חדשות היום

עלייה בהפסקות החשמל – האם אנו מוכנים?

רשת החשמל בישראל נחשבת אמינה ויציבה בסטנדרטים בינלאומיים, והפסקות חשמל המתארכות מעבר למספר דקות נחשבות לאירוע יחסית נדיר. העובדה כי בישראל ישנה רשת חשמל טבעתית, הכוללת גיבוי של תחנת ייצור חשמל האחת לשנייה בעת תקלה, תורמת לכך שהפסקות חשמל ארוכות אכן נדירות במחוזותינו. למרות זאת, הסיכוי לאירוע הפסקת חשמל גדל בימי הקיץ החמים ובימות החורף הסוערים.

תקלות בזרימת החשמל, בין אם מקומיות ובין אם אזוריות, עלולות להתרחש משלל סיבות. בקיץ – שעות השיא מובילות לצריכת חשמל כמעט עד הגבול העליון של האספקה לרשת. החורף – למרות היותו סביר במונחים של קור (ולכן צריכת החשמל מתונה יותר) – מביא עמו הצפות, רוחות, קריסת עצים וכדומה. תקלות החורף מקורן בעיקר בהשלכות מזג האוויר. אולם סיבות נוספות יכולות להיות חוסר איזון בצריכת החשמל, ירידה ביתרות החשמל, הדלקה וכיבוי באופן תדיר של מזגנים, הפעלת ציוד חשמלי כבד הצורך חשמל רב, מנועים תלת פאזיים גדולים, פגיעה פיזית בקווי חשמל, תקלה בשנאים ועוד. הסיבות רבות אך התוצאה ברורה – זרימת החשמל מופסקת. בנוסף, חברת החשמל מבצעת איזון ארצי, וכאשר מתחוללת תקלה (למשל באחת הטורבינות) החברה יוזמת הפסקות חשמל קצרות אזוריות על מנת לווסת את הצריכה.

אבי שם טוב, מנהל תחום Power
Quality . צילום: איטון ישראל

על מנת להגן על ציוד מחשוב, תקשורת, ציוד אלקטרוני רגיש וכמובן ציוד תומך חיים, יש לחבר את ההתקנים השונים למערכת אל-פסק מתאימה. ממחשב אישי, דרך המחשוב העסקי ועד לתעשייה כבדה – מערכת אל פסק מספקת הגנה מפני מגוון תקלות. יתרה מכך, ככל שהתלות שלנו במחשבים עולה, כך הנזק עלול להיות חמור יותר, בנפש וברכוש.

למערכות אל פסק שני תפקידים – הגנה מפני קפיצות /נפילות מתח וייצוב המתח (כ-60 אירועים של שינויי מתח מתרחשים ביום, בממוצע) וכן מתן גיבוי בזמן הפסקות חשמל בכדי לאפשר עבודה רציפה. לכן, כאשר מבצעים הפסקות חשמל יזומות, ניתן גם לבדוק את העומס על מערכת האל פסק, אשר במידה והיא איכותית, תכבה עצמה במיידית במצב של עומס יתר. כמו כן ניתן לבדוק את מצב המצברים, מאחר ובעת הפסקת חשמל יזומה, הצרכנים מקבלים את המתח ישירות מהמצברים.

מבחינה טכנולוגית, נהוג לחלק את מערכות האל פסק לשתי טכנולוגיות מרכזיות: הראשונה והנפוצה יותר – Line Interactive, היא מערכת שבה מתח החשמל עובר דרך מייצב אלקטרוני, המונע קפיצות ונפילות מתח. בזמן הפסקת חשמל קיים מנגנון מיתוג אלקטרוני המפעיל את המצברים תוך פחות משנייה. מהמצבר, ובאמצעות ממיר, הצרכן הישראלי מקבל מתח של 220 וולט כפי שהוא רגיל.

הטכנולוגיה השנייה נקראת On-Line Double Conversion , ונחשבת לטכנולוגיה המתקדמת ביותר בתחום ההגנה והגיבוי כיום. שיטה זו מבצעת הפרדה מלאה בין רשת החשמל לבין המתח המגיע לצרכן. למעשה, הצרכן מקבל מתח יציב לחלוטין ללא תלות ברשת. מערכת על בסיס טכנולוגיה זו נמצאת לרוב בשימוש בסביבה חיונית, כגון מערכות שרתים ומחשוב קריטי (למשל בבורסה), ציוד רגיש ובכלל – ציוד המצריך את הגיבוי וההגנה הטובים ביותר ולאורך הזמן הארוך ביותר, של מעל רבע שעה. בחירת מערכת האל פסק צריכה להתבצע בהתאם לדרישות לעיל, לצד הנחת העבודה כי “זול עולה ביוקר”. מומלץ לא להתפשר על איכות ולא על יצרן מקורי.

כמו כן, לנוכח עולם הדאטה שצומח בקצב מסחרר עם ריבוי חוות שרתים – במיוחד עבור שרותי ענן, 5G ועידן האינטרנט של הדברים – ראוי לציין סיבה נוספת הגורמת לתקלות באספקת החשמל. כיום יש יותר מכונות, מערכות והתקנים חכמים המחוברים לאינטרנט, וכפועל יוצא – יותר שרתים לאחסון ועיבוד מידע. כתוצאה מכך ישנם הרבה יותר ערוצי גישה להאקרים המבקשים לפרוץ למערכות או לגנוב מידע ונתונים. כיום לא רק המחשב או הטלפון הנייד שלנו נתון לסכנת פריצה, אלא גם המכונה במפעל, המוניטור בבית החולים וכדומה. במציאות החדשה שנוצרה, גם ציוד החשמל ההיקפי זקוק להגנה מפני פריצות.

החיישנים אשר מחברים בין החפצים והמכונות לבין רשת האינטרנט (‘האינטרנט של הדברים’) מתרבים והולכים, ואנו בהחלט צפויים לראות יותר ויותר כאלה מותקנים סביבנו. יותר נקודות גישה לרשת משמעותן יותר נקודות חולשה. גם חוות שרתים מחייבות הגנה מפני בעיות חשמל מחד, ומפני ניסיונות פריצה מאידך. בהתאם, מערכות אל פסק חייבות להיות אמינות ומוגנות בפני התקפות סייבר, ועל מנהל מערכות המידע מוטלת אחריות להבטיח כי בכל רגע נתון המערכת תקינה, פעילה ומוגנת.

בנוסף להצטיידות במערכת אל פסק, חשוב להתקין כרטיס רשת עם כתובת IP אליו יכולים אנשי ה- IT להתחבר ולקבל ניטור על תקלות, התראות על הפסקות חשמל ומידע על זמן הגיבוי שנותר בעת תקלה, ואף לבצע פעולות מרחוק. מערכות אל פסק פועלות 24/7 במשך כל השנה והן עלולות להכריע את גורל הארגון כולו. על כן, חשיבות הכרטיס היא קריטית. יש להתייחס לתחום זה ברגישות הנדרשת ולהצטייד ברכיבים אמינים אשר ערוכים להגנה בכל מחיר ומכל גורם.

לסיכום, מערכת האל פסק חכמה ואמינה כמתואר לעיל, קריטית כיום יותר מתמיד, המשכיות עסקית חשובה מאוד לשורת הרווח בעולם האולטרה-תחרותי שבו אנו נמצאים. לכן, ככל שארגונים הופכים ליותר ויותר טכנולוגים – כך עליהם לשים דגש רב יותר לא רק על תשתיות המחשוב וה-IT אלא גם על תשתיות החשמל שלהם, לרבות מערכות ההגנה והגיבוי. זאת, באמצעות מערכות UPS איכותיות ואמינות.


אבי שם טוב, מנהל תחום Power Quality , איטון ישראל

תגובות סגורות