חדשות היום

קורס דאטה אנליסט ראשון בצה”ל

בעוד תחום ניתוח המידע הולך ומתרחב בעולם, והשימוש בכלים לניתוח נתונים וסטטיסטיקות חוצה פלטפורמות בחברה האזרחית, נכנס לצה”ל באחרונה קורס “אנליסט מידע” הראשון מסוגו, שיכשיר חיילים לנתח נתונים, מידע וסטטיסטיקות ולהפוך אותם למסקנות מבצעיות שיאפשרו לייעל תהליכים בזמן אמת.

קורס “אנליסט המידע” הראשון בצה”ל עתיד להסתיים בעוד מספר שבועות. הקורס מתקיים בבית הספר למקצועות המחשב וההגנה בסייבר (בסמ”ח). כעת הוא מתקיים כפיילוט אך בהמשך השאיפה היא שאותם חיילים הלוקחים בו חלק ישתבצו באוגדות המרחביות והסדירות. המטרה המרכזית היא שהחיילים ירכשו יכולות של ניתוח ועיבוד מידע, תוך התחשבות בצרכים ובנסיבות. כך, ידע אנליסט המידע העתידי, שישב עם המפקדים הרלוונטים, לייעץ להם על סמך אותם הנתונים ולסייע להם בקבלת החלטות.

בית הספר למקצועות המחשב וההגנה בסייבר הינו היחידה המרכזית להכשרת חיילים בתחום המחשוב וההגנה בסייבר בצה”ל, שם מתקיים קורס “אנליסט המידע”.
בבית הספר מועברים כל קורסי היסוד במקצועות התכנות, כתיבת לומדה, בדיקת תוכנה, סיסטם והגנה בסייבר. חיילים ללא ידע מקדים במחשוב וחיילים עם ידע רב, חוברים כאחד ומקבלים כישורים טכנולוגיים שיאפשרו להם לשמור את צה״ל בחוד החנית הטכנולוגי.

בראש המדור האמון על הקורס נמצאת, רס”ן ד’, ראש מדור סייבר וסיסטם בבסמ”ח. המדור, שעוסק בין השאר בהכשרות בתחום הדאטה, הניב את הקורס מתוך רצון לסייע למפקדים בשטח בעידן הטכנולוגי. “לאור מהפכת המידע עלה צורך לעבד את המידע המבצעי שצף בשטח ביעילות ובמהירות. יש מידע רב ממנו נדרש להפיק מסקנות”. מסבירה ד’, “מפקד שצריך לאגור את כל הנתונים המתקבלים בזמן אמת, להבין את כל התובנות ולהסיק את כל המסקנות יכול ללכת לאיבוד ולא להגיע לנתונים מדויקים. אנליסטי המידע אמורים לייעל את מנגנון קבלת ההחלטות, לאגד את כל המידע, להביא מידע רלוונטי והכל בצורה הרבה יותר מהירה”.

ראש מדור סייבר וסיסטם, רס”ן ד’

החיילים לומדים בקורס תכנות בשפת “פייתון”, שימוש בכלים לניתוח נתונים וסטטיסטיקה ברמה אקדמית. לקורס הם התייצבו אחרי סיום הטירונות, רובם ככולם עם רקע קודם של מחשבים ורמה מתמטית גבוהה. האנליסטים המבצעיים יהיו חיילים עם יכולות טכניות לצד יכולות להכיר את עולם התוכן המבצעי, כמו גזרות לחימה. להכשרה שעוברים החיילים יש דמיון לתפקידים שונים מחיי האזרחות, ואלו היוו נדבך עיקרי בבנייתו. “למדנו גם מהמקצוע באזרחות. מפקדת הקורס הסתובבה בהרבה מקומות וחברות אזרחיות על מנת ללמוד איך מתנהלים אנאליסטיים”. מספרת ד’. מפקדי ההכשרה, בין מאמצים נוספים שנעשו, עמלו על מנת “לייצר” אנליסט מבצעי שהוא בעצם מנתח “דאטה”, כלומר יודע לקבל החלטות, להסתכל על לקחים, נתונים ואפילו טעויות מהעבר. לסיכום, ליצור הכשרה מיטבית.
חלק נוסף בהכשרה שעוברים האנליסטים, מספר טוראי ע’, חייל בקורס, הוא “Story Telling” כלומר איך לעמוד מול קהל, להסביר במלל גרפים ומצגים. “התפקיד דורש עמידה מול דרג גבוה בשביל להציג נתונים ומידע שניתחנו. האנליסט צריך להיות בקצה חייל שיכול לעזור למפקדים בכירים לקבל החלטות. לכן חשוב היה שנתעסק גם באיך לעמוד נכון ולהציג נכון תוכן בצורה נגישה”.

הלימודים המאתגרים שילבו חומרים בשפה האנגלית ושעות רבות של למידה עצמית. כיום מתבססים בבסמ”ח על למידה מותאמת אישית- עצמאית, צוותית או בקבוצות קטנות- בהתאם ליכולות ולרצונות החייל. הרעיון המוביל את סגל הפיקוד הוא עידוד יכולת הלמידה העצמית, החקירה והסקרנות- יכולות הנדרשות בעולם הטכנולוגי שהולך ומתפתח באופן מתמיד. בבסמ”ח מאמינים כי הלימוד צריך להיות חוויה, על כן מתנסים בפרוייקטים, מעודדים למידה מטעויות, מכינים את החניכים לעבודה בצוות ולהובלת תהליכים באמצעות יוזמה, יצירתיות, פתרון בעיות וחשיבה ביקורתית.

האנליסטים אמורים לסייע למפקדים בשטח לנצל את כל המידע שברשותם לתועלת מבצעית בפרק זמן קצר. המטרה היא להביא נתונים, סטטיסטיקות ומידע בצורה ברורה ופשוטה, ולהמליץ לדוגמה כיצד להפעיל תמרון במלחמה ובאיזה חימוש לתקוף. באותה מידה, בימי שגרה וביטחון שוטף, יוכל האנליסט להמליץ כיצד לבצע תגבורי כוחות באוגדה מרחבית, בימים של מתיחות בטחונית או של הסלמה מתפרצת, למשל אילו גדודים זמינים ביותר לקפוץ מאימונים ומהכשרות ובאילו מוקדי חיכוך הכי חכם ויעיל לפרוס אותם בשעות ספורות, תוך התחשבות בהיסטוריה גזרתית.

אנליסטי המידע ידעו לייעל את מנגנון קבלת ההחלטות

בסיום הקורס הקרוב, עתידים החיילים להשתבץ ביחידות שונות באגף התקשוב וההגנה בסייבר, לעבוד בסמוך למפקדי גדודים ולהכיר מקרוב את ‘הלקוח’ המבצעי. “היעד הוא שמפקד יוכל להגיע לאנליסט, לשאול אותו שאלה מבצעית והאנליסט ינתח את כל המידע הנתון ויחזיר תשובה מונגשת שתשפיע על המתרחש בשטח. ישנם מאגרי מידע ונדרש מישהו שידע לעבד את המידע הרב. זה יהיה תפקידו של האנליסט שישב עם הלקוח המבצעי וידע לתת לו את המענה שהוא צריך”, אומרת ד’.

עד כה, הקורס שאורכו כחודשיים וחצי ונמצא עכשיו לקראת סיום, מימש את יעדיו וחייליו מספרים כי הם מאוד מרוצים, מחכים ונרגשים להגיע לתפקיד אך המבחן האמיתי יהיה בזמן אמת, בהשתלבות של הבוגרים ביחידות. על כתפי האנליסטים תהיה מונחת אחריות לא קטנה. ד’ מספרת, “כבר בשלב מוקדם מאוד בקורס החיילים מנהיגים פרויקט שמדמה את התפקיד שהם עתידים לבצע. הם מקיימים את העבודה מההתחלה ועד הסוף, פוגשים אנשים מהיחידות שמהווים דוגמה לכוח המבצעי ומקבלים ליווי צמוד מהסגל. בנוסף, הם נפגשים עם ‘הלקוח המבצעי’, מממשים תכנים שלמדו ומכירים את העבודה על בוריה. זו הפעם הראשונה שהתפקיד נכנס בצה”ל אחרי הכשרה ובאופן מקצועי ואנו מאמינים שידע לתת מענה להרבה צרכים בשטח ולייעל את עבודתנו”.

ע’ מסכם, “לפי כל השיחות שהיו לנו אפשר להגיד שהתפקיד הוא מאוד חשוב לצה”ל והולך לעשות שינוי אמיתי. זה תפקיד שצה”ל צריך ומצפה לו. שמחתי להתגייס לתפקיד הזה, לבוא, להוביל ולסלול שינוי כלשהו”.


מערכת ניו-טק מגזינים גרופ

תגובות סגורות