חדשות היום

חברת סאטקום מערכות תוקעת יתד בשוק התקשורת באפריקה – ראיון עם דן זיצ’ק, מנכ”ל סאטקום מערכות

“אנו צומחים עם חברות הסלולר באפריקה הודות לאימוץ מהיר של טכנולוגיות חדשניות”

השקעה בכבל אופטי, יצירת הביקוש לשירותי ה-PTT והטכנולוגיה שהצליחה להפחית את השיהוי שבחיבור לווייני לשדרת האינטרנט; כל המהלכים שביצעה סאטקום מערכות כדי לתקוע יתד בשוק התקשורת הצומח והנחשק של יבשת אפריקה

באמצע חודש יוני השנה היו ארה”ב ואיראן קרובות יותר מאי פעם למלחמה ביניהן. העילה היתה יירוט מל”ט אמריקאי על ידי הכוחות האיראניים. יירוט המל”ט, הקביעה אם הופל בשטח איראן או במרחב בינלאומי והשאלה אם היה זה מל”ט לצרכי ריגול כל אלו הן שאלות שמקבלות בימינו מענה מידי ומלא באמצעות תקשרת לוויינית וקרקעית בקצב גבוה. בשנים האחרונות גדל קצב צריכת נתונים על ידי מכונות ומוצרים כשגופים ממשלתיים וצבאיים דורשים יכולת להעביר נתונים ווידיאו בקצב הולך וגובר, תוך כדי תנועה, כחלק מהלוחמה בטרור ומעבר לכלים בלתי מאוישים. צורך זה מייצר ביקוש גובר לטכנולוגיה ופתרונות תקשורת הן בתשתיות לווייניות והן בתשתיות קרקעיות, בפיתוח אמצעים להעברת מידע רב יותר ובפריסת תשתיות תקשורת קרקעית המבוססת כבל אופטי. התגברות הטרור העולמי, הגישה הקשוחה של ארה”ב כנגד הטרור האסלאמי וההשקעות שנעשות בכדי לשמר בכל מחיר את השלטון במשטרים שונים, מביאים לגידול בביקושים לפתרונות HLS ולגידול בשוק התקשורת הניידת. זו הסיבה, ששוק שירותי התקשורת הלוויינית הניידת מצוי במגמת גידול עולמית מתמשכת, ובעיקר גידול בשירותי ה-IoT וה-HLS. במקביל, קיים גידול בשווקי התקשורת האווירית והימית.

תמונה 1: טכנולוגיית O3b

חברה ישראלית שבחרה להתמודד עם אתגרי שדרוג רשתות התקשורת דווקא ביבשת אפריקה ועושה זאת בהצלחה מזה כעשור היא חברת סאטקום מערכות. החברה, הנסחרת בבורסה בת”א, עוסקת במתן שירותי תקשורת בעיקר באמצעות תשתית לוויין אולם גם באמצעות תשתית קרקעית. החברה מספקת שירותי תקשורת נתונים, ובכלל זה שירותי קישור ותשתית לרשת האינטרנט העולמית ושירותי הקמה והפעלה של רשתות תקשורת, וכן שירותי תקשורת לוויינית ניידת באמצעות לוויין. סאטקום מערכות זיהתה את הצורך הברור ביבשת אפריקה לפתרונות תקשורת. כך לשם המחשה, בעוד במזרח התיכון ובצפון אפריקה שיעור חדירת שימוש באינטרנט נאמד בכ-31.5% הרי שבאפריקה שמדרום לסהרה שיעור חדירת השימוש באינטרנט צונח לפחות מ-19%, נכון לסוף 2018. ועדיין, נגישות האוכלוסייה למוצרי צריכה שונים ביבשת אפריקה, בדגש על הגישה לטלפונים ניידים, גבוהה יותר מאשר לשירותים בסיסיים כגון מים וחשמל.

לאור מהפכת התקשורת שעוברת על יבשת אפריקה ומגמת הצמיחה בביקוש לתקשורת, גדל היקף הפריסה והאספקה של שירותי תקשורת באפריקה וגדל היקף הצריכה למנוי. כפועל יוצא, פוטנציאל מכירות שירותי התקשורת המסופקים על ידי סאטקום מערכות גדל ופריסת רשתות ה-LTE על ידי חברות הסלולר המקומיות מאפשרת הענקת שירותים מתקדמים ברוחבי פס גבוהים, ובהתאמה ביקוש גובר לשירותי תקשורת הנתונים המסופקים על ידי סאטקום מערכות בתחום הסיבים והלוויין. הדבר משתקף היטב בתוצאות הכספיות של סאטקום מערכות ובצמיחה מהירה ורווחית לאורך שנים. זמן טוב לשוחח עם מנכ”ל החברה דן זיצ’ק.

דן איך הגעתם לפעילות באפריקה?

“כבר למן ההתחלה היה ברור לנו שאפריקה לא תישאר מאחור ושקצבי הצמיחה בה יהיו גבוהים יותר מאלו הנהוגים במדינות המערב. הגידול באוכלוסייה, בחדירת הטלפונים החכמים ופריסת הסלולר הביאו לעלייה בצריכת תכני וידיאו, קול, גישה לרשתות חברתיות, וכל זה על גבי תשתית האינטרנט. ידענו שאם נדע לבוא עם פתרונות ייחודיים ועם השיפורים הטכנולוגיים הנדרשים נדע להציע סל שירותים אטרקטיבי לחברות הסלולר המקומיות ולצרכנים באפריקה. עם ההפחתה במחיר למגה ביט ללקוח, גדל הביקוש לתקשורת נתונים ואנחנו היינו ערוכים מספיק כדי לנצל הזדמנות שוק זו. אבל עשינו עוד דבר חשוב שהצביע על המחויבות שלנו לפעילות ביבשת אפריקה ועל יכולתנו לצפות כמה צעדים קדימה, וזו ההשקעה שביצענו כבר לפני כעשור בחברת WIOCC, חברה המחזיקה בכבל אופטי EASSY הפרוס בצד המזרחי של יבשת אפריקה. תמורת 660 אלף דולר רכשנו 5.9% מהון המניות של החברה לצד 13 בעלי המניות הנוספים שהינם קונצורסיום של חברות גלובאליות ואפריקאיות חזקות ובעלות השפעה בשוק האפריקאי. השקעה זו אפשרה לנו לרכוש זכות שימוש גם בכבל אופטי הממוקם בחלקה המערבי של היבשת (WACS) וליהנות ממחירים מועדפים עבור שירותי תקשורת בינלאומיים ופנים ארציים באפריקה ובכך להיות תחרותיים מספיק כדי לתקוע יתד ביבשת. ואכן כיום חברות הסלולר באפריקה צומחות בקצבים גבוהים מהנהוג בעולם, בעוד ההשקעה בתשתיות נמוכה יותר. אנו צומחים כיום עם חברות הסלולר המקומיות הודות ליתרון שלנו באימוץ מהיר של טכנולוגיות חדשניות”.

תמונה 2: צוות החברה בקונגו

מהם אותם פתרונות ושיפורים טכנולוגיים שאתם יודעים להציע לשוק האפריקאי?

“הצלחנו למנף קידום שירותי תקשורת מבוססי לוויין שלנו באמצעות שימוש בטכנולוגיות מתקדמות דוגמת O3b, המאפשרות הפחתת השיהוי בחיבור לשדרת האינטרנט במידה ניכרת וכן בטכנולוגיה המאפשרת הפקה מוגברת של קיבולת לוויינית מתוך משאבי הלוויין הקיימים של החברה. הטכנולוגיות הללו מהוות כיום תחליף לסיב קרקעי ומאופיינות ברמת אמינות גבוהה ואנו מספקים שירותים אלו בקונגו, צ’אד וניג’ר בקיבולת כוללת של 4 ג’יגה. מהלכים אלו מיצבו את סאטקום מערכות כספק תקשורת מוביל וחדשני באפריקה בכלל וברפובליקה הדמוקרטית של קונגו בפרט, שם אנו מספקים שירותי תקשורת למדינה בנפח גבוה, תוך שימוש בטכנולוגיה מתאימה לטווח ארוך. במקביל, ההבנה שלנו שחברות הסלולר צורכות תקשורת לוויינית גם לצרכי גיבוי הרשת הסלולרית והקרקעית בין אתרי הסלולר למתגים המרכזיים במטה החברות, הובילה אותנו לפיתוח פתרון, בו אנו ייחודיים, SDWAN, המאפשר למפעילי התקשורת לנהל את כלל תשתיות התקשורת שלהם תוך השגת אופטימיזציה וניצול אפקטיבי של רוחבי הפס והשימושים השונים בהתאם לעדיפות ולמידיות הנדרשת בכל יישום ויישום. ה-SDWAN יודע לספק מענה מלא לתשתיות לווייני GEO, ולטכנולוגיות O3b וסיב אופטי, ומציב את סאטקום מערכות עם פתרון בעל משמעות אסטרטגית עבור מפעילות הסלולר המקומיות בכל הקשור לניצול הרשת וניהול מושכל של התעבורה והנפחים”.

איך מגיעים לדומיננטיות שכזו במדינה כקונגו?

“סאטקום ידעה לספק בקונגו פתרון תקשורת המבוסס על שימוש בטכנולוגיית O3b ובלווייני GEO ולאפשר קיבולת הולכת וגדלה של שירותי לוויין ללקוחות משמעותיים דוגמת Orange ו- Vodacom. פעם אחר פעם ידענו להתקשר בהסכמים להרחבת היקף הקיבולת הלוויינית כחלק מהסכם שירותים ארוך טווח, עד אשר לפני כשנה רכשנו את מלוא הזכויות במיזם התקשורת בקונגו. כיום אנחנו נהנים מהכנסות של כ-2 מיליון דולר בחודש מפעילות זו בלבד וברווחיות גבוהה. בנוסף, השכלנו להקים מערך קרקעי מלא המהווה גיבוי לתשתית התקשורת במצבים של תקלה או מפגעי מזג אוויר. המערכת שלנו יודעת לאתר את התקלה ברשת ולספק מענה מידי מהמערך הקרקעי המקביל, בדומה לתקשורת טבעתית, ובאופן שמבטיח תקשורת רציפה וחלקה גם במקרים חריגים. לפתרון זה משמעות גדולה בתוואי שטח ובמזג האוויר השורר באפריקה ומכאן שהוא מספק לסאטקום מערכות יתרון תחרותי  חשוב. בקמרון ביצענו מהלך שעשוי למצב את סאטקום מערכות כספק שירותים מנוהלים למפעילי סלולר. הצלחנו להתקשר עם חברת הסלולר השלישית בגודלה בקמרון המספקת שירותי סלולר ל-4 מיליון תושבים במדינה, תוך שהיא נסמכת על סאטקום מערכות לקבלת שירות הכולל תמיכה במערכות הסלולאריות ובמערכות הקוויות שלה. אנחנו למעשה מנהלים ומתחזקים עבורה את הרשת ואני מאמין כי נוכל לשכפל הסכם זה גם במדינות נוספות באפריקה, מה שעשוי להפוך למקור צמיחה ורווח חשוב עבורנו בשנים הקרובות. יש בכך מקסום של כלל היתרונות והיכולות שסאטקום מערכות יודעת להעמיד לרשות ספקי התקשורת באפריקה, ובכלל זה ידע, טכנולוגיה ודחף לאימוץ חדשנות”.

במבט לעתיד, למה החברה צריכה להיערך כדי להמשיך ולמצות את הפוטנציאל הקיים בשוק התקשורת באפריקה?  

“אנחנו מזהים שכניסת חברות וארגונים בינלאומיים ליבשת במהלך השנים האחרונות מהווה הזדמנות עבור סאטקום מערכות להציע לאותן חברות וארגונים שירותי תקשורת נתונים לצורך פעילותן. לשם כך, אנו ממשיכם לפעול לבדל עצמנו דרך מתן שירותי ערך מוסף ייחודיים ודרך מתן מענה כולל לצרכי סקטורים מסוימים שכוללים שירותי ניהל רשת, ניהול מתקנים, שירותי IT ושירתי אבטחת מידע. בנוסף, בשנים האחרונות נראה כי קיימת מגמת קונסולידציה בשוק התקשורת האפריקאי, המאופיינת ברכישת חברות קטנות על ידי חברות בינוניות וגדולות, ואנחנו ללא ספק ממוצבים כשחקן בולט בשוק זה”.

דן זיצ’ק מנכ”ל סאטקום מערכות, צילום: ענבל מרמרי

 

 

מערכת ניו-טק מגזינים גרופ

תגובות סגורות