חדשות היום

חדש במשפחה

שנתיים בדיוק אחרי שהתקבלה ההחלטה על בניית מל״ט חדש, מציגה התעשייה האווירית את ה HERON T , מל״ט טקטי , ״האח הקטן״ ממשפחת  ה HERON

״התכנית הזו קרמה עור וגידים מהר מאד״, מספר  בשיחה עם ניו טק, ערב פתיחת הסלון האווירי בפריז,  אבי בלסר – ראש מנהל שיווק במפעל מל״ט של התעשייה האווירית. ״הצורך במל״ט טקטי עלה בשיחות שלנו עם לקוחות ובניתוח של צרכי כמה צבאות בעולם. כיום אין מל״ט בגודל הזה ועם היכולות הללו למשימות ברמה הטקטית. הבנו שיש לנו כאן הזדמנות לשלב בין שלושה גורמים: הידע שצברנו , יכולות הפיתוח וצרכי השוק. כך בתוך כשנתיים בנינו את הפלטפורמה הטקטית המתקדמת ביותר בעולם״.

ה HERON T  מיועד למשימות טקטיות ברמת הגדוד והחטיבה. הוא מופעל משתי משאיות מתניידות שנעות יחד עם  הכוחות המתמרנים. הפריסה והקיפול שלו מהירים מאד וקלים וכדי להנגיש אותו במהירות לכוחות, הוא יכול להמריא ולנחות בשטחים משובשים, כמו שדות חקלאיים או מסלולי המראה מאולתרים שיוכשרו דקות קודם לכן  על ידי כוחות הנדסה.   

״בנינו כלי אפקטיבי ברמה הטקטית שלא קיים היום בשוק מבחינת המעטפת המבצעית וקלות ההפעלה״,  אומר בלסר.  ״ה HERON T יכול להמריא ולנחות באופן עצמאי לחלוטין,  לשהות באוויר כ  24 שעות ,בטווח פעולה של 250 ק״מ. זה מכפיל כוח ליחידות מתמרנות שצורכות כל העת מודיעין עדכני״.

אחד היתרונות של ה HERON T הוא ביכולת שלו לטוס באופן אפקטיבי בתנאי מזג אוויר קיצוניים. הוא מצוייד בסנסור מזג אוויר מתקדם שמאפשרת לו לעקוף עננות כבדה, הוא בעל מנוע מתקדם ומוכח מסוג ROTAX, שמאושר (מבחינת רישיון הטיסה)  במספר רב של מדינות בעולם.  גובה השיוט המקסימלי של המל״ט  הוא  24,000 רגל (כ 8 ק״מ) ומהירות הטיסה 120 קשר (220 קמ״ש). אחד היתרונות הבולטים שלו הוא היכולת לשאת מספר מטע”דים (מטען ייעודי)  במקביל.  נוסף לכך, הוא עומד בתקנים ובסטנדרטים המקובלים בעולם בהם, STANAG 4671, תקן מחמיר  לטיסה של מל״טים  בסביבה אורבנית ורווית כלי טייס. משמעות הנתון הזה היא קריטית ללקוח, בשל הרגולציה המחמירה בכל הקשור להפעלת כלי טיס בלתי מאוישים בסביבה אזרחית. טווח הפעולה של ה HERON T הוא כאמור 250 בהתבסס על קו ראיה (LOS) ו 1500 ק״מ בהפעלה דרך תקשורת לוויינית. בשתי הכנפיים נבנו לו נקודות תלייה קשיחות עליהן ניתן לתלות מטען מגוון.  

״ה HERON T יכול להגיע גם לטווחים גדולים יותר, אבל אז האפקטיביות המבצעית שלו תרד. בטווח  1500 ק״מ , הוא עדיין יכול לשהות מספיק זמן מעל המטרה כדי לאסוף מודיעין רלוונטי ולחזור. זה הרבה מעבר לצורך המוגדר של משימה טקטית״, אומר בלסר.

בתעשייה האווירית מציינים בגאווה את הנתונים המספריים של משפחת המל״טיפ לסוגיהם.   במשך 40 שנה  נצברו יותר מ 1,700,000 שעות טיסה במספר רב של מתארים מבצעיים בכל העולם. כיום מפעילות מספר מדינות בנאט״ו את  ה HERON   וה  HERON TP שני ״האחים הגדולים״ של ה HERON T.

ש: בהשוואה למל״טים דומים שקיימים היום בעולם, דוגמאת ה PATROL הצרפתי או ה SHADOW  האמריקני, איפה עומד ה HERON T?

״ בשני הדגמים הללו יכולת הנשיאה מוגבלת למטע״ד מסוים. משיחות עם לקוחות שלנו בעולם, הבנו שחסרה פלטפורמה, לא גדולה, אבל עם גמישות מבצעית גדולה. לכן פיתחנו את ה HERON T כך שיוכל לשאת במקביל מספר מערכות במקביל. כיום ה HERON T יכול להמריא עם מערכת VISENT  ומערכת COMINT   בספקטרום מלא עם יכולות VHF, UHF ו ADF (יכולת איתור מדוייקת ברמת קורדינטות של גורם קורן – א.ב.ש). נוסף לכך הוא יכול לשאת מכ״מ ימי גמיש לאיתור מטרות אוויר-ים ואוויר-אוויר או/ו  מערכת אלקטרו אופטית יום/ לילה באיכות שידור HD״.

אחד החידושים המעניינים ב HERON T הוא הוספת מערכת פקודות קוליות אוטומטית מהפלטפורמה למפעיל. כך למשל, במקרה שבו  המפעיל מבצע טעות שמסכנת את המטוס הוא מקבל מיד, חיווי קולי בנוסף לאזהרה שמופיעה על צג ההפעלה. החידוש הזה פותח בעקבות תחקורים של תאונות מל״טים בעולם, שהצביעו לא אחת על עייפות של המפעיל, כגורם לסיכון המשימה והמטוס.  בנוסף, ב HERON T הותקנה מערכת מיוחדת למניעת התנגשויות ויכולת עצמאית להתגבר על גורמי סיכון.  

״כמעט בלתי ניתן להשוות אותו לפלטפורמות דומות מבחינת מעטפת הביצועים, ובמיוחד בהיבט בטיחות הטיסה״, מספר בלסר. ״ה HERON T יכול להתעלם מפקודה של המפעיל במידה והוא מרגיש שזה מסכן אותו. נוסף לכך, הוא מצויד ביכולת מתקדמת בשם   CAMERA GUIDE. במצב הזה המפעיל מאחור יכול  ״להאציל יכולות ״  לגורם בשטח. לדוגמא, מג״ד מבקש לקבל תמונה של יעד מסוים. הוא מקבל הרשאה, ובעזרת עמדה ניידת שנמצאת אצלו הוא מכווין את המצלמה לאזור הנבחר. מהשלב הזה ה HERON T נכנס לטיסה אוטומטית סביב היעד עד קבלת פקודת ביטול מהמפעיל. בכל התהליך הזה המטוס עצמו עושה את האופטימיזציה של מסלול ותוואי הטיסה, מבלי התערבות של המפעיל״.

ש: אתה מדבר על מערכות מתקדמות מאד של מטע״דים, שניתן להרכיב על  ה HERON T אבל כולן מתוצרת התעשייה האווירית. האם ניתן לשלב עליו גם מערכות אחרות באותה מעטפת ביצועים?

״בהחלט כן. ארכיטקטורה פתוחה היא אחת הנקודות המרכזיות ששמנו עליה דגש במהלך הפיתוח. חשוב מאד שנהיה קשובים לצרכי הלקוח מבחינת סל יכולות. אנחנו יכולים להתאים ל HERON T מספר רב של מערכות, ובלבד שיהיו בעלות יכולות מתקדמות יחסית,  ולא כאלה שפותחו לפני כמה עשורים. יש לנו כבר משא ומתן מתקדם עם מספר לקוחות בעולם, הם מבינים את הערך המוסף של המל״ט הזה בהשוואה למקבילים בעולם״.

ש: גם חיל האוויר חושב כך? הוא בחן כבר את ה HERON T?

״אני לא מדבר על לקוחות, וכל שכן על חיל האוויר הישראלי… ״


תמונה ראשית:  ,HERON Tהטקטי החדש של התעשייה האווירית . איור: תעשייה אווירית.

אמיר בר-שלום

תגובות סגורות