חדשות היום

חמקן אדום

אם עד לפני שבועיים עוד ניסו ארצות הברית וטורקיה להסתיר את המשבר המעמיק ביניהן סביב עיסקת ה s-400 , הרי שמעתה זה הפך להיות רשמי. בתחילת חודש יוני הכריזה ארצות הברית,באופן חד צדדי , על הפסקת האימונים לטייסי ה  f 35 הטורקים בבסיס LUKE באריזונה. הסיבה, טורקיה שלחה בסוף חודש מאי צוותים ראשונים שלה לרוסיה, כדי שאלה יתאמנו על מערכת הנ.מ הרוסית שמדירה שינה מעיני המערב. הסיבה לדאגה האמריקנית ברורה, חשיפת סודות החמקנות של ה f 35 , שאמור לפעול בצבא הטורקי,  במקביל עם ה s-400. החשש האמריקני הוא כי הרוסים יצליחו ליירט מידע רב ממערכת הנ.מ, ובכך יורידו לטמיון פרויקט רב לאומי – אסטרטגי של המערב. האמריקנים יש לומר סירבו לקנות את ההסבר הטורקי כי יפעילו את המערכות בנפרד. סיבה נוספת לחשש הוא הכוונה הרוסית לשלוח ״מומחים״, שיעזרו לצבא הטורקי להפעיל את ה s-400. נוסף לכך, גורמים אמריקנים כבר הזהירו את התעשיות הטורקיות השותפות בייצור ה f 35, כי הן עומדות לאבד את החוזים שלהן עם היצרנית לוקהיד מרטין. כיום מייצרים 11 מפעלים בטורקיה את מנוע המטוס, חלקים מהגוף וצגי מחשב לתא הטייס. בהקשר הזה, החשש האמריקני התגבר כאשר נשיא טורקיה ארדואן הצהיר, כי חלק מעסקת הטילים עם רוסיה תכלול ייצור מקומי של ה s-400.

מטוס ה f 35 צילום: U.S. Air Force photo by Staff Sgt. Jensen Stidham

מיד עם קבלת האזהרות הראשוניות מארצות הברית, קפצה רוסיה על ההזדמנות והודיע כי היא שוקלת למכור לטורקיה את החמקן שלה מדגם su-57. בתחילת חודש מארס האחרון סיפר במסיבת עיתונאים  מנהל השיווק הבינלאומי של תאגיד ROSTEC, כי נשיא רוסיה אמור לחתום בקרוב על אישור יצוא של החמקן הרוסי. ההערכה היא כי רוסיה תציג את הדגם ליצוא, שייקרא su-57e, בסלון האווירי הבינלאומי שייערך בחודש נובמבר  הקרוב בדובאי. כלי תקשורת המקורבים לשלטון באנקרה ציטטו באמצע חודש יוני האחרון מקורות בכירים שאישרו כי טורקיה אכן בוחנת רכישת חמקנים רוסים. נוסף לכך, הוזכרו בידיעה גם מטוסי החמקן הסינים מדגם 31-j  כפוטנציאל רכישה.

על פי דיווחים שונים ה su-57, הוצב ב 2018 בסוריה, כדי לבחון את היכולות המבצעיות שלו במתאר לחימה. לפני כחודש הודיע הנשיא פוטין כי במגעים עם היצרנית ROSTEC, הוסכם להגדיל את מספר המטוסים מ 16 ל 76. משמעות המספר הזה הוא  שלוש טייסות חמקן  מלאות. על פי ההודעה, היצרנית   ROSTEC התחייבה להוריד את מחיר המטוס ב 20 אחוזים ולעמוד בקצב אספקה מוגבר עד לשנת 2028. אלא שבמערב יש מי שמפקפק בהכרזה הזו. דיוויד אקס, העורך הביטחוני של האתר THE NATIONAL INTREST, טוען כי מדובר ברטוריקה בלבד לצרכי הרתעה. מניתוח שערך אקס בחודש יוני האחרון, עולה כי היצרנית ROSTEC, כלל לא ערוכה לייצור סדרתי של החמקן. מעבר לזה, אקס טוען כי  ה  su-57, הוא עדיין בגדר אב טיפוס ולא מטוס מבצעי. ״גם ההצגה של ליווי מטוסו של הנשיא פוטין על ידי שישה מטוסי su-57, לא משכנעת ביכולות המטוס. אי אפשר להשוות את ביצועי ה   f 35 לזה של ה su-57. ב f 35 שולב כל הידע והניסיון האמריקני מחמקנים קודמים בעוד שלרוסיה זה ניסיון ראשון לבנות מטוס חמקן״. את הפריסה המבצעית של ה su-57 בסוריה מכנה אקס, ״תיאטרלית״.

בין אם הדברים הללו מבוססים או לא, מבחינת ארצות הברית ונאט״ו, רכישה טורקית של su-57 ושילובם עם מערכות s-400, היא איום פנימי על נאט״ו. גם כך במטה בבריסל חורקים כבר זמן רב שיניים לנוכח ההתנהלות הטורקית.

על פי פרסומים ברוסיה, מעבר לחיל האוויר הטורקי, מוסקבה מתכוונת להציע את ה su-57 גם למדינות המפרץ, שאינן יכולות לרכוש  כרגע את ה f 35, בשל הרגישות המדינית והמחויבות האמריקנית ליתרון האיכותי של ישראל באזור. לקוח פוטנציאלי נוסף שמוזכר ברוסיה הוא חיל האוויר ההודי. בהקשר הזה צריך להדגיש כי בשל עלות הפיתוח הגבוהה, רוסיה והודו החלו יחד את פרוייקט  ה su-57. בשלב מסוים ההודים לא היו מרוצים מביצועי המטוס ומחירו, ולכן החליטו בתחילת 2018 לפרוש מהמיזם המשותף. מומחים במערב טענו כי המטוס המשותף לא עמד במידת החמקנות הנדרשת בהשוואה לחמקנים האמריקנים ובנוסף,  סבל מרמת אוויוניקה נחותה בהשוואה למטוסי דור חמישי. מעבר לכך, רוסיה על מספר דיווחים סירבה לשתף את חיל האוויר ההודי בקוד ההפעלה של תוכנת המטוס. עד לסוף השנה אמור משרד ההגנה ההודי לפרסם מכרז חדש לרכישת כ 100 מטוסי קרב חדשים. ביו המתמודדות במכרז הזה מוזכרות לוקהיד מרטין עם ה f 35, בואינג עם ה f-15s, סאאב השבדית, דאסו הצרפתית ו ROSTEC הרוסית. מה הסיכוי שהפעם ההודים ישתכנעו לקנות את המטוס? סביר להניח שנמוך. לגבי טורקיה, נראה שארדואן החליט ללכת עד הסוף בעיסקת ה s-400, אולי מתוך מחשבה שארצות הברית ונאטו יתקפלו. ספק אם זה יקרה דווקא עכשיו כשבבית הלבן יושב הנשיא טראמפ , שבעניין הטורקי, נהנה מרוח גבית חזקה של שני בתי הקונגרס, בלי קשר לשיוך המפלגתי.

su-57 תעודת זהות

רוסיה החלה לפתח את ה su-57 ב 2002 והוא ביצע את טיסת הבכורה שלו  ב 2010. הדגם הנוכחי של המטוס הוא חד מושבי ובעל שני מנועים, בדומה ל f 22 האמריקני. המטוס הראשון אמור להימסר לחיל האוויר הרוסי עוד השנה והשני ב 2020. ההזמנה הראשונית של חיל האוויר הרוסי עמדה על  16 מטוסים, והוגדלה במאי השנה ל 76. ה su-57 אמור להחליף את כל מערך מטוסי ה סוחוי 27 והמיג 29. עד כה רוסיה לא פרסמה את מחירו וההערכה היא כי בפרויקט עצמו הושקעו עד כה כ 10 מיליארד דולר. לשם השוואה, בפרויקט ה f 35 הושקעו  כטריליון דולרים….


בתמונה הראשית: מטוס ה su-57

צילום: United Aircraft Corporation

אמיר בר-שלום

תגובות סגורות