדוע החלטתם לפעול בישראל?

ישראל ידועה בתרבות החדשנות שלה ובטכנולוגיות שפותחו כאן ושינו את כללי המשחק המקובלים. מאחר ואנחנו רוצים לחולל שינויים במודלים העסקיים שלנו ולעצב מחדש את עתיד עולם האנרגיה, אנו צריכים להימצא במקום שבו נמצאים המוחות היצירתיים והחדשניים ביותר ולהפיק תועלת מהיצירתיות תוך הענקת ערך לסטרטאפים מקומיים, בכך שנחשוף אותם לשווקים ולקוחות בינ”ל ונאפשר להם לצמוח במהירות.

באילו תחומי השקעות אתם מתמקדים?

אנו משקיעים בארבעה תחומים מובחנים: אבטחת סייבר, בניינים חכמים ומחוברים (לרבות טכנולוגיית בנייה ופרופטק (PropTech – טכנולוגיה בשירות תחזוקת וניהול נדל”ן) ומערכות אנרגיה עתידיות – טכנולוגיות המאפשרות רשתות אנרגיה חכמות, ייצור וצריכת אנרגיה בקצה הרשת ושימוש במקורות אנרגיה מתחדשים.

כמה השקעות כבר יש לכם בישראל?

כרגע יש לנו השקעות ב-11 חברות סטרטאפ ישראליות, המסתכמות ב-11 מיליון דולר. כמובן שיש לנו השקעות נוספות בתהליך. אנו מעורבים מאוד בכל חברה שבה אנו משקיעים ותומכים באסטרטגיית ה-go to market שלהם ובביצועים הפיננסיים באמצעות סיבובי גיוס הון.

מיקי שטיינר,
מנכ”ל Innogy Innovation Hub בישראל

האם תוכל להרחיב על התחום החדש של טכנולוגיית בנייה?

אנו עדים כיום ללידתם של תחומי צמיחה חדשים לחברות סטרטאפ – PropTech & ConTech (שניהם מתחום טכנולוגיית בנייה). מאחר וסטרטאפים ישראליים מבוססים בדרך כלל על טכנולוגיות עמוקות (deep tech), הם מוצאים דרכים גם לייעול ענפי הבנייה וניהול נכסי הנדל”ן תוך שימוש בטכנולוגיה.
ענף הבנייה הוא עדיין אחד הענפים הפחות מתקדמים ומתאפיין בשולי רווח נמוכים, עבודת כפיים רבה ובתהליכי בקרה ומעקב מסובכים. בה בעת, זהו גם ענף עתיר הון. הרווח הפוטנציאלי  הטמון בשיפור האיכות והתייעלות הוא גדול מאוד, ואכן, אנו עדים לפתרונות מעניינים מאוד בתחום זה. אני חושב שאנחנו בתחילת “גל חדשנות” חדש הדומה לזה שראינו בתעשיית הרכב בעשור האחרון.

באילו חברות מתחום זה כבר השקעתם?

חברת Placense היא חברת פרופטק המספקת מידע מפורט על תנועת הולכי רגל בכל אזור גיאוגרפי מסוים ובכך מאפשרת למקבלי החלטות לבחור מיקום לחנות, מלון, בניין ואפילו פרסום חוצות עתידיים.

גם Oriient היא חברת פרופטק המסייעת בניווט בתוך מבנים ללא תמיכה חיצונית (כמו קודי QR או אותות רדיו אחרים). פתרונות הניווט של החברה משמשים חנויות ומרכזי קניות, בתי חולים, שדות תעופה ומתקנים גדולים אחרים.

Buildots היא חברת קונטק שעושה שימוש בבינה מלאכותית ועיבוד תמונה כדי לעקוב באופן אוטומטי ולדווח על קצב התקדמות פרוייקט הבניה, תוך דיווח בזמן אמת על תקלות, פערים ועיכובים. במקביל, הפתרון של החברה מנהל “תאום דיגיטלי” מדויק ביותר של הבניין הנבנה.

מה מצבה של ישראל בתחום זה בהשוואה לשאר העולם?

התחום הזה עדיין בחיתוליו ולא קל להשיג דריסת רגל בחברות הבנייה, שהנן שמרניות ונרתעות מסיכונים ברובן. למרות שהרבה חברות בנייה כבר מינו מנהלי חדשנות ומחפשות חידושים, בפועל קשה להכניס טכנולוגיות לאתרי הבנייה וקצב אימוץ הטכנולוגיות ע”י המשתמשים עצמם (העובדים, מנהלי העבודה והמפקחים) עדיין איטי. אנו רואים שהתחום מתפתח בכל העולם ויתכן ששיתוף הפעולה הקרוב בין קבלנים גדולים לקהילות הטכנולוגיות יאיץ את התפתחות התחום גם בישראל. כINNOGY ישראל, אנו עושים כמיטב יכולתנו להגביר את המודעות לשוק החדש והמתפתח הזה. בשנה שעברה פרסמנו מפה של כל חברות הסטרטאפ בתחומי ה-PropTech&ConTech והשנה נפרסם גרסה מעודכנת. מאמצים אלה לבדם כבר הניבו צמיחה משנה לשנה.

מערכת ניו-טק מגזינים גרופ

תגובות סגורות